اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 23, 2013
19:24 دوشنبه، 2ام دیماه 1392
کد خبر: 59721

متما مدعی استقبال چشمگیر کاربران از مرورگر ساینا شد

مرکز متما سازمان فناوری اطلاعات ایران مدعی شد طی سه ماه گذشته کاربران اینترنت بیش از سیصدهزار نسخه از مرورگر ساینا را دانلود کرده‌اند و این نشان دهنده استقبال چشمگیر کاربران از این مرورگر است.
 
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در این خبر کوتاه که بر رروی وبسایت رسمی سازمان فناوری اطلاعات کشور منتشر شده آمده: در حال حاضر آخرین نسخه این مرورگر جهت نصب و استفاده بر روی سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و اندروید از طریق آدرس الکترونیک saina.matma.ir در دسترس کلیه کاربران به‌ویژه علاقه‌مندان به محصولات بومی فناوری اطلاعات می‌باشد.
 
"ساینا" اولین مرورگر ایرانی است که مراحل بومی سازی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.
اجرای این طرح، با همکاری مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت – متما-، شرکت ایمن رایانه امیرکبیر و مپنا به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران بر پایه هسته مرورگر فایرفاکس انجام شده است.
 
 
در این زمینه:
تنها با یک نگاه و بررسی پوشه نصب این مرورگر میتوان متوجه شد که ساینا همان فایرفاکس ورژن 22 است. یا با یک بررسی ابتدایی و کلیک بر روی فایل اجرایی "saina.exe" خواهیم دید که حتی هنوز کپی رایت این مرورگر با جمله "تمام حقوق برای مرورگر فایرفاکس محفوظ است" به چشم می خورد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اعلام خبرهای مختلف در رسانه ها مبنی بر تولید اولین مرورگر ایرانی که مراحل بومی سازی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده، باعث خوشحالی و تحسین کاربران و مسئولان کشورمان شد به گونه ای که بنابر اعلام مرکز متما سازمان فناوری اطلاعات ایران، طی سه ماه گذشته کاربران اینترنت بیش از 300 هزار نسخه از مرورگر ساینا را دانلود کرده‌ اند.
مسئولان "متما" در تشریح ویژگی های مهم این مرورگر ایرانی اعلام کرده اند که برخی از قسمتهای این مرورگر مشابه خارجی ندارد و برای مثال بخش حمایت از خانواده در این مرورگر دیده شده تا خانواده ها این امکان را داشته باشند که اجازه استفاده بخشی از آدرسهای اینترنتی را به فرزندان خود ندهند و از طرفی امکان کنترل استفاده از IP آدرسها برای سنین مختلف در این مرورگر دیده شده است.

اما در عین حمایت کامل از تلاش متخصصان کشورمان برای طراحی و تولید نرم افزارهای فارسی همچون مرورگر، برخی بررسی های فنی و تخصصی حکایت از وجود شائبه های جدی در طراحی و اجرای این مرورگر است.

امیر قاسمی صاحب نظر در حوزه نرم افزار در گفتگو با صبحانه به بیان برخی از این ابهامات پرداخته و می گوید: ساینا به دلایل مختلف، به نظر تنها یک کپی تمام و فارسی شده از مرورگر فایرفاکس است و نه تنها یک مرورگر بومی و ایرانی نیست، بلکه بررسی های تخصصی جمعی از فعالان عرصه نرم افزار در داخل کشور نشان می دهد این مرورگر صرفاً یک ورژن شخصی ساز شده (Customize) از مرورگر FireFox بوده است.


 

به اعتقاد این کارشناس دنیای رایانه، به لحاظ فنی تنها با یک نگاه و بررسی پوشه نصب این مرورگر میتوان متوجه شد که این مرورگر، همان فایرفاکس ورژن 22 است یا با یک بررسی ابتدایی و کلیک بر روی فایل اجرایی saina.exe خواهیم دید که حتی هنوز کپی رایت این مرورگر با جمله "تمام حقوق برای مرورگر فایرفاکس محفوظ است" به چشم می خورد. 

"همچنین بدون استثنا هنوز حقوق تمام فایلها از جمله فایلهای اجرایی و فایلهای سیستم این مرورگر مربوط به شرکت موزیلا یعنی همان سازنده فایرفاکس است که نشان از تمرکز اندک حتی روی شخصی سازی این مرورگر است."


 

وی در تشریح این استدلال خود گفت: گاهی اوقات بر اساس موتوری همانند Gecko که اپن سورس و آزاد است، یک مرورگر را از صفر پایه گذاری میکنیم که هم اکنون ده ها مرورگر اینکار را انجام داده اند اما چیزی که ما در ساینا به عنوان اولین مرورگر ایرانی میبینم نه طراحی و نه برنامه ریزی از پایه، بلکه یک شخصی سازی برترین مرورگر جهان است که بدون هرگونه دقت و ظرافت صورت گرفته است.

قاسمی با طرح این سوال که چطور ممکن است یک ورژن شخصی ساز شده فایرفاکس به عنوان یک مروگر ملی و با صدها میلیون تومان هزینه جایگزین همان مرورگر فایرفاکسی شود که بصورت کاملا رایگان و لحظه ای در حال توسعه، بروز رسانی و ارتقاء است؟ افزود: اصولا چنین چیزی ممکن نیست چرا که فایرفاکس توسط هزاران نفر توسعه و اشکال یابی میشود و همچنین از لحاظ امنیتی به سرعت و بی وقفه بروز رسانی میگردد، این در حالی است که حتی زبان فارسی این مرورگر نیز امتیازی محسوب نمیشود چرا که مرورگر اصلی فایرفاکس خود دارای زبان فارسی می باشد.

وی در پاسخ به این سوال صبحانه که آیا هر کاربری می تواند یک فایرفاکس فارسی بسازد، افزود: ساخت یک مرورگر شخصی سازی شده از FireFox بسیار آسان است و کافی است افراد علاقه مند پکیج اصلی مرورگر فایرفاکس را دانلود و پس از خارج سازی از حالت فشرده، تغییرات دلخواه خود از جمله زبان، منوها، پوسته ها و هر چیزی که بصورت پیشفرض بخواهید را اعمال و در آخر هم دوباره آن را Repackage و یک مرورگر شخصی داشته باشند.

این کارشناس عرصه نرم افزار در عرین حال از مسئولان متما و شرکت طراحی کننده ساینا خواست ضمن پاسخگویی به سوالات و ابهامات فوق، دلایل هزینه کرد مبالغ هنگفت و ارائه چنین خروجی از یک مرورگر اصطلاحا ایرانی را رسما اعلام کنند.

به گزارش صبحانه، حذف امکان بروز رسانی چه خودکار و چه دستی و همچنین تغییرات غیر اصولی در هسته اصلی نرم افزاری که توسط هزاران نفر از سرتاسر جهان بروز سانی امنیتی و سیستمی میشود و از طرفی کاربرد آن نیز آنلاین و تحت وب است میتواند عواقب جدی امنیتی را برای کاربران بهمراه داشته باشد، 

بنابراین توصیه میشود کاربران صرفاً از نرم افزارهای اصلی با قابلیت بروز رسانی لحظه ای بهره گیری کنند و یا تمهیدات لازم برای تولید مرورگر ملی و بومی به نحو شایسته ای اتخاذ گردد تا نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز ما مفتخر به داشتن دانش ملی مرورگر ها باشیم.

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.