اپراتورها

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

September 29, 2014
22:27 دوشنبه، 7ام مهرماه 1393
کد خبر: 64653

مدیرعامل جیرینگ: 11 میلیون نفر از جیرینگ استفاده می‌کنند

خدمات سیستم کیف پول همراه به گفته مدیر عامل شرکت جیرینگ در حال حاضر رایگان به کاربران ارائه می‌شود و با توجه به قیمت تمام شده استفاده از دستگاه‌های کارتخوان برای مشتریان، برای خریدهای کم قیمت‌ مناسب‌تر است.
 
 
کیف پول همراه یا جیرینگ سامانه‌ای برای مدیریت امور مالی است که از آن می‌توان برای انتقال پول، خرید شارژ سیم‌کارت اعتباری، پرداخت قبوض، خرید و سایر خدمات پرداخت روزمره استفاده کرد. این سامانه بر بستر USSD ارائه می گردد و برای استفاده از آن نیازی به داشتن حساب بانکی، گوشی هوشمند و یا نصب نرم افزار بر روی تلفن همراه نیست.
 
علیرضا طلوع امروز در نشست خبری با اشاره به این‌که خدمات کیف پول این شرکت در ابتدا به صورت رایگان به کاربران ارائه خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به این که در حال حاضر بانک مرکزی تصمیم دارد برای تراکنش‌های دستگاه‌های POS 200 تا 300 تومان کارمزد دریافت کند، خریدهای با قیمت پایین برای مشتریان نمی‌ارزد، بنابراین سیستم کیف پول می تواند روش خوبی برای انجام این گونه خریدها باشد.
 
وی با بیان این‌که قیمت تمام شده تراکنش‌ها از طریق سییستم تلفنی کیف پول کمتر خواهد بود، افزود: ممکن است بعدا طبق ساختار بانک مرکزی سرویس‌های کیف پول برای مشتریان هزینه داشته باشد.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ ادامه داد: به دلیل این که شرکت جیرینگ مثل بانک‌ها از رسوب و گردش پول درآمد ندارد، بعدا از مشتریان کارمزد دریافت خواهد کرد اما مبلغ این کارمزد کم خواهد بود.
 
طلوع درباره ارائه مجوز برای راه اندازی سیستم کیف پول تصریح کرد: قرار بود مجوز زودتر صادر شود با این حال شرکت جیرینگ انحصار راه اندازی سیستم کیف پول را ندارد و به نظر من نباید دراین زمینه محدودیت قائل شد. یکی از ابزارهایی که می‌توان برای پرداخت استفاده کرد تلفن همراه است و ممکن است در این زمینه هر تکنولوژی دیگری نیز قابل استفاده باشد.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ با اشاره به این‌که در حال حاضر کدهای شرکت جیرینگ در بازار در حال استفاده است، خاطرنشان کرد: برای حفظ امنیت پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه با شبکه بانکی و USSD و شبکه شاپرک اتصال برقرار شده است و بانک‌ها می توانند از این طریق تست‌های امنیتی را انجام دهند.
 
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر مشترکان سیستم جیرینگ از خدمات خرید شارژ، قبوض و دریافت موجودی بانکی استفاده می‌کنند، گفت: هدف آینده شرکت جیرینگ تمرکز بر ارائه خدمات خرید اینترنتی و توسعه سرویس مارکت است و در نظر داریم که خریدها از طریق فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از تلفن همراه امکان پذیر باشد.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ با بیان این‌که در حال حاضر 60 تا 70 درصد از تراکنش‌های فضای مجازی از طریق سیستم جیرینگ صورت می پذیرد، اظهار کرد: عمده‌ترین خریدهای مشترکان این سیستم مربوط به پرداخت قبوض می شود و متوسط خرید شارژ از طریق سیستم جیرینگ بین 2500 تومان تا 3000 تومان است.
 
طلوع با بیان این‌که 34 میلیون نفر تا به حال سیستم کیف پول همراه خود را راه اندازی کرده‌اند، تصریح کرد:‌ با این حال تعداد کاربران فعال این سیستم 11 میلیون نفر است.
 
وی خاطرنشان کرد: شرکت جیرینگ انتظار داشت مجوز برای فعالیت‌های مختلف سیستم کیف پول از سوی بانک مرکزی زودتر ارائه شود با این حال این سیستم در حال حاضر در حوزه اپراتوری مجوز دارد و در حوزه بانکی گرفتن مجوز منوط به راه اندازی سامانه سپاس است.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ با بیان این‌که سیستم کیف پول همراه زودتر از تکنولوژی کارتخوان در کشور در بین مردم ترویج پیدا خواهد کرد، افزود: تجربه دنیا نشان می دهد که استفاده از هر تکنولوژی جدیدی نیازمند زمان برای فرهنگ سازی است. برای مثال سیستم کارتخوان 10 سال است که به کشور وارد شده و تنها در دو یا سه سال اخیر در بین مردم جا افتاده است با این حال پیش بینی می‌شود زمان فراگیری سیستم کیف پول تا دو سال طول بکشد.
 
طلوع با بیان این‌که در سیستم پرداخت از طریق کیف پول از روش NFC (مخفف near field communication و گونه‌ای وسیله ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر است که در فاصله‌های کوتاه، حداکثر چند سانتی‌متر کاربرد دارد) استفاده می‌شود تصریح کرد: با توجه به این که جایگاه رگولاتور و بانک مرکزی به عنوان قانونگذار ارائه مجوز و تایید چارچوب‌ها است، شرکت جیرینگ این آمادگی را دارد که هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه را بپذیرد.
 
وی افزود: اما به نظر من باید سامان دادن به سیستم کیف پول PFC همزمان با هم انجام شود زیرا سیستم کیف پول برای خریدهای کمتر از 50 دلار و یا زیر صد هزار تومان مناسب‌تر است.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ درباره بسترهای راه‌اندازی NFC اظهار کرد: یکی از بازیگران این حوزه سازندگان تلفن همراه هستند و بازیگر دیگر آن دستگاه‌هایی هستند که پذیرنده NFC خواهند بود که به این دستگاه READER گفته می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ ادامه داد: بازیگر دیگر این حوزه اپراتورها هستند که باید کارت‌هایی را با قابلیت NFC ارائه دهند.
 
وی با بیان این‌که شرکت جیرینگ رایزنی‌های لازم را با NFCها انجام داده است اظهار کرد: باتوجه به این که مذاکرات جهت راه‌اندازی کامل خدمات کیف پول صورت گرفته است؛ در حال حاضر راه‌اندازی آن منوط به راه اندازی سامانه سپاس و نظارت‌های بانک مرکزی است.
 
طلوع با بیان این‌که تکنولوژی‌های لازم برای راه‌اندازی NFC در کشور وجود دارد گفت: لازم است فرهنگ استفاده از این تکنولوژی جدید در بین مردم رشد کند.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ درباره قطع شدن خدمات جیرینگ از سوی برخی از بانک‌ها که به گفته وی به بی اعتمادی مردم دامن می‌زند، اظهار کرد: این خدمات از سوی بانک‌ها به دلیل اختلاف نظرهای مالی رخ نداد بلکه مشکلی که در بانکها وجود داشت و امروز بحث روز جامعه است، این است که کارمزد استفاده از دستگاه کارتخوان باید از سوی مردم پرداخت شود که در حال حاضر بانک‌ها آن را می پردازند و بانک مرکزی تلاش دارد این روند را اصلاح کند.
 
وی افزود: به هر حال ارائه هر خدمتی باید در مقابل پرداخت کارمزد باشد ولی تا امروز این خدمات رایگان شده است.
 
طلوع در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این‌که روزانه 11 میلیون نفر از طریق سیستم جیرینگ شارژ، قبض و یا موجودی دریافت می کنند گفت: سهامدار اول این شرکت اپراتور همراه اول است و تنها یک شرکت خصوصی دیگر نیز در شرکت جیرینگ سهم دارد.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ همچنین با تاکید بر این‌که لازم است پرداخت‌ها به سمت استفاده از کیف پول بانکی برود گفت:‌ پرداخت‌هایی مانند پرداخت شارژ، مترو، سوخت، قبوض و پارک متر می تواند با استفاده از این سیستم صورت گیرد که در حال حاضر دو خدمت خرید شارژ و پرداخت قبوض در حال ارائه است.
 
وی افزود: همچنین برای ارائه خدمات در مورد کارت مترو نیز با شهرداری تعاملاتی شده است ولی اولویت اول این شرکت در مورد خدمات کیف پول برای خرید اینترنتی و غیر حضوری خواهد بود.
 
طلوع با بیان این‌که در حوزه پرداخت حضوری برخی از مسائل امنیتی مطرح است،‌ گفت: این مسائل امنیتی درباره استفاده از کارتخوان‌ها نیز وجود دارد اما استفاده از موبایل امنیت را بالا خواهد برد. زیرا در این روش کاربر شماره موبایل خود را وارد می‌کند و سایر اطلاعات را از طریق موبایل خود به سیستم بانکی می دهد.
 
مدیر عامل شرکت جیرینگ با بیان این‌که بانک ملت براساس USSD خدمات کیف پول را به مشترکان ارائه می‌دهد گفت: علاوه بر آن سیستم امضا همراه هم با همکاری شرکت نرم افزار شریف در حال طراحی و راه‌اندازی است که از طریق آن می توان سرویس‌های غیر پولی را نیزانجام داد و سطح امنیت هم بالا خواهد رفت.
 
وی با اشاره به لزوم راه اندازی سریع و کامل سیستم کیف پول همراه در کشور تصریح کرد: اگر این امر به سرعت صورت نگیرد شرکت‌های خارجی برای آن راه حلی پیدا می کنند و وارد عمل می‌شوند. در این صورت کنترل این شرکتها دشوار خواهد بود.
 
طلوع افزود:‌ این امر مثل ورود نرم افزارهای پیام رسان مثل وایبر و واتس آپ است که به دلیل نبود نمونه‌های مشابه داخلی نمی توان از کاربری آن‌ها جلوگیری کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.