بازار سرمایه

فناوری اطلاعات

September 13, 2014
11:18 شنبه، 22ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64315

سهم مهم فناوری در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان

سود ناخالص داخلی، یکی از شاخص‌های موثر و مهم در اقتصاد محسوب می‌شود، زیرا بهره‌برداری از این بخش می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد. این روزها با توجه به رشد تولیدات فناوری نمی‌توان سهم فناوری را در تولید ناخالص داخلی کشورها نادیده گرفت. 
به گزارش خبرگزاری مهر، از قرن بیستم تا امروز، «Gross Domestic Product GDP» یا همان سود ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های موثر و مهم در اقتصاد محسوب شده است. تولید ناخالص داخلی عبارت است از کل ارزش تولیدات کالاها و خدمات عرضه شده در یک کشور به قیمت بازار در دوره زمانی مشخصی که معمولا یکسال در نظر گرفته می‌شود.
در اقتصاد یک کشور، تولید ناخالص داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نمودار رشد، عملکرد و شاخص‌های اقتصادی می‌تواند تجزیه و تحلیل‌های صحیحی را پیش روی دولتمردان و کارشناسان اقتصادی قرار دهد. در یک دهه گذشته، توجه به درآمدزایی حاصل از تکنولوژی، برنامه‌های نرم‌افزاری و پزشکی و سیستم‌های الکترونیکی با رشد چشمگیری مواجه شده است، به‌طوری‌که بهره‌برداری از این بخش تبدیل به یکی از کلیدهای مهم اقتصادی شده است.
 در شرایطی که کشورهای مختلف با بحران‌های اقتصادی دست به گریبان هستند و نفت دیگر سرمایه‌گذاری مناسبی محسوب نمی‌شود، نگاه‌های اقتصادی به جهات دیگری معطوف شده‌اند. در عصر حاضر که به دوره مدرنیته مشهور است، علم و تکنولوژی شتاب چشمگیری به خود گرفته است. در نتیجه دور از انتظار نیست که درآمد قابل‌توجهی از این بخش حاصل شود. براساس گزارش سازمان جهانی اطلاعات و تکنولوژی آمریکا، 20 کشور برتر در حوزه GDP در سال 2014 میلادی به ترتیب عبارت است از: آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، برزیل، انگلیس، فرانسه، هند، روسیه، ایتالیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، کره‌جنوبی، مکزیک، اندونزی، ترکیه، هلند، عربستان سعودی و سوئیس.
 
 GDP همانند یک راز مخفی می‌ماند
سازمان جهانی اطلاعات و تکنولوژی آمریکا طی گزارشی اعلام کرده است که 6 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا از طریق تکنولوژی، فناوری و ICT تامین می‌شود که رقمی در حدود 5/4 تریلیون دلار است.
یکی از نشریات مشهور انگلیسی در گزارشی نوشته است، آمار ارائه شده از سهم GDP در کشورهای مختلف صحیح نیست زیرا بسیاری از شاخص‌ها مانند سهم تکنولوژی، فناوری‌های نوین یا سهم الکترونیک در محاسبه اعداد و ارقام گنجانده نشده یا بدون آنها اعلام می‌شود تا ارقام صحیحی از تولید ناخالص داخلی اعلام نشوند. با این حال اما آنچه که از آمار تقریبی بر می‌آید، نگاه ویژه‌ای به افزایش میزان GDP در کشورهای مختلف شده تا بتوانند درآمد حاصله از این بخش را افزایش دهند، زیرا با ورود به عرصه تکنولوژی استفاده از فناوری‌های نوین هم رشد چشمگیری داشته و می‌توانند سهم قابل‌توجهی را هم در اقتصاد کشورها ایفا کنند.
 میزان سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی 10 کشور برتر حوزه فناوری
آمریکا: ایالات متحده یکی از کشورهایی است که سرمایه‌های هنگفتی را در بخش توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین اختصاص داده است تا با استفاده از درآمد آن بتواند رکورد قابل توجهی را در بخش تجاری سازی فناوری و اقتصادی به ثبت رسانده باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند از سال 1971 میلادی و حتی پیش‌تر از آن دولتمردان آمریکایی به دنبال راهکارهایی برای افزایش سود ناخالص داخلی بودند. 
این راهکارها و تصمیمات اتخاذ شده تا جایی پیش رفت که جایزه نوبل اقتصادی را از آن اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد «سیمون کوزنتس» کرد.  با این حال اما همچنان سهم تولید ناخالص داخلی آمریکا در حوزه فناوری‌های نوین اعلام نشده است.
چین: در سال‌های اخیر، سهم تولید ناخالص داخلی چین با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و به رقم 7,525,309 میلیون دلار رسیده است. چین برای بالا بردن میزان سود ناخالص داخلی از عواملی مانند محصولات صنعتی و تکنولوژی و فناوری بهره‌مند شده است. این کشور در دهه‌های اخیر به اثبات رسانده که می‌تواند نگاه جهانی را نسبت به تولید و عرضه محصولات فناوری متحول کند.
ژاپن: ژاپن یکی از کشورهایی است که قسمت قابل توجهی از تولید ناخالص ملی آن وابسته به گجت‌ها و محصولات فناوری است که تولید می‌شوند و تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود 144,897,دلار تخمین زده شده است.
انگلیس: انگلیس، یکی دیگر از کشورهایی است که سهم عظیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور به ساخت و تولید محصولات پزشکی، تکنولوژی‌های نوین و فناوری منوط می‌شود. GDP این کشور در حدود 3, 432,911 دلار گزارش شده است.
هند: بنا به آمار منتشر شده، سهم GDP هند در سال 2014-2015 میلادی نسبت به سال‌های گذشته در حدود 4/5 درصد رشد داشته و در سال 2015-2016 در حدود 2/6 درصد رشد و در سال 2016-2017 در حدود 6/6 رشد پیش‌بینی شده است.
کشورهایی مانند آلمان، برزیل، فرانسه، روسیه و ایتالیا با وجود اینکه جزو کشورهای برتر در حوزه GDP معرفی شده‌اند، اما سهم و سود ناخالص داخلی آنها از میزان فناوری‌های نوین و تکنولوژی مشخص نشده است.
 
 نگاهی به رشد تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف 
بنا به آمار و نمودارهای منتشر شده، سود ناخالص داخلی در کشورهای قاره آسیا و اقیانوسیه از رقم 4/22 درصد در سال
2000 میلادی به رقم 36 درصد در سال 2030 میلادی خواهد رسید، اما قاره آمریکا از
3/28 درصد به رقم 23 درصد و اروپا نیز از 30 درصد تولید ناخالص داخلی به رقم
6/18 درصد، تنزل، اما کشورهای آفریقایی با شیبی ملایم از 11 درصد به 14 درصد صعود خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.