اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

July 1, 2013
19:00 دوشنبه، 10ام تیرماه 1392
کد خبر: 55925

گزارش ایسنا از جدیدترین آمار درآمد اپراتورهای تلفن همراه کشور

ایسنا نوشت: ممکن است برای عده‌ای میزان درآمد اپراتورهای تلفن همراه جذاب باشد اما در کنار این درآمدها شاید میزان پرداختی که این شرکت‌ها به دولت می‌دهند هم خالی از اهمیت نباشد.
 
 
مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود در26 شهریور 91، ایران را از نظر درصد مشترکان تلفن همراه در بین ۱۴۴ کشور دنیا در رتبه ۱۱۲ قرار داده است.
 
در این گزارش کشورهای مختلف جهان براساس تعداد مشترکان تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر رده‌بندی شده‌اند. براین اساس اعلام شده که از هر ۱۰۰ ایرانی ۷۴٫۹ نفر جزو مشترکان تلفن همراه محسوب می‌شوند.
 
اما بنا به گفته مسوولان مخابراتی در فروردین 92، درآمد شرکت مخابرات ایران در سال گذشته، 10 هزار میلیارد تومان برآورد شد که 7 هزار میلیارد تومان از این درآمد مربوط به تلفن همراه و مابقی از تلفن ثابت بوده و مقرر است که در سال 92، این درآمد با 20 درصد افزایش به 12 هزار میلیارد تومان برسد.
 
بر اساس اظهارات قائم مقام و معاون هماهنگی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بهمن 91؛ مخابرات در سال‎های گذشته حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است.
 
کاظم ابراهیمی در رابطه با وابستگی مخابرات در پنج دهه‎ی گذشته به عنوان یک شرکت دولتی گفته است: مخابرات هزینه‌های خود را از خزانه‎ی دولت را پرداخت می‎کرد، ولی در حال حاضر شرکت مخابرات ایران ضمن تأمین هزینه‎ها، سهم دولت را نیز پرداخت می‎کند.
 
بر اساس صورتهای مالی منتشر شده در پایگاه اینترنتی این شرکت در تاریخ 30 اسفند 91 درآمد حاصل از فروش و خدمات این شرکت 6 هزار و 89 میلیارد و 500 میلیون تومان و مالیات عنوان شده برای پرداخت دولت 443 میلیارد و 873 میلیون و 200 هزار تومان اظهار شده است و سود هر سهم در مجمع عمومی شرکت همراه اول 902 تومان تعیین شد.
 
اما مدیرعامل اپراتور همراه اول اردیبهشت ماه امسال با اشاره به دستاوردهای مالی این شرکت در سال ۹۱ اظهار کرد: در مقایسه با سال ۹۰ EPS ۲۴درصد، درآمد عملیاتی ۲۰ درصد، تعداد مشترکین اعتباری ۱۷درصد و تعداد مشترکین دائمی ۵/۱ درصد رشد داشته است.
 
وحید صدوقی با اشاره به مبالغ پرداختی همراه اول به دولت اظهار داشت: در سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال برآورد پرداختی به دولت بوده است.
 
صدوقی ایجاد شرکت های "نقش اول کیفیت" و "توسعه سرمایه گذاری نوردنا" را از اقدامات مثبت همراه اول دانست و گفت: شرکت نوردنا بیش از ۵۲۸ ملیارد ریال سود خالص داشته که سرمایه آن ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.
 
مدیرعامل ایرانسل هم در آبان ماه سال 91، کل درآمد دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آغاز به کار این اپراتور تاکنون را 8 هزار میلیارد و صد میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ 5 هزار و 600 میلیارد تومان به خزانه دولت پرداخت شده است.
 
مرتضی براری، قائم مقام وزیر ارتباطات نیز در رابطه با گردش مالی مخابرات ایران در حوزه در سال گذشته گفت: مخابرات ‌بیش از 10 هزار میلیارد تومان در حوزه ICT ، گردش مالی داشته که این رقم در ایرانسل حدود چهار هزار میلیارد تومان بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.