تلفن همراه

نقد روزنامه خراسان به اشتباه اخیر همراه اول در محاسبه صورتحساب مشترکین: آشفته اول

سعيد‌‌‌ طباطبايي - روزنامه خراسان : افزايش هزينه‌هاي قبوض برخي مشترکان همراه اول، اين اپراتور را مجبور به انتشار اطلاعيه‌اي مهم و توضيح چنين اختلالي کرد. اوايل آبان ماه گذشته بود که اپراتور اول ارتباطي عنوان کرد "به منظور توسعه شبکه اينترنت، از شنبه سوم آبان ماه دسترسي به اينترنت همراه اول فقط از طريق تنظيمات HTTP امکانپذير است و WAPUserها ديگر پشتيباني نمي‌‌‌شوند". دقيقا در همين زمان بود که به‌روزرساني اين شرکت و وقفه به نسبت بلند سيستمي هم در شبکه همراه اول روي داد به نحوي که برخي سرويس‌هاي اين اپراتور در قالب پيامک و کدهاي دستوري از کار افتاد.
 
مشترکان در آن زمان هنگام تماس با مرکز پاسخگويي با اين پيام مواجه مي‌شدند: "در حال حاضر به جز خريد شارژ و اتصال به اپراتور ساير سرويس‌ها به دليل به‌روزرساني در دسترس نيست". دقيقا در همان زمان برخي مشترکان اقدام به رويت صورتحساب خود از سايت اپراتور اول کردند و با ديدن اعداد و ارقام نجومي متعجب شدند؛ اغلب کساني که با اين اتفاق مواجه شده بودند ميزان مصرف‌شان را غيرمعقول مي‌دانستند و معتقد بودند که محال است به اين اندازه از موبايل استفاده کرده باشند.
 
همين موضوع سوژه‌ خوبي براي طرح سوالي از وزير ارتباطات در قالب اينکه"چرا قبوض همراه اول با ارقام نجومي روبرو شده است؟" شد و او نيز در پاسخ گفت که احتمالا اينترنت اين دسته از مشترکان فعال بوده و با توجه به اينکه اپليکيشن‌هاي متعددي در گوشي‌ها وجود دارد که بدون اجازه از کاربران اقدام به آپديت مي‌کنند، هزينه آنها بر مبناي اينترنت آزاد محاسبه شده است. اما اين پاسخ که قانع کننده نبود بار ديگر به نشست خبري معاون وزير ارتباطات راه يافت و اين بار عميديان رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خبر از پيگيري اين موضوع داد و اظهار کرد: ممکن است در برخي قبوض صادر شده مشترکان همراه اول به دليل نقص فني در سيستم اين اپراتور، اعداد و ارقامي لحاظ شده باشد که با واقعيت مغايرت داشته باشد. وي که اين موضوع را پذيرفت درباره اقدامات انجام شده براي رفع چنين اختلالي گفت: اگر مشترکي احساس مي‌کند که ارقام صورتحسابش بسيار بالاست مي‌تواند اين موضوع را از طريق سامانه همراه اول پيگيري کند و در صورتي که شکايت وي به نتيجه نرسيد، مي‌تواند با سامانه ارتباط مردمي 195 وزارت ارتباطات تماس گيرد و موضوع را جهت بررسي اطلاع دهد.
 
وحيد صدوقي مدير عامل همراه اول هم از قضا همان روز در حاشيه الکامپ بيستم اين موضوع را پذيرفت و در ارتباط با اين اختلال گفت: "مشترکان هرگونه اختلالي در روند صدور صورتحساب‌شان مشاهده کردند، مي‌توانند به 9990 گزارش دهند". او با اشاره به اين که در حال توسعه سيستم‌هاي خود هستيم، در پاسخ به سوالي مبني بر اين که مشکل صورتحساب برخي مشترکان همراه اول که با ارقام نجومي روبرو شدند چه بود، گفت: "ممکن است مشکلات به واسطه ارتقاي سيستم بيلينگ و صورتحساب‌گيري ما بوده که اکنون رفع شده است". مدير عامل شرکت ارتباطات سيار ادامه داد: "ما در همراه اول توسعه سيستم را پشت سر گذاشتيم که ممکن است برخي مشترکان در بخش ديتا و مکالمه با ارقامي غير از حد معمول مواجه شده باشند که در اين صورت مي‌توانند گزارش آن را ارائه کنند".
 
پيگيري‌ها منجر به اين شد که اطلاعيه مهمي در ارتباط با قبوض دائمي با اين مضمون منتشر شود: "نظر به اين که در اوايل آبان ماه سال جاري سيستم خدمات مشتريان و صورتحساب‌گيري همراه اول در حال ارتقاء بود، ممکن است درخواست تمديد يا فعال سازي بسته‌هاي هوشمند اينترنت تعدادي از مشترکان دائمي، پذيرفته نشده و اين دسته از مشترکان در صورتحساب خود هزينه استفاده از اينترنت با نرخ آزاد را متحمل شده باشند. مشترکاني که معتقدند جزو اين دسته هستند جهت بررسي مشکل خود مي‌توانند با مرکز تماس همراه اول (9990) تماس بگيرند و خواهان بررسي مجدد صورتحساب خود شوند".
 

​​