امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

December 31, 2013
14:00 سه شنبه، 10ام دیماه 1392
کد خبر: 59932

ابزارهای همراه؛ بزرگ‌ترین چالش امنیتی پیش روی کسب و کارهای تجاری

یافته‏‌های یک مطالعه نشان می‌‏دهد امنیت ابزارهای همراه مهم‌ترین چالش امنیتی پیش روی کسب و کارهای تجاری است. 
 
security
 
به گزارش وب‏‌سایت pcworld، مطالعه موسسه پونمون (ponemon) که در آن نظر ۶۷۶ نفر از متخصصان فناوری‌‏های همراه و کار‌شناسان امنیتی بررسی شده است، نشان می‌‏دهد امنیت ابزارهای همراهی مثل گوشی‏‌های هوشمند، تبلت‏‌ها و وسایلی از این دست عمده‏‌ترین چالش امنیتی است که کسب و کار‌ها با آن گریبانگیر هستند. در این مطالعه حدود دو سوم از پاسخگویان گفته‌‏اند ابزارهای همراهی که در سازمان متبوع آن‌ها استفاده می‌‏شود، به بدافزار آلوده شده است. ۴۰ درصد نیز گفته‏‌اند از این ابزار‌ها به عنوان ورودیِ حملات هدفمند سایبری به برخی افراد برای سرقت اطلاعات شرکتی استفاده شده است. 
برآوردهای پونمون نشان می‌‏دهد که هم‌‏اکنون ۶۳ درصد از کارکنان سازمان‏‌ها از ابزارهای همراه در محل کار استفاده می‌‏کنند. مدیران آی تی نیز پیش‌‏بینی می‌‏کنند تعداد ابزارهای همراهی که در سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها مدیریت می‌‏کنند به طور متوسط از ۵ هزار وسیله در حال حاضر به ۷ هزار وسیله در سه سال آینده افزایش خواهد یافت. 
 
در این گزارش به صراحت اشاره شده است که پاسخگویان بر این باورند که ابزارهای همراهی مثل گوشی‏‌های هوشمند دربردارنده بزرگ‌ترین مخاطرات امنیتی بالقوه‏ در محیط آی تی است. بر اساس گفته آن‌ها، مخاطرات ابزارهای همراه به مراتب بیشتر از لپ‏‌تاپ‏‌ها و رایانه‏‌های دسکتاپی است. 
 
در این مطالعه، حدود یک چهارم از پاسخگویان گفته‏‌اند به کمک فناوری‌‏های امنیتی مورد استفاده‌‏اشان متوجه برخی حملات شده‌‏اند. ۲۱ درصد نیز گفته‌‏اند از سوی مجریان قانون متوجه این حملات شده‌‏اند. اکثر حملاتی که از طریق ابزارهای همراه انجام می‌‏شود از نوع حملات پایدار پیشرفته (APT) است که از طریق ایمیل، سرقت کلیک، مجوزهای دیجیتالی جعلی و غیره صورت می‌‏گیرد. 
 
یافته‌‏های این مطالعه نشان می‌‏دهد اپلیکیشن‏‌هایی که بر روی ابزارهای همراه استفاده می‌‏شود، به طور بالقوه بیشترین میزان مخاطره را به همراه دارد. اپلیکیشن‏‌هایی مثل ادوبی، گوگل داک و سیستم عامل و نرم‌‏افزارهای مایکروسافت دارای بیشترین آسیب‏‌پذیری عنوان شده است. 
 
حدود نیمی از پاسخگویان به پژوهشگران گفته‌‏اند شرکت متبوع آن‌ها برنامه مشخصی برای استفاده از ابزارهای همراه در محل کار دارد. ۵۴ درصد نیز گفته‌‏اند شرکت آن‌ها سیاست امنیتی مشخصی برای استفاده از فناوری پردازش ابری دارد. در مطالعه‏‌های قبلی این رقم ۴۰ درصد گزارش شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.