اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 3, 2013
17:01 دوشنبه، 13ام خردادماه 1392
کد خبر: 55408

تخریب رقبا به بهانه جذب مشترک؛ پدیده‌ای زشت در تبلیغات اپراتورها + ویدئو

rightel1.jpg

فاطمه سامعی در خبرگزاری فارس نوشت: تخریب رقبا به بهانه جذب مشترک پدیده‌ جدیدی است که در تبلیغات تلویزیونی و شهری برخی اپراتورهای تلفن همراه مشاهده می‌شود؛ مقوله‌ای که اگر سازمان‌های نظارتی در آن ورود نکنند شاید سر از ناکجا آباد درآورد.
 
روزگاری دیدن تبلیغ دو شرکت نوشابه‌سازی که در تبلیغات خود از تخریب دیگری استفاده می‌کردند، برای ایرانی‌ها بسیار عجیب بود.
 
آن روزها حتی باورمان نمی‌شد روزی در کشورها ما هم باب این جور تبلیغ‌ها باز شود. اما گوبا زمان برای رسیدن و تجربه کردن این روزها بیش از آنچه فکر می‌کردیم سریع سپری شده است.
 
کمی قبل یکی از اپراتورهای تلفن همراه در یکی از تبلیغات خود شگردی را به کار برد که تقریبا این نوع تبلیغ، در بازار رقابتی فناوری اطلاعات در نوع خود برای اولین بار اتفاق می‌افتد و حداقل بین تبلیغات اپراتورهای تلفن‌ همراه تاکنون کسی چنین کاری نکرده بود.
 
در این تبلیغ برای نشان دادن تفاوت سرعت اینترنت، 3 حیوان مثال زده شده بود. در این تبلیغ که هم‌اکنون نیز در بیلبوردهای سطح شهر و تبلیغات چندرسانه‌ای این اپراتور خودنمایی می‌کند، یک حلزون در زمینه‌ای فیروزه‌ای و یک لاک پشت در زمینه‌ا‌ی زرد در حال حرکت هستند که یوزپلنگی در زمینه‌ای ارغوانی و بنفش از آنها جلو می‌زند.
تخریب رقبا به بهانه جذب مشترک پدیده‌ جدیدی است که در تبلیغات تلویزیونی و شهری برخی اپراتورهای تلفن همراه مشاهده می‌شود؛ مقوله‌ای که اگر سازمان‌های نظارتی در آن ورود نکنند شاید سر از ناکجا آباد درآورد.
 
تاکنون در تبلیغات اپراتورها چنین اشاره‌ مستقیمی به دیگر رقبا نشده بود؛ تاکنون رسم معمول این بوده که هر اپراتور در کمپین‌های تبلیغاتی خود به معرفی خود می‌پرداخت و دیگری را به صورت مستقیم نفی و برای دیگران اشکال تراشی نمی‌کرد.
 
پس از اولین تجربه، اکنون نمونه همین کار توسط اپراتور دیگر انجام شده است. در جدیدترین تبلیغ تلویزیونی این اپراتور، فردی پیش یکی از دوستانش از کسادی کسب و کارش گله می‌کند و می‌گوید: همه می‌گویند شماره‌ات را بگذار با تو تماس می‌گیرم اما تماس نمی‌گیرند.
 
شخص دوست نیز در جواب این گله‌ها مرتب می‌گوید: عوض اش کن.
 
در همین زمان موبایل فرد گله‌مند زنگ می‌خورد و طرف پشت خط شماره او را با شماره کله‌پزی اشتباه گرفته است.
 
در این جا دوستش به نشانه تایید گفته هایش به او می‌گوید: گفتم که شماره‌ات را عوض کن.
 
این تبلیغ نشانه مستقیمی است به یکی از مزایای ظاهری این اپراتور. اینکه مدیران این اپراتور همواره اعتبار سیم‌کارت‌های خود را یکی از مزایای بی‌‌رقیب خود می‌دانستند و اعلام‌ می‌کنند: تمام افراد معتبر از سیم‌کارت «ما» استفاده می‌کنند و این سیم‌کارت نوعی اعتبار برای فرد است.
 
جهت‌گیری بازار رقابتی اپراتورها به سمت این نوع تبلیغات، بسیار ناخوشایند است زیرا اساساً بارز شدن اختلافات در هر سطحی از جامعه خوشایند نیست.
…در این جا دوستش به نشانه تایید گفته هایش به او می‌گوید: گفتم که شماره‌ات را عوض کن.
این تبلیغ نشانه مستقیمی است به یکی از مزایای ظاهری این اپراتور. اینکه مدیران این اپراتور همواره اعتبار سیم‌کارت‌های خود را یکی از مزایای بی‌‌رقیب خود می‌دانستند و اعلام‌ می‌کنند: تمام افراد معتبر از سیم‌کارت «ما» استفاده می‌کنند و این سیم‌کارت نوعی اعتبار برای فرد است.
 
این درست نیست که شیوه تبلیغات اپراتورها به سمتی رود که مردم منتظر باشند ببینند کدام اپراتور در تبلیغ خود چگونه اپراتور دیگر را مسخره خواهد کرد یا جواب تبلیغی اپراتور رقیب به تبلیغ قبلی فلان اپراتور چه خواهد بود؟
 
بنابراین در صورت رها شدن این موضوع به حال خود و چنانچه مسئولان مربوطه از جمله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که پروانه این اپراتورها را صادر کرده، در ابتدای امر به فکر راه چاره‌ای نباشد،‌ احتمالاً باید منتظر تلافی در تبلیغات اپراتورها بود و دید آنها با چه شیوه‌ای از خجالت یکدیگر بیرون خواهند آمد؟
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.