اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 8, 2014
13:37 چهارشنبه، 18ام دیماه 1392
کد خبر: 60119

پاسخ مسئولان به ابهامات موجود در زمینه تشعشعات آنتن‌های موبایل: مردم نگران نباشند، استانداردها رعایت می‌شود

روزنامه همشهری – فتانه انفرادی: تشعشعات ناشی از آنتن‌ها و امواج تلفن همراه برسلامت انسان تأثیر نامطلوب دارد یا ندارد ؟
این سؤالی است که در سال‌های اخیر هرازگاهی در جامعه مطرح می‌شود و نگرانی‌هایی را برای مردم به‌وجود می‌آورد اما پاسخ مسئولان به دغدغه‌های مردم همواره آن است که چون دامنه امواج آنتن‌های تلفن همراه کنترل و استانداردها نیز رعایت می‌شود، بنابراین تشعشعات ناشی از آنتن‌ها، به مردم آسیبی نمی‌رساند.
 
در دولت یازدهم هم مسئولان برای کاهش نگرانی مردم از تشکیل کمیته اندازه‌گیری تشعشعات در وزارت ارتباطات خبر می‌دهند. گرشاب جمشیدی نژاد، مدیرکل نظارت بر سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مهر گفت:کمیته‌ای مشترک از معاونان و نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط‌زیست با هدف اندازه‌گیری تشعشعات تشکیل خواهد شد. او وظایف این کمیته را اندازه‌گیری تمام توان‌های فرکانسی کشور و مقایسه آن با استانداردهای جهانی دانست و گفت:
 
شاخص‌های ارائه خدمات روی طیف فرکانسی کشور باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد و پس از بررسی در این کمیته توسط وزارت بهداشت کنترل شود. جمشیدی نژاد گفت: بررسی تمام توان‌های فرکانسی کشور و ارائه نتایج آن، سبب می‌شود که مردم نسبت به تشعشعات آگاهی و نسبت به یک مقوله خاص مانند فرکانس آنتن‌های GSM حساسیت نخواهند داشت. در عین حال، رئیس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران هم در پاسخ به ابهامات موجود در این زمینه گفت: شدت و دامنه امواج آنتن‌های تلفن همراه کنترل می‌شود و نگرانی عمومی درخصوص اثرات تشعشعات این آنتن‌ها منطقی نیست.
 
محمدرضا کاردان که روز دوشنبه در سومین همایش ایمنی تشعشع در شبکه‌های تلفن همراه در تبریز سخن می‌گفت در عین حال گفته که زیان امواج الکترونیکی قابل انکار نیست. بسیاری از ابزارها و فناوری‌های نوین مخاطره آمیز هستند اما با لحاظ مقررات و محدودیت‌های کاربردی کنترل می‌شوند. علاوه براین، رضا تقی پور عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی به ایسنا گفت: به هر حال این کار متولی خاص خود را دارد اما گاهی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این حوزه باعث تشویش اذهان مردم می‌شود. یک‌بار نمایندگان در مجلس گفتند که واقعا بگوییم این تشعشعات برای سلامت ضرر ندارد من به آنها گفتم شما اکثرا پزشک هستید.
 
آیا دود ماشین برای شما ضرر دارد این جواب معلوم بود. به هر حال خودروهایی که دودزا هستند باید از رده خارج شوند و نمونه‌های سالم بمانند؛ در حوزه فناوری نیز ما باید همین کار را انجام دهیم، در حال حاضر تمامی تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند در 3 مرحله با استانداردهای جهانی در حوزه سلامت تست می‌شوند و تاکنون نیز تمام تجهیزات بدون استثنا این استانداردها را دریافت کرده‌اند و تشعشعات آنها کمتر از حدی بوده است که استانداردها تعیین می‌کند. تنها در شعاع 120سانتی‌متری آنتن اصلی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که با توجه به ارتفاع BTS‌ها معمولا آن فضا خیلی قابل دسترس نیست.
 
به گزارش همشهری، این نخستین بار نیست که مسئولان از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای اندازه‌گیری تشعشعات امواج تلفن همراه می‌گویند پیش از این ودر دولت‌های قبل نیز مسئولان چنین وعده‌هایی داده‌اند اما مهم آن است که تصمیمات گرفته شده در این کمیته‌ها اجرایی و عملیاتی و پس از آن کنترل‌های لازم نیز انجام شود تا ابهامات موجود در این زمینه برطرف شود چراکه مردم هم شاکی و هم نگران هستند. آنچه از اظهارات چند سال اخیر مسئولان درباره تشعشعات امواج آنتن‌های موبایل برمی‌آید آن است که چگالی انرژی آنتن‌های موبایل از حد مجاز استاندارد ملی کمتر است بنابراین خطری سلامت مردم را تهدید نمی‌کند. اما آنچه توجه به آن از سوی مسئولان امر ضروری به‌نظر می‌رسد آن است که در نصب آنتن‌ها استانداردها و فاصله‌ها رعایت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.