5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

December 23, 2014
19:57 سه شنبه، 2ام دیماه 1393
کد خبر: 66037

5G سال ۲۰۲۰ راه اندازی خواهد شد

5g-phone.gif

باتوجه به پیش‌بینی‌های جدید بازار داده توسط واحد تحقیقات ABI، رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون مشترک برای نسل پنجم بیش از پنج سال به طول می‌انجامد و این روند دو سال بیشتر از نسل چهارم خواهد بود.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، رشد مشترکان نسل چهارم به مراتب سریع‌تر از نسل گذشته خود بود، که خود نشات گرفته از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند قدرتمند و دستگاه‌های همسان با شبکه نسل چهارم است. اما رشد مشترکین نسل پنجم در ابتدا بسیار آرامتر خواهد بود تا زمانی که گوشی‌ها و شبکه‌های هماهنگ با نسل پنجم افزایش پیدا کنند که این امر تا سال ۲۰۲۳ زمان خواهد برد.
 
برخی کشورها به صورت مشترک درحال ساختن شبکه نسل پنجم هستند. این کشورها دارای جمعیت زیادی هستند که بخش اعظم این جمعیت، شهر نشینند. همچنین دارای شرکت‌هایی زیادی هستند که به سمت سیاست‌های اینترنت صنعتی حرکت می‌کنند. اینها کشورهایی هستند که به سمت تکنولوژی نسل پنجم قدم برمی‌دارند.به گفته مدیر تحقیقات ABI فیلیپ سولیس، کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و انگلستان تا سال ۲۰۲۵ جز مشترکین نسل پنجم خواهند بود.
 
البته نکته بسیار مهم این است که ما بتوانیم تفاوت‌های بسیار ظریف در نسل پنجم را درک کنیم؛ نسل پنجم یک حرکت کامل خواهد بود از تکامل به سمت انقلاب. تکامل در راهی که هسته‌ها و توپولوژی شبکه‌ها چگونه درحال حاضر در حال تغییرند، اما به گفته فیلیپ سولیز نسل پنجم موبایل به شکل واضحی ترسیم‌کننده این موضوع است که یک رابط هوایی خواهد بود در شبکه‌هایی که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ ساخته خواهند شد.
 
نسل پنجم شامل یک بخش فضایی به عنوان پایه رابط هوایی خواهد بود و تکنیک های اعمال نفوذ مانند تکنولوژی شبکه های عظیم چند آنتنی (Massive MIMO) در دستگاه‌هایی که به خاطر فرکانس بالای طیف مورد استفاده هستند و سه بعدی پرتو شکل برای شکل‌دهی به پرتوهای باریکی که فضای اطراف را به یک ایستگاه مرکزی نسل پنجم تقسیم می‌کند.
 
دستگاه‌های مشتری برای اتصال قوی، به طور همزمان به سلول‌های چندگانه وصل می‌شوند. از پرتوها به شکل انعطاف‌پذیری استفاده می‌شود و در صورت نیاز بین دسترسی و مسافت رفت و برگشتی تغییر می‌کند. درحال حاضر شکل موج و طرح مدولاسیون، حداقل جنبه‌های روشن نسل پنجم هستند.
 
یک شبکه نسل پنجم، شبکه ای از سلول‌های کوچک و کاربردی در محیط های شهری و صنعتی برای تراکم جمعیت و بازتاب‌ها در فضاهای شهری خواهد بود. با این حال انتظار می‌رود یک نسخه کوچک شده از نسل پنجم در زیرساخت‌های موجود طیف‌های مایکروسل در بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد. هرچند که مسایل نظارتی در مورد پرتوهای RF متمرکز شده در سانتی متر و میلی متر طیف موج به طور بالقوه یک مساله مشکل ساز خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.