اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 24, 2013
21:32 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52952

انتقال اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به مرکز ملی فضای مجازی

 

شورای‌عالی فضای مجازی در دهمین جلسه خود تصویب کرد از تاریخ تصویب کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور، وظایف، اختیارات و فعالیت‌های دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و تمامی شوراها و نهادهای تابع آن، در حوزه ساماندهی محتوای فضای مجازی، به مرکز ملی فضای مجازی منتقل شود.
به گزارش عصر ارتباط، در این مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی، این کار با هدایت کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی انجام خواهد شد.
 
بر اساس شرح وظایف و اختیارات و اعضای کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور، تصمیم‌سازی و ارائه پیشنهاد سیاست‌ها و برنامه‌های کلان حمایت از تولید محتوای فضای مجازی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات متنوع و مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، برای تصویب در شورای‌عالی و تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی، از جمله وظایف این کمیسیون است.
 
نظارت مستمر بر عملکر دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی، سیاست‌گذاری در خصوص تشویق و ترغیب مستمر بخش‌های خصوصی و مردمی برای فعال‌شدن در عرصه تولید محتوای مطلوب فضای مجازی و گسترش بازار کسب‌و‌کار و اشتغال‌زایی در این عرصه در چارچوب مصوبات شورای‌عالی، سیاست‌گذاری جهت حمایت از ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تولیدکنندگان محتوا در چارچوب مصوبات شورای‌عالی و سیاست‌گذاری جهت حمایت حداکثری از موسسات، تشکل‌ها و نیروی‌های مردمی و متعهد و انقلابی در عرصه تولید محتوا در چارچوب مصوبات شورای‌عالی، از دیگر وظایف کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی است.
 
شورای‌عالی فضای مجازی، حمایت و تقویت ترویج خط و زبان فارسی در فضای مجازی با تاکید بر هویت اسلامی-ایرانی و سیاست‌گذاری درخصوص ذائقه‌سنجی و ذائقه‌سازی در حوزه محتوای فضای مجازی متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی را از دیگر وظایف این کمیسیون تعیین کرده است.
 
در این جلسه همچنین ترکیب اعضای کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور تعیین شدند و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، نماینده سازمان صدا و سیما، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نماینده وزارت آموزش و پرورش، نماینده حوزه علمیه، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نماینده سازمان بسیج مستضعفین به‌عنوان اعضا انتخاب شدند و نماینده دستگاه‌های مختلف باید دارای سمت حداقل معاونت در دستگاه مورد نظر خود باشند.
 
شورای‌عالی فضای مجلزی حد نصاب تشکیل جلسات کمیسیون‌های عالی تنظیم مقررات و ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور را نیز تصویب کرد و حضور اکثریت مطلق اعضای کمیسیون نصف به علاوه یک بوده و مصوبات کمیسیون‌های عالی مذکور با اکثریت نسبی اعضای حاضر در جلسه با رعایت حداقل 7 رای موافق معتبر باشد.
 
در این جلسه، جلیلی و ابوطالبی توسط شورای‌عالی فضای مجازی به‌عنوان اعضای حقیقی کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور انتخاب شدند.
 
همچنین مصوبات کمیسیون‌های عالی پس از تصویب در کمیسیون عالی، برای اعضای شورای عالی ارسال می‌شود و چنانچه ظرف دو هفته یا یک هفته بنا بر تشخیص رئیس شورای‌عالی در موارد اضطراری حداقل پنج نفر از اعضای شورای‌عالی اعتراض خود را به‌صورت کتبی نسبت به مصوبه مذکور به دبیرخانه شورای‌عالی اعلام کنند، موضوع برای بررسی به شورای معین ارجاع می‌شود و در غیر این‌صورت توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.