اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 9, 2013
16:34 دوشنبه، 18ام آذرماه 1392
کد خبر: 59341

رگولاتور: همراه اول و ایرانسل تجهیزات 3G را خریداری و نصب کرده‌اند/مجوز LTE طی مزایده واگذار خواهد شد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به خرید تجهیزات نسل سوم توسط همراه اول و ایرانسل گفت: دلیل انتخاب مبین‌نت برای اجرای آزمایشی نسل چهارم این بوده که این شرکت هم جمع و جور است و هم ترافیک پایینی دارد.
 
 
به گزارش تسنیم، علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات در حاشیه "کارگاه آموزشی منطقه‌ای ITU با موضوع نسل چهارم تلفن همراه" با اشاره به اینکه مجوزهای راه‌اندازی LET به صورت مزایده و در فضای رقابتی ارائه خواهد شد، اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر به شرکت مبین‌نت سپرده شده، تنها برای انجام برخی آزمایش‌هاست.
 
وی افزود: این مجوز پایلوت برای تست یکسری سرویس‌ها و مشکلاتی که ممکن است در شبکه‌ ارتباطی کشور موجود باشد، داده شده و دلیل انتخاب مبین‌نت هم از این جهت بوده که می‌خواستیم این کار را با اپراتوری انجام دهیم که جمع و جور و با ترافیک پایین باشد.
او عنوان کرد: این کار در تمامی کشورها مرسوم است و با اپراتوری کوچک و در محدوده‌ای خاص این کار را انجام می‌دهند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که چرا پایلوت را به مرکز تحقیقات واگذار نکردید؟، گفت: مرکز تحقیقات نه تنها شبکه‌اش را نداشت بلکه آماده هم نبود.
 
عمیدیان با تأکید بر اینکه نسل سوم و چهارم را باید تا پایان برنامه پنجم توسعه پیاده‌سازی کنیم، تصریح کرد: نسل سوم هنوز انحصاری دارد که تا مرداد 93 وجود خواهد داشت ولی بعد از آن ما موظف به ارائه شبکه‌های ارتباطی مبتنی بر باند پهن هستیم، هنوز دلیل نمی‌بینم و علاقه‌ای نداریم دوره انحصار رایتل افزایش یابد مگر اینکه تصمیم‌گیری‌ها در رده بالادست به گونه‌ای دیگر باشد که خارج از دست ما باشد.
 
او افزود: در نظر داریم پایلوت را برای LTE و LTE Advance انجام دهیم تا از این طریق شناخت کاملی از شبکه، سیستم‌ها، آینده بازار این حوزه، رقابت‌پذیری این تکنولوژی در فضای ارتباطی کشور و نحوه ورود دیگر اپراتورها به دست آوریم. تلاش می‌کنیم تا این لیسانس را تا سال آینده صادر کنیم.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: هر دو اپراتور کلان ما آمادگی دارند که در این نسل ورود کنند. حدود فرکانس را می‌دانند و خیلی از تجهیزات را آورده و نصب کرده‌اند و فکر می‌کنیم بعد از ارائه مجوز بین دو تا سه ماه تمام نسل سوم را به شکل کامل در کشور ارائه کنند.
 
او ادامه داد: درباره نسل چهارم هم مزایده برگزار می‌کنیم و کسانیکه می‌توانند وارد می‌شوند و با هم رقابت می‌کنند و لیسانس می‌خرند. فضای رقابتی کشور هم اجازه ورود بازیگران جدید را می‌دهد.
 
وی همچنین درباره استفاده از شرکای خارجی برای پیشبرد و تحقق اهداف این حوزه، ابراز کرد: اصرار داریم اپراتورها در نسل‌های جدید مشاور خارجی داشته باشند زیرا موفق‌تر خواهند بود. در پروانه اپراتور سوم هم دیده شده بود که از شریک خارجی استفاده کنند اما مشکلات این اپراتور هم در گام‌های اولیه این بود که مشاور خارجی نداشتند.
 
رئیس رگولاتوری با اشاره به اینکه به اپراتور خاصی مجوز خاصی نمی‌دهیم، گفت: سعی می‌کنیم پروانه‌های جدید در اختیار همه اپراتورها یا اپراتورهای جدید که قصد ورود دارند، قرار گیرد و برای LTE و LTE Advance هم تا انتهای سال 93 مزایده برگزار خواهیم کرد تا پایلوت انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.