اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 1, 2014
18:38 چهارشنبه، 11ام دیماه 1392
کد خبر: 59963

بیزینس مانیتور: ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران به 38.4 درصد رسید/پیشبینی رشد ناچیز تا 2017

tci logo.jpg

مرکز تحقیقاتی IBM بر پایه گزارش‌های منتشر شده از سوی "سازمان جهانی مخابرات"(ITU) اعلام که تا پایان سال 2013 میلادی تعداد خطوط ثابت تلفن در ایران 29 میلیون و 308 هزار عدد بوده است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این مرکز، ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران تا پایان سال 2013 میلادی 38.4 درصد بوده است و به عبارت دیگر، تا دوره زمانی یاد شده به ازای هر 100 ایرانی 38.4 خط تلفن ثابت در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
 
این مرکز پیش‌بینی کرده است که در سال 2017 میلادی در مجموع 31 میلیون و 208 هزار خط تلفن ثابت در ایران به کار گرفته خواهند شد تا بر این اساس ضریب نفوذ خطوط ثابت تلفنی ایران در پایان سال 2017 میلادی به 39.4 درصد برسد.
 
بر اساس گزارش این مرکز، در سال 2010 میلادی تنها 26.8 میلیون خط تلفن ثابت در ایران موجود بود که این رقم هم‌اکنون به 29.3 میلیون خط تلفن رسیده است. البته مرکز BMI بر این باور است که بین سال‌های 2010 تا 2017 میلادی میزان استفاده از تلفن ثابت در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای نمی‌کند.
 
بر اساس گزارش این مرکز،‌ در حالی که طی سال 2010 میلادی ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران 36.3 درصد بود، این رقم با رشد 3 واحدی در سال 2017 میلادی به 39.4 درصد می‌رسد.
البته باید توجه داشت شرکت مخابراتی TCI به عنوان اپراتور اصلی ارایه دهنده خدمات تلفن ثابت در ایران طی چند سال گذشته هیچ آمار رسمی در این زمینه منتشر کرده است و بر این اساس مرکز تحقیقاتی BMI بر اساس گزارش‌ سازمان ITU و اطلاعات خود، این روند را پیش‌بینی کرده است.
البته باید توجه داشت شرکت مخابراتی TCI به عنوان اپراتور اصلی ارایه دهنده خدمات تلفن ثابت در ایران طی چند سال گذشته هیچ آمار رسمی در این زمینه منتشر کرده است و بر این اساس مرکز تحقیقاتی BMI بر اساس گزارش‌ سازمان ITU و اطلاعات خود، این روند را پیش‌بینی کرده است.
 
طبق گزارش سازمان ITU، تا پایان سال 2012 میلادی 28 میلیون 759 هزار خط ثابت تلفن در ایران موجود بوده است که این رقم رشد سالانه 3.4 درصدی را نسبت به سال 2011 نشان می‌دهد. همچنین اعلام شد که تعداد خطوط ثابت تلفن در ایران طی سال 2013 نسبت به سال قبل از آن رشد 3.6 درصدی داشته است.
 
با توجه به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران بسیار بالا است، به همین خاطر خطوط ثابت تلفنی در کشور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که افزایش دسترسی مناطق روستایی به خطوط ثابت تلفنی بتواند این رقم را افزایش دهد. 
 
کارشناسان مرکز تحقیقاتی BMI با این روند پیش‌بینی می‌کنند که ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران در پایان سال 2017 به حدود 40 درصد برسد تا در آن زمان بیش از 31.2 میلیون خط تلفن ثابت در کشور به کار گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.