اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 25, 2014
15:01 پنجشنبه، 4ام دیماه 1393
کد خبر: 66067

جزئیات اختلال در سیستم‌های صورتحساب گیری همراه اول که باعث قبض‌های نجومی شد

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد: افزایش قبض‌های تلفن همراه فقط مربوط به مشترکانی است که از بسته‌های هوشمند اینترنت استفاده کرده‌اند.
 
آبان ماه ماه امسال در حالی سپری شد که برخی مشترکان همراه اول نسبت به صورتحساب‌های با مبلغ پرداختی بسیار بالا مواجه شدند و سامانه 195 وزارت ارتباطات شاهد ثبت گزارشات متعددی در این زمینه و درخواست پیگیری موضوع بود.
 
اوایل آبان ماه شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد که "به منظور توسعه شبکه اینترنت، از شنبه سوم آبان ماه دسترسی به اینترنت همراه اول فقط از طریق تنظیمات HTTP امکانپذیر است و WAPUserها دیگر پشتیبانی نمی‌‌‌شوند"، دقیقا در همین زمان وقفه بلندی در سیستم‌های این اپراتور ایجاد شد به نحویکه برخی سرویس‌ها در قالب پیامک و کدهای دستوری از کار افتاد.
 
برخی مشترکان در این زمان اقدام به رویت صورتحساب کرده و از میزان هزینه‌های قید شده ابراز متعجب شدند زیرا معتقد بودند که محال است به این اندازه از موبایل استفاده کرده باشند.
 
اما وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که "چرا قبوض همراه اول با ارقام نجومی روبرو شده است؟"، گفت که احتمالا اینترنت این دسته از مشترکان فعال بوده و با توجه به اینکه اپلیکیشن‌های متعددی در گوشی‌ها وجود دارد که بدون اجازه از کاربران اقدام به بروزرسانی می‌شود، هزینه آنها بر مبنای اینترنت آزاد محاسبه شده است.
 
در حالیکه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظر دیگری داشت و عنوان کرد که ممکن است در برخی قبوض صادر شده مشترکان همراه اول به دلیل نقص فنی در سیستم این اپراتور، اعداد و ارقامی لحاظ شده باشد که با واقعیت مغایرت داشته باشد.
 
عمیدیان همچنین گفت: اگر مشترکی احساس می‌کند که ارقام صورتحسابش بسیار بالاست می‌تواند این موضوع را از طریق سامانه همراه اول پیگیری کند و در صورتیکه شکایت وی به نتیجه نرسید، با سامانه ارتباط مردمی 195 وزارت ارتباطات تماس بگیرد و موضوع را جهت بررسی اطلاع دهد.
 
حال معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات پای در گود گذاشته و پرده از این موضوع برداشته است.
 
غلامرضا داداش‌زاده درباره چنین اتفاقی در شبکه اپراتور اول ارتباطی گفت: به دلیل ارتقاء سیستم خدمات مشتریان و صورتحساب‌گیری همراه اول، در ابتدای آبان ماه در پذیرش یا عدم پذیرش درخواست‌های تمدید یا فعال‌سازی بسته‌های هوشمند اینترنت برخی از مشترکان دائمی، اختلال ایجاد و هزینه اینترنت با نرخ آزاد برای آنها محاسبه شده است.
 
او درباره نحوه رفع این مشکل از سوی مشترکان یادآور شد: آن دسته از مشترکانی که در بازه زمانی دو ماه گذشته از بسته‌های اینترنت هوشمند استفاده کرده‌اند اما هزینه استفاده از اینترنت آزاد برای آنها درج شده می‌توانند برای بررسی و رفع مشکل خود با مرکز 9990 تماس گرفته یا به مراکز امور مشترکان همراه اول مراجعه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.