رگولاتوری

June 6, 2013
13:43 پنجشنبه، 16ام خردادماه 1392
کد خبر: 55449

وزیر ارتباطات از برنامه این وزارتخانه برای رسیدن ایران به رتبه جهانی ۱۰ در ارتباطات پرده برداشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه های این وزارتخانه برای شاخص های توسعه فناوری اطلاعات در کشور، دستیابی به جایگاه 10 کشور برتر جهان در این حوزه و رسیدن به جایگاه کشورهای توسعه یافته در زمینه صادرات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
 
محمد حسن نامی در گفتگو با مهر، در تشریح برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف مدنظر سند چشم انداز ایران 1404 اظهار داشت: یکی از برنامه های مدنظر ما در این بخش، نظارت بر توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات – فاوا- در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است تا میزان تکامل شکاف دیجیتالی در جهان را تعقیب کرده و از این حوزه عقب نمانیم.
 
وی با اشاره به وضعیت ایران در شاخص های توسعه فاوا گفت: توسعه فاوا شامل 3 زیرشاخص کاربری، دسترسی و مهارت است که در بین 193 کشور عضو سازمان ملل مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ اگرچه در مقادیری از شاخص های توسعه فاوا در کشور به حجم قابل قبولی رسیدیم اما به طور قطع این بخش را باید توسعه بدهیم و ایران را جزو 10 کشور برتر جهان قرار دهیم؛ در ارزیابی انجام شده در شاخص های توسعه فاوا برای سالهای 2011 و 2012 کشور کره جنوبی در جهان اول و سوئد دوم است.
 
نامی با بیان اینکه برای توسعه در این بخش باید روی قیمتهای خدمات ارتباطی کار کنیم تصریح کرد: قیمت خدمات فاوا تاثیری قابل توجهی بر تقاضا و گسترش آن دارد و ما عقیده داریم با توسعه شبکه باید قیمتها هم کاهش پیدا کند؛ براین اساس تلاش کرده ایم و مقداری قیمتهای خدمات این بخش را کاهش داده ایم اما سعی خواهیم کرد که قیمتهای خدمات ارتباطی و مخابراتی را برای مردم مقرون به صرفه کنیم.
 
وی به مهر گفت: باید توجه داشت که در کشورهای دیگر در فاصله سالهای 2008 تا 2011 شاهد کاهش قیمت در حوزه ارتباطات نبوده ایم اما ما تلاش خواهیم کرد در کشور قیمتها را در این بخش کاهش دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صادرات کالاهای فاوا برای پیوستن به تجارت جهانی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در این بخش باید خودمان را به کشورهای توسعه یافته برسانیم که این هدف، نیاز به برنامه ریزی دو ساله دارد.
 
به گفته وی درآمد جهانی بخش مخابرات در سال 2011 حدود 15 تریلیون دلار و سرمایه گذاری در این بخش 244 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که 2 درصد از سرمایه های ثابت ناخالص –  GFCF- بوده و براین اساس سرمایه گذاری در زمینه زیرساختهای مخابراتی می تواند تاثیرات بسیاری مهمی در افزایش GDP و توسعه سایر بخش های صنعتی کشورها داشته باشد. البته باید توجه داشت که در چند سال گذشته درآمد تلفن های همراه، مهمترین منبع درآمد مخابراتی در دنیا بوده است.  
 
نامی بازار کشورهای در حال توسعه را مهمترین بازار سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و به مهر گفت: کشورهای هدف را برای ورود ایران به بازار این کشورها شناسایی کرده ایم و در این زمینه برنامه ریزی هایی در دست اقدام داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.