تبلت

تلفن همراه

سخت‌افزار

August 4, 2013
9:19 یکشنبه، 13ام مردادماه 1392
کد خبر: 56537

نوآوری در صنعت کامپیوترهای شخصی به پایان رسیده است؟

بازار کامپیوترهای شخصی بدترین عملکرد خود را در ده سال گذشته داشته است.
 
کامپیوترهای شخصی که سال‌های سال به‌عنوان کاربردی‌ترین ابزار تکنولوژی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حالا به تدریج در حال بازنشستگی هستند.
 
در واقع ورود موج جدید دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند باعث شده است که کامپیوترهای شخصی حتی در نوع قابل حمل هم کم کم کنار گذاشته شوند. به این ترتیب است که محصولاتی مانند تبلت‌ها به تدریج در حال خوردن سهم نوت‌بوک‌ها از بازار دستگاه‌های دیجیتال شخصی قابل حمل هستند.
تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل یا لپ‌تاپ‌ها به سرعت در حال سقوط است تا جایی که در فصل دوم امسال بازار این محصولات بدترین عملکرد خود را در یازده سال گذشته رقم زده است. در واقع هجوم تبلت‌های چند رسانه‌ای بیشترین ضربه را به بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل زده است و انتظار می‌رود با رشد بازار این محصولات، لپ‌تاپ‌ها به تدریج کنار گذاشته شوند.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی تنها رشد فصلی 9/6 درصدی را نسبت به فصل اول امسال رقم زده که این بدترین سقوط بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل از سال 2002 و بعد از انفجار حباب دات کام بوده است. از سال 2002 تا حالا بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل همیشه در فصل دوم هر سال نتایج خوبی داشته است؛ چون میزان صادرات این بازار در فصل دوم بعد از فروش جنجالی ماه ژانویه و رکود نسبی بعد از آن در روند بهبود قرار می‌گیرد. میزان رشد فصلی این بازار در فصل دوم سال گذشته میلادی هم تنها برابر 9/3 درصد بوده است. این روند در سال‌های اخیر و با ورود تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند روند نزولی داشته است و حالا به بدترین رکورد خود در طول سال‌های گذشته رسیده است. این نتایج ناامیدکننده تنها به فصل دوم منتهی نمی‌شود و براساس آمار مشخص شده است که در نیمه اول امسال؛ یعنی در مجموع فصل اول و دوم سال 2013 بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بدترین عملکرد خودش از سال 2003 تا حالا را به دست آورده است و کاهش 2/1 درصدی نسبت به نیمه اول سال 2012 را رقم زده است. تنها سه سال گذشته یعنی در سال 2010 صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در نیمه اول سال رشد 7/41 درصدی داشت. حالا کارشناسان و تحلیلگران بازار به این موضوع فکر می‌کنند که این روند سقوط تا چه زمانی و به چه صورتی می‌خواهد ادامه داشته باشد. 
هر چند ورود لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک یا همان اولترابوک‌ها جان دوباره‌ای به بازار در حال سقوط کامپیوترهای شخصی قابل حمل داد، اما حتی این محصولات هم نتوانسته است سرعت سقوط این بازار را کندتر کند. در واقع دستگاه‌های قابل حمل کوچک‌تر، سبک‌تر و هوشمندتری مانند تبلت‌ها به راحتی می‌توانند نظر خریداران و کاربران را به خود جلب کنند و بازار را از لپ‌تاپ‌های هرچند فوق باریک هم بربایند. از طرفی بازار داغ و پررونق اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی هم تاثیر قابل توجهی بر تسریع روند رکود بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل گذاشته است. این برنامه‌های کاربردی امکانات و قابلیت‌های دستگاه‌هایی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند را افزایش داده و آنها را به ابزارهایی مدرن و بسیار مفید تبدیل می‌کنند که می‌توانند همیشه و همه جا کاربرانشان را همراهی کنند. 
علاوه بر اینها نباید این موضوع را هم فراموش کرد که روند نوآوری و خلاقیت در بازار کامپیوترهای شخصی تقریبا متوقف شده است و این موضوع هم به روند رکود این بازار کمک زیادی می‌کند. از طرفی ورود تبلت‌های ارزان قیمت و کاربردی هم می‌تواند تیر خلاصی برای بازار لپ‌تاپ‌های نه چندان قابل حمل و قدیمی باشد. حالا دیگر حتی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تراشه‌ها و قطعات سخت‌افزاری اولیه مورد نیاز کامپیوترهای شخصی قابل حمل هم بیشتر به طراحی و تولید قطعات اولیه تبلت‌ها و محصولات مشابه تمایل دارند و ترجیح می‌دهند با روند رشد بازار و سلیقه خریداران همراه شده و سهمی از سود این بازار داغ و پررونق را به خودشان اختصاص بدهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.