اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 8, 2014
14:09 سه شنبه، 19ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61557

توضیحات سخنگوی مخابرات درباره افزایش تعرفه تلفن ثابت و همراه

در پی تغییر نحوه محاسبه هزینه‌های تلفن ثابت و موبایل همراه اول این سوال ایجاد شده است که آیا با شیوه‌ی جدید مشترکان ملزم به پرداخت رقم‌های بالاتری خواهند شد؟
 
 
پس از تدوین و انتشار مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مبنی بر تغییر نحوه‌ی محاسبه هزینه‌ی مکالمات تلفن ثابت و همراه اول این بحث پیش آمده است که با این شیوه میزان پرداخت مشترکان افزایش خواهد یافت.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در این خصوص به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخته و در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تغییر در شیوه محاسبه‌ی هزینه‌ها، تغییری در درآمد‌های مخابرات ایجاد نخواهد کرد.
 
داوود زارعیان در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: اتفاق اصلی و اساسی آن است که نظام تعرفه‌ای ما از پالس به دقیقه تغییر کرده است. پیش از این در مکالمات شهری هر سه دقیقه یک پالس محاسبه می‌شد اما اکنون دیگر با تغییر شیوه‌ی محاسبه هر یک دقیقه به شکل جداگانه‌ای محاسبه می‌شود.
 
تعرفه‌ها چه تغییری کرده است؟
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران یادآور شد: پیش از این هزینه هر پالس مکالمه درون‌شهری 51 ریال بود، اما اکنون قرار بر آن است که مشترکان برای هر دقیقه مکالمه درون‌شهری 30 ریال پرداخت کند.
 
وی در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر در زمینه‌ی تلفن‌های بین‌شهری در گذشته کمترین تعرفه ما 15 تومان و بالاترین هزینه 86 تومان بود که از این پس با شیوه جدید تمام شهرستان‌ها به صورت یکسان محاسبه می‌شوند و هر دقیقه تماس با آنها 330 ریال قیمت خواهد داشت.
 
اما زارعیان در پاسخ به این مطلب که با این وجود در مجموع مشترکان با افزایش هزینه پرداخت مواجه خواهند شد، توضیح داد: در تماس‌های بین‌شهری اکنون هزینه‌ی برخی استان‌ها که حدود 86 تومان بود به 33 تومان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که در این حوزه 53 تومان کاهش هزینه داشته‌ایم. البته در برخی موارد هم بوده است که مبلغ 15 تومانی تبدیل به 33 تومان شده است. در حوزه مکالمات درون‌شهری نیز شاید افزایشی اندک وجود داشته باشد، اما به هر حال محاسبات ما گویای آن است که در نهایت با تغییر شیوه‌ی محاسبه‌ تعرفه‌ها درآمد شرکت مخابرات تغییری نخواهد کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که پیش از این چند درصد مکالمات شهری و چند درصد آنها بین‌شهری بوده، عنوان کرد: در حال حاضر در ارتباط با این موضوع حضور ذهن ندارم، اما قطعا مبنای تعرفه‌گذاری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم همین موضوع بوده است و براساس این مساله تعرفه‌های جدید در نظر گرفته شده است.
 
زمان اعمال تعرفه‌های جدید همچنان در هاله ابهام
زارعیان در ارتباط با تاریخ اعمال این تعرفه‌ها نیز توضیح داد: از هر تاریخی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به شرکت مخابرات ابلاغ کند، شرکت مخابرات نیز از همان تاریخ تعرفه‌ها را عملیاتی خواهد کرد که احتمالا این تاریخ اول فروردین‌ماه خواهد بود.
 
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران هم‌چنین به تغییراتی که در تعرفه موبایل‌های همراه اول صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در حوزه تلفن همراه از این پس هزینه‌ی هر دقیقه تماس با هر کجای کشور به طور ثابت 599 ریال خواهد بود و به عبارت دیگر هزینه‌ی مکالمات شهری و غیرشهری یکسان شده و هزینه‌ی جابه‌جایی حذف می‌شود.
 
وی در پاسخ به این مطلب که به نظر می‌رسد در نهایت با وجود مخالفت‌های وزیر ارتباطات، مخابرات موفق به آن شده است که تعرفه‌های مدنظر خود را اجرایی کند، توضیح داد: البته 599 ریال سقف مبلغی است که ما می‌توانیم ابلاغ کنیم و ممکن است ما رقم کمتری را در نظر بگیریم.
 
زارعیان در پاسخ به سوال دیگری که درباره‌ی توان فنی مخابرات برای اجرای طرح هم‌کدسازی مطرح شده بود نیز اظهار کرد: از نظر فنی ما آمادگی کامل برای انجام این کار را داریم و پیش‌بینی همکاران ما آن است که در صورتی که مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتبطات به دست ما برسد، ما از تاریخ بیست و پنجم فروردین‌ماه توان محاسبه تعرفه‌ها به این شکل را خواهیم داشت.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران هم چنین به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی آبونمانی که برای کاربران در نظر گرفته شده پرداخت و گفت: براساس تصویب سازمان تنظیم مقررات قرار بر آن شده که آبونمان هم‌کدسازی به‌طور پلکانی در نظر گرفته شود و در مناطق کم برخوردار حدود 100 تومان و در بیشترین حالت در مناطق برخوردار به 1200 تومان برسد.
 
وی در عین حال عنوان کرد: به هر حال طرح هم‌کدسازی طرح بسیاری خوبی است که هم برای مردم و هم برای شبکه مفید است، اما به هر حال لازم است هزینه‌های این طرح تامین شود و در صورت اجرایی‌شدن این طرح دیگر لازم نیست که مردم 2500 کد را حفظ یا نگهداری کنند، چرا که براین اساس تمام کد‌ها حذف خواهند شد و با مبلغ اندکی آبونمان می‌توان این رقم را حذف کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.