تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

October 11, 2014
12:42 شنبه، 19ام مهرماه 1393
کد خبر: 64818

دوربین و عکاسی در مرکز توجه غول تایوانی؛ پریسکوپ دستی

دوربین جدید HTC صفحه نمایش ندارد و عکس‌ها را از طریق اپلیکیشن به موبایل منتقل می‌کند
شهرام شریف: جهان عکاسی در حال ترکیب با دنیای تلفن‌های همراه است. دوربین‌ها و امکانات نرم‌افزاری برای عکاسی و تصویربرداری در تلفن‌های همراه هر روز در حال ارتقا است و حالا دیدن اینکه شرکت بزرگ تایوانی  HTC به سمت ساخت دوربین عکاسی رفته چندان عجیب نیست. RE تازه‌ترین این محصولات است. یک دوربین کوچک بدون صفحه نمایش که شبیه دوربین‌های زیردریایی طراحی شده و قرار است در یک رده‌بندی محصولی جدید قرار گیرد. 
 
 
اچ‌تی‌سی در برنامه معرفی این گوشی در نیویورک که دبل اکسپوز (یک اصطلاح عکاسی مربوط به تلفیق دو عکس روی هم) نام دارد‌  تلاش کرد خیلی با احتیاط در مورد این محصول جدید صحبت کند به خصوص آنکه آن را با دوربین موفق مورد علاقه ورزشکاران یعنی Go-Pro مقایسه نکند. به نوعی هم می‌توان RE را در دسته محصولات مرتبط با سبک زندگی (Life Style) جا داد، چراکه دایره هدف آن عموم مردمی هستند که برای استفاده‌های روزمره هم می‌توانند از این دوربین کوچک بهره بگیرند در حالی که در زندگی عادی گرفتن یک دوربین Go-Pro در دست ساده نیست. 
دوربین RE طراحی ارگونومیک ساده‌ای دارد که با وزن ۶۵ گرمی خود به راحتی و سبکی در دست قرار می‌گیرد. این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی تنها دو دکمه کوچک روی خود دارد و همیشه آماده عکسبرداری است. بدون اتصال به کامپیوتر و با داشتن کارت حافظه یا ارتباط از طریق اپلیکیشن مخصوص به تلفن‌های همراه اندروید یا آی‌فون متصل می‌شود و عکس‌ها و فیلم‌ها را از این طریق منتقل می‌کند. این دوربین همچنین با باتری ۸۲۰ میلی‌آمپری می‌تواند ۱۲۰۰ قطعه عکس یا یک ساعت و ۴۰ دقیقه فیلم را با هر شارژ بگیرد. 
جان مکنزی، مدیر اچ‌تی‌سی آمریکا، هنگام معرفی این محصول گفت که همواره در هنگام لحظات مهم زندگی با این مشکل مواجه بوده که از آن‌ لحظات عکس یا فیلم بگیرد یا صرفا آن لحظات را نگاه کند. به گفته او حالا با دوربین RE می‌توان هم از این لحظات عکس یا فیلم گرفت و هم آنها را خوب نگاه کرد. در صورت موفقیت RE در بازار احتمالا پس از این در کنسرت‌ها یا مسابقات به جای موبایل شاهد این گروه از دوربین‌ها در دست مردم باشیم. 
دوربین این محصول جدید ۱۶ مگاپیکسل است و می‌تواند تصاویری با کیفیت HD اندازه ۱۰۸۰p را با لنز واید ۱۴۶ درجه‌ای بگیرد. گرفتن عکس با آن با فشاردادن یک دکمه صورت می‌گیرد و همچنین برای ضبط تصاویر به صورت ویدئویی هم باید دکمه آن را برای چند ثانیه طولانی‌تر نگه داشت. به گفته مدیران، اچ‌تی‌سی هنگام معرفی این محصول روی سادگی استفاده از آن تاکید بسیار زیادی داشته و در عین حال کاربردهای متفاوتی را در این سادگی گنجانده است. به‌عنوان مثال می‌توان با این دوربین تصاویر اسلوموشن یا Stop motion (برای گرفتن انیمیشن) گرفت. همچنین طراحی استوانه‌ای و امکان عکس گرفتن با فشار دادن دکمه پشتی آن، باعث شده استفاده از آن برای عموم مردم آسان و ساده باشد. نکته دیگر هم اینکه این دوربین جدید ضد آب است ضمن  اینکه اچ‌تی‌سی نرم‌افزارهای این دوربین را به صورت متن باز نوشته تا با آزاد بودن API/SDK برنامه‌نویسان بتوانند محصولات نرم‌افزاری دیگری را برای آن تولید کنند. سرانجام اینکه این دوربین جدید ۲۰۰ دلار قیمت دارد.
 
 
یک موبایل میان قیمت جدید 
اچ‌تی‌سی اما همزمان با رونمایی از RE یک گوشی میان‌قیمت جدید را به نام DESIRE EYE  معرفی کرد. در جریان معرفی موبایل جدید اچ‌تی‌سی هم تاکیدها عمدتا بر امکانات عکاسی و تصویربرداری آن بود. دیزایر آی دارای یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اصلی و یک دوربین ۱۳ پیکسلی جلویی است. تاکید بر افزایش کیفیت مگاپیکسل دوربین جلویی هم از توجه این روزهای صنعت موبایل به عکاسی سلفی نشات می‌گیرد. با استفاده از سنسورهای BSI عکس‌های گرفته شده با این دوربین حتی در شرایط نوری کم شفاف و واضح است. همچنین اچ‌تی‌سی با قرار دادن ۳ میکروفن تلاش کرده کیفیت صدای این گوشی را حتی در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا بالا ببرد. 
 
 
این گوشی همچنین دارای یک صفحه نمایش 2/5 اینچی و پردازنده کوالکام Snapdragon 801 است که سرعت بالای عملکرد آن را نسبت به مدل‌های قبلی افزایش داده است.
یکی از امکانات این گوشی جدید HTC EYE Experience است که اجازه می‌دهد در یک مکالمه ویدئویی یا کنفرانس تصویری تصویر شما به صورت Crop یا بریده شده در تصویر دریافتی و در کادر باقی بماند. موبایل جدید اچ‌تی‌سی این امکان را دارد که حتی در صورتی که افراد دیگری در کنار شما باشند و صورت آنها هم در کادر باشد صرفا تصویر خود شما را برش داده و نمایش دهد.
 
امکان دوتکه کردن تصویربرداری یا عکاسی هم از قابلیت‌های دیزایر آی است که باز هم توسط برش تصویر دارنده موبایل و ترکیب آن با تصویر مقابل صورت می‌گیرد. این موبایل همچنین با استفاده از فرامین صوتی قادر به عکسبرداری یا تصویربرداری است. 
HTC EYE Experience به زودی روی گوشی‌های مختلف اچ‌تی‌سی از جمله M8 ، E8 و mini2 قابل نصب و استفاده خواهد بود. 
 
 
یک به‌روزرسانی برای ZOE
اچ‌تی‌سی همچنین اپلیکیشن اشتراک‌گذاری و ساخت ویدئوکلیپ روی موبایل ZOE را هم به روز کرد. با استفاده از این اپلیکیشن و با بهره‌گرفتن از پیش‌فرض‌های تصویری می‌توان عکس‌ها یا فیلم‌ها را در چند ثانیه با موسیقی ترکیب کرده و از آنها یک کلیپ تصویری ساخت و آن را به سرعت روی شبکه ZOE یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. حالا در نسخه جدید ZOE می‌توان هر تعداد عکس یا ویدئو را به زنجیره نمایشی اضافه کرد. HTC نرم‌افزار  ZOE را هم از دو روز قبل به روی همه گوشی‌های اندرویدی گشود و آن را روی فروشگاه گوگل قرار داد و در همین مراسم هم اعلام کرد که به زودی حتی آن را روی پلت‌فرم iOS  و برای گوشی‌های آی‌فون و تبلت‌های اپل هم قابل استفاده می‌کند. 
 
 
عبور از مرزهای موبایل؟
طی سال‌های اخیر کشیدن یک مرز دور تلفن همراه بسیار سخت بوده است. برندها و شرکت‌های مختلف با نوآوری‌های خود به عرصه‌های مختلف چنگ انداخته‌اند و حالا از موبایل یک محصول همه‌کاره و چندمنظوره ساخته‌اند. اما اینکه شرکت‌های سازنده تلفن همراه می‌توانند محصولات دیگر هم بسازند و آیا لزوما در آنها هم موفق هستند یا نه، محل بحث است. اچ‌تی‌سی با عرضه RE نشان داد که از مرزهای یک سازنده موبایل فراتر رفته  است. فرق این شرکت با شرکت‌های دیگری چون اپل و سامسونگ و سونی در این است که آنها ابتدا در بازارهای دیگر موفق و شناخته شدند و سپس به سراغ بازار موبایل آمدند اما اچ‌تی‌سی به‌عنوان یک سازنده موبایل به شهرت رسیده است. خانم «چر وانگ» نفر اول شرکت اچ‌تی‌سی در مراسم معرفی RE و دوربین Desire EYE گفت که موبایل پیش‌درآمدی از اپرای اچ تی سی است و حالا موسیقی‌های زیباتری را خواهید شنید. این اشاره مستقیم به تولید محصولات جدید در حالی است که مشخص شده تبلت بعدی گوگل را هم اچ‌تی‌سی می‌سازد و احتمالا بعد از RE هم باید شاهد محصولات دیگری در رده‌بندی‌های دیگر باشیم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.