تلفن همراه

گزارش همشهری از سرگردانی مردم در زورآزمایی مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه

علی ابراهیمی - روزنامه همشهری : مقاومت اپراتورهای مخابراتی برای بازگردادن مبالغ اضافه دریافتی از مشترکان موجب سردرگمی مردم شده است.
بازگرداندن مبالغ اضافه دریافتی از مردم و اعمال تعرفه‌های قبلی مخابراتی ازجمله تکالیفی است که از 3‌ماه پیش تا‌کنون بارها توسط وزیر ارتباطات به اپراتورها و شرکت مخابرات ابلاغ شده اما با مقاومت وبازی‌های تازه اپراتورها دراجرای این دستور مواجه شده است.
 
گرانفروشی اپراتورهای تلفن همراه با افزایش نرخ آهنگ پیشتاز از 300 به 500 تومان از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد؛ جایی که همراه اول و ایرانسل به‌ترتیب مرتکب گرانفروشی 80 و 32میلیارد ریالی شدند. متعاقب آن همراه اول با استناد به اعمال تعرفه یکسان‌سازی‌ درون شبکه‌ای، دریافت تعرفه هر دقیقه 599ریالی مکالمه از مشترکان را اعمال کرد و در نهایت شرکت مخابرات با دریافت هزینه آبونمان هم کدی و افزایش نرخ هر پالس مکالمه از 44.7 به 58.7 ریال در قبض‌های مهرماه گرانفروشی را تکمیل کرد که منجر به دستورات مکرر وزیر ارتباطات برای بازگردان مبالغ اضافه دریافتی به مشترکان شد.
 
پس از دستور وزیر، اپراتورهای تلفن همراه با ارسال پیامک به مشترکان خود خبر از بستانکاری آنها از محل اضافه دریافتی آهنگ‌پیشواز و بازگشت سایر مبالغ اضافه دریافتی دادند. روز گذشته نیز محمود واعظی پس از چندبار تأکید بر بازگشت اضافه دریافتی تعرفه‌های مخابراتی به مشترکان، از پرداخت اضافه دریافتی مرداد‌ماه شرکت مخابرات درصورتحساب این دوره تلفن مشترکان تلفن ثابت خبر داد.
 
با وجود تأکید وزیر مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه با اهمال نسبت به اجرای این دستورات اطلاع‌رسانی درستی در زمینه کم‌و‌کیف بازگشت مبالغ اضافه دریافتی به مشترکان ندارند. از آنجا که اغلب پرداختی مشترکان براساس صورتحساب پیامکی بوده و به‌تدریج ارسال صورتحساب کاغذی در حال حذف شدن است، مردم راهی برای کنترل بازپرداخت این مبالغ ندارند.
 
به گزارش همشهری، اخیرا همراه‌اول با صدور چند باره صورتحساب پیامکی آبان‌ماه مشترکان موجب سردرگمی آنها شده است. این اپراتور در پیامک نخستین از ارسال قبض «منتهی» به آبان‌ماه مشترکان خبر داده و پس از پرداخت غیرحضوری این صورتحساب توسط مشترکان، پیامک استفاده رایگان یک روز مکالمه درون شبکه‌ای به‌دلیل پرداخت غیرحضوری، این صورتحساب را ارسال کرده است.
 
اما ماجرا به اینجا ختم نشده و مجددا پیامک ارائه صورتحساب جدید با قید زمان «انتهای» آبان‌ماه با همان مبلغ برای مشترکان فرستاده شده است. قطعی تلفن مشترکان بدهکار و بازگشت دادن ودیعه 57هزار میلیارد ریالی مشترکان نزد شرکت مخابرات نیز مورد مناقشه مردم و شرکت مخابرات است. روز گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد که از اعضای هیأت مدیره مخابرات خواسته‌ است تا برای تصمیم‌گیری در زمینه ودایع مشترکان و نیز قطع سریع مکالمات تلفنی به‌دلیلی بدهی که موجب نارضایتی مشترکان شده، تجدیدنظر کنند.

​​