اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 18, 2014
12:01 سه شنبه، 27ام آبانماه 1393
کد خبر: 65484

معتمدی عضو کمیسیون تنظیم مقررات: منظور رگولاتوری از بازبینی نرخ ۲.۵ ریالی دیتای موبایل را درک نمی‌کنم

motamedi3.jpg

عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استدلال‌هایی که بر سر تعرفه ۲.۵ ریالی دیتای آزاد موبایل آورد، قانع شدیم اما نمی‌دانم چرا اکنون عنوان شده که این نرخ بازبینی می‌شود.
 
 
سید احمد معتمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با اینکه نرخ 2.5 ریال برای دیتای آزاد موبایل که توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد، به چه نحو پیشنهاد شد، گفت: این موضوع با کار کارشناسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد و البته نظرات اپراتورها هم در این رابطه اخذ شد.
 
وی عنوان کرد: با استدلال‌هایی که رگولاتوری در ارتباط با این تعرفه ارائه داد، انتظار می‌رفت که این رقم درستی باشد اما اینکه مجدداً عنوان کردند باید بررسی مجدد شود، نمی‌دانم موضوع از چه قرار است.
او افزود: ممکن است در کار کارشناسی کمبودی وجود داشته که وزیر ارتباطات عنوان کرده‌اند که در جلسه بعدی کمیسیون این نرخ مجدداً بررسی می‌شود.
 
عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تأکید بر اینکه قیمت کم همیشه به نفع مشترک و مردم نیست، اذعان کرد: اگر اعداد و ارقام پایین باشد، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و می شود حکایت حال و روز مخابرات که همچنان از سوئیچ‌های قدیمی استفاده می‌کند که در دنیا منسوخ شده است.
معتمدی بار دیگر با بیان اینکه اگر سود منطقی دیده نشود، نمی‌توان برنامه توسعه‌ای داشت، گفت: مخابرات هزینه جاری زیادی ندارد اما دوره استهلاک تجهیزات آن بسیار بالاست و هر 6-7 سال باید تجهیزات آن تعویض شود.
 
این عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در ارتباط با اینکه گمان می‌کنید به چه دلیل نرخ مصوب 2.5 ریال بار دیگر باید بررسی شود، نیز عنوان کرد: بنده یک عضو هستم و باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دلایلش را از دفاع و همچنین اتفاقی که الآن رد ارتباط با بررسی مجدد مطرح شده است، بیاورد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که گویا رایتل رقم 2.5 ریال را برای دیتای آزاد موبایل پیشنهاد کرده است، آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت: رایتل هنوز شبکه گسترده‌ای ندارد و در مجموع ضرر می‌دهد؛ به عبارتی این شرکت هنوز به نقطه سر به سر نرسیده است.
 
او همچنین درباره اینکه چرا این شرکت به یکباره باید نرخ دیتای آزادش را از نیم به 2.5  ریال برساند، گفت: احتمالاً یک بخش ضررده بودن رایتل به‌خاطر منطقی نبودن قیمت‌های آن درگذشته بوده است.
 
معتمدی با بیان اینکه نرخ آزاد می‌تواند مشوق مشترکان به استفاده از بسته‌های در نظر گرفته شده توسط اپراتورها باشد، گفت: نرخ دیتا در بسته‌های اینترنتی اپراتورها بسیار پایین است اما با این حال معتقدم که باید تناسبی بین دیتای آزاد و بسته‌ای وجود داشته باشد.
 
او افزود: در مصوبه‌ای که تعرفه دیتای آزاد 2.5 ریال دیده شده، ما سقف تعرفه را لحاظ کرده‌ایم اما اپراتورها می‌توانند در جهت رقابت، نرخی پایین‌تر را اعمال کنند.
 
وی تعرفه‌گذاری ارتباطات در خارج از کشور را عکس ایران دانست و ابراز کرد: نرخ خدمات موبایل در آمریکا و اروپا 10 برابر کشور ماست و از این جهت اصلاً قابل قیاس نیست اما آنها در تعیین تعرفه، کف قیمت‌ها را مشخص می‌کنند تا اپراتوری اقدام به دامپینگ نکند.
 
معتمدی همچنین به کف این مصوبه برای دیتای آزاد موبایل نیز اشاره کرد و گفت: رقم 0.1 ریال به عنوان کف تعرفه دیتای آزاد دیده شده که بسیار کم است و بعید است اپراتوری روی این نرخ خدمات‌دهی کند که منجر به دامپینگ شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.