سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 31, 2014
14:06 چهارشنبه، 10ام دیماه 1393
کد خبر: 66208

اینترنت اکسپلورر می‌میرد؟

کاربران زیادی هستند که معتقدند مرورگر اینترنت‌اکسپلورر باید از دور خارج شود، مرورگری که نام آن مترادف است با نقص‌های فنی، مشکلات امنیتی و تکنولوژی قدیمی.
اگرچه در سال‌های اخیر مایکروسافت بهبود‌هایی را در مرورگر خود ایجاد کرده‌است، با‌این‌حال این مرورگر هرگز برای دیگر مرورگرها رقیب جدی به شمار نرفته‌است.
 
این مرورگر که زمانی پرکاربرترین جهان بود،‌سال‌ها است که سیری نزولی را طی می‌کند. سهام این مرورگر در سال 2010 به زیر 50 درصد رسید و در ماه اکتبر سال جاری نیز به زیر 20 درصد کشانده شد. درحال حاضر مرورگر کروم گوگل با سهامی 48 درصدی، سلطه بازار مرورگرها را در اختیار دارد.
 
مایکروسافت در تابستان خبر از ایجاد تغییراتی در مرورگر اکسپلورر خود داد، اما اکنون به نظر می‌آید این شرکت محدوده تغییرات مورد نظرش را گسترده‌تر ساخته و قصد دارد به کل مرورگری جدید را معرفی کند.
 
این شرکت قصد دارد به همراه رونمایی از ویندوز 10 در سال جدید، مرورگری جدید با نام اسپارتان را نیز رونمایی کند، مرورگری که کارایی و عملکرد آن مشابه کروم و فایرفاکس خواهد‌بود. مرورگر اسپارتان برسکوی متفاوتی از اینترنت‌اکسپلورر ساخته خواهد‌شد،‌از این رو از پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی‌تر (‌‌ Backwards-compatible ) برخوردار نیست. این به آن معنی است که میکروسافت اکسپلورر جدیدی را نیز به همراه ویندوز‌های خود ارائه خواهد‌کرد تا از کاربردی بودن نسخه‌های قدیمی و جدید محصولاتش اطمینان یابد.
 
این محصول جدید، اولین مرورگری خواهد‌بود که پس از اکسپلورر 19 ساله توسط مایکروسافت ارائه خواهد‌شد. اکسپلورر 19 سال پیش به همراه ویندوز 95 عرضه شد.
 
اسپارتان جایگزین اکسپلورر نخواهد بود و به همراه اکسپلورر 11 روی ویندوز 10 عرضه خواهد شد. مایکروسافت قصد دارد این مرورگر جدید را در 21 ژانویه 2015 و طی مراسم رونمایی از ویندوز 10، توسط ساتیا نادلا،‌مدیر اجرایی این شرکت، معرفی کند. هنوز مشخص نیست که این مرورگر جدید از سیستم‌عامل‌های رقیب، iOS و اندروید پشتیبانی خواهد‌کرد یا نه.
 
سلطه اینترنت اکسپلورر در سال 2012 توسط مرورگر کروم گوگل از بین رفت و اکنون تنها 20 درصد از کل کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند از این مرورگر استفاده کنند،‌درحالی که 52 درصد از کاربران کروم را به دیگر مرورگرها ترجیح می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.