امینت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

September 5, 2014
21:33 جمعه، 14ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64120

آیا از گم شدن گوشی هوشمند خود آشفته می‌شوید؟

سینا: گوشی‎های هوشمند عادات رفتاری ما را تغییر داده‎اند. این تغییرات گاهی در جهت مثبت است و گاهی منفی.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، از جمله تغییرات مثبت می‎توان توانایی بیش‎تر برای ارتباط با بسیاری از مردم نسبت به گذشته را نام برد و از تغییرات منفی می‎توان وابستگی انسان به این وسایل برای ارتباط با جهان خارج را ذکر کرد.
در هر حال برای بیشتر استفاده‎کنندگان از گوشی‎های هوشمند که می‎توانند به وسیله‎ی این ابزار با صدها یا حتی هزاران‎نفر بدون نیاز به تماس تلفنی به طور آنی ارتباط برقرار کنند، ممکن نیست که این وسایل را کنار بگذارند.
در‎ هر ‎صورت این وابستگیِ ما به گوشی‎های هوشمند باعث تشویش ما نیز می‎شود. گم‎شدن گوشی هوشمند نه تنها باعث می‎شود ارتباط آنلاین خود را با دوستان و آشنایان از دست بدهیم بلکه اگر گوشی ما به دست نفر دیگری بیافتد به طور بالقوه تهدیدی نیز برای امنیت و اطلاعات شخصی ما محسوب می‎شود.
در نوشته‎ای در مجله بین‎المللی “ارتباطات همراه”، یک گروه کانادایی خلاصه‎ای را پیرامون روش‎های ردیابی و بازپس‎گیری در زمان گم‎شدن یا ربوده شدن این وسایل و همچنین مشکلات امنیتی را که ممکن است برای شخص پیش آید، ارائه می‎کند.
محققان ادعا می‎کنند در زمان گم‎شدن یا ربوده شدن لپ‎تاپ، تبلت یا هرگونه وسیله‎ی الکنرونیکی برای شخص دلهره و تشویش قابل توجهی به وجود می‎آید.
زیلینگ تو، یوفی یو‎آن و نورم آرچر از دانشگاه McMaster در همیلتون (Hamilton) از ایالت آنتاریو‎‎ی کانادا توضیح می‎دهند که چگونه راحتی حمل و نقل، ارتباطات بیسیم و قدرت پردازش اطلاعات در گوشی‎های هوشمند و دیگر وسایل دیجیتال قابل حمل باعث شده تا مردم اطلاعات باارزش زیادی را در آنها نگهداری کنند؛ اطلاعاتی از قبیل اطلاعات مربوط به روابط شخصی و کاری، عکس‎ها و فیلم‎های خصوصی، متن سخنرانی یا ملاقات‎ها، اطلاعات بانکی و … . نگهداری این اطلاعات با‎ارزش در این وسایل، خطرِ افتادن به دست افراد سود‎جو را به دنبال دارد.
محققان معتقدند در شرایطی که امروزه بسیاری از شرکت‎ها طبق قانونی موسوم به BYOD از کارمندان می‎خواهند تا وسایل دیجیتال خود را برای کار استفاده کنند، بهتر است به دلایل امنیتی این شرکت‎ها وسایل ارتباطی استانداردی را برای کارمندان خود فراهم کرده و به آنها بدهند. بهای مالی گم شدن وسایل دیجیتال در مقابل اطلاعات با‎ارزش روی آنها قابل چشم پوشی است. درحالی‌که راه‎های زیادی برای ردیابی این وسایل الکترونیک و مقابله با سارقان وجود دارد، شاید بزرگترین مشکل نبود آگاهی برای استفاده‌کنندگان از این وسایل از این راه‎ها است. البته نیاز است تا راحتی و اطمینان استفاده از این راه‎ها نیز بالاتر رود تا کاربران بیشتر به آنها توجه کنند.
تیم تحقیقاتی کانادایی در پژوهشی پیرامون ناآگاهی کاربران از خطرات گم شدن وسایل دیجیتال، دریافتند فقط عده‎ی کمی از کاربران به طور جدی به امنیت وسیله‎ی الکترونیک خود اهمیت می‎دهند؛ این در حالی است که عده‎ی زیادی از راه‎های امنیتی مثل “حذف بمبی اطلاعات” و یا “قفل کردن گوشی از راه دور” اطلاعی نداشتن و عده‎ی معدودی حتی تهدیدات و خطرات از دست رفتن اطلاعات روی این وسایل را انکار می‎کردند.
این محققین معتقدند نیاز به یک آگاهی‎سازی عمومی و یک کمپین است تا به مردم آگاهی لازم برای امنیت وسایل دیجیتال داده شود و همچنین نیاز است تا سازمان‎ها و شرکت‎های مختلف کارمندان خود را وادارند تا از اطلاعات حساس که ممکن است در دسترس مستقیم آنها نباشد محافظت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.