اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 15, 2013
15:41 یکشنبه، 24ام آذرماه 1392
کد خبر: 59490

جایگاه برتر سرورهای ایسوس در لیست TOP 500 و Green500

سرورهای مدل ESC4000/FDR G2 در کلاستر پردازش‌های فوق سریع SANAM توانستند مقام 59 در لیست 500 ابر رایانه برتر دنیا را به خود اختصاص دهند. این لیست در ماه آبان سال جاری منتشر شده است و شامل 500 عدد از قوی‌ترین ابررایانه‌های دنیا است که به صورت تجاری تولید و استفاده می‌شوند. کلاستر SANAM‌ مجهز به سرورهای ایسوس در لیست Green500 نیز جایگاه یازدهم را از نظر بهینه‌ترین مصرف انرژی در سرورها  را بدست آورد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سرور ایسوس ESC4000/FDR G2 قلب کلاستر پردازش‌های فوق سریع SANAM است که در موسسه مطالعات پیشرفته فرانکفورت آلمان (FIAS) و شهرک علوم و تحقیقات شاه عبدالعزیز در عربستان سعودی برای مطالعات علمی در سطح ملی استفاده می‌شود.
 
کلاستر SANAM که در لیست جهانی TOP500 و Green500 قرار گرفته است توانی به میزان 532.6 ترافلاپ ایجاد می‌کند و میزان مصرف انرژی آن 2.3 گیگافلاپ به ازای مصرف 1 وات توان است.
 
قدرت سرورهای ایسوس در ابررایانه‌ها
 
سرور ایسوس ESC4000/FDR G2 با توان پردازش موازی و تکنولوژی InfiniBand به عنوان یک رابط با ظرفیت بالا و زمان تاخیر اندک، مجهز به آخرین فناوری‌ها در زمینه پردازش‌های فوق سریع است. این سرور از InfiniBand FDR پشتیبانی می‌کند که سرعت انتقال اطلاعات توسط آن به 56 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. معماری سرورهای ESC4000/FDR G2 آن را به برترین انتخاب در زمینه پردازش‌های سنگین محاسباتی و کاربردهای شبیه‌سازی تبدیل کرده است.
 
سوپرکامپیوتر SANAM در زمینه‌ محاسبات پیشرفته مانند صنایع فضایی، آب و هوا، شبیه‌سازی واکنش‌های شیمیایی و جنبش ذرات استفاده می‌شود. کلاستر پردازش‌های فوق سریع SANAM در لیست TOP500 شامل 210 سرور ایسوس از نوع ESC4000/FDR G2 است که در آنها 420 پردازنده گرافیکی دوهسته AMD FirePro مدل S10000 بکار رفته و 420 پردازنده هشت هسته اینتل زئون E5-2650 با مجموع 38400 هسته پردازشی دارند.
 
توان، راندمان و انعطاف بالا
 
سرورهای ESC4000/FDR G2 در قلب کلاستر SANAM توانسته‌اند مقام بالایی در میان قدرتمندترین و بهینه‌ترین ابررایانه‌های جهان کسب کنند و این دو لیست در بسیاری زمینه‌ها مانند تجارت، مجازی‌سازی و تحقیقات پیشرفته علمی دارای جایگاه معتبری هستند. این سرورها در فرم دو یونیت تولید می‌شوند و بر اساس پردازنده زئون اینتل مدل E5-2600 طراحی شده‌اند. در این پلتفرم از هشت هارد ساتا با قابلیت نصب سریع پشتیبانی می‌شود و دو پاور با توان 1620 وات انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کنند. این پاورها دارای استاندارد 80 PLUS در سطح پلاتینیوم هستند و راندمان مصرف انرژی آنها با 94 درصد می‌رسد. 9 شکاف توسعه با رابط x16 از نوع نسل سوم PCIe عملکرد این سرورها در پردازش‌های سنگین را تضمین می‌کند و انعطاف آنها برای کاربردهای مختلف را افزایش می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.