اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

January 10, 2015
13:18 شنبه، 20ام دیماه 1393
کد خبر: 66483

جنجال تعرفه‌گذاری

فاطمه ملکی – تجارت فردا : وزارت ارتباطات در دولت یازدهم به‌طور کلی رویکرد تعدیل تعرفه‌ها و جلب رضایتمندی بازیگران حوزه ICT و مشترکان به موازات توسعه و تسهیل دسترسی به خدمات این بخش را دارد اما گاهی سیاست‌های آن به مذاق طرفین مشمول مقررات خوش می‌آید و گاهی با مقاومت مواجه می‌شود.
آخرین مصوبه پر از جنجال رگولاتوری فارغ از درست بودن یا نبودن آن تبعات زیادی برای دو طیف سرویس‌دهنده و مصرف‌کننده داشت.
 
شیوه‌های متفاوت درآمدزایی اپراتور بر اساس مدل‌های متنوع تعرفه‌گذاری و انتظارات مشترکان برای روند کاهش قیمت خدمات، فراتر از مصوبه‌ای بود که همگام با توسعه شبکه‌های تلفن همراه کشور برای اجرا ابلاغ شد.
رگولاتوری در شرایط گذار توسعه فناوری‌های نسل سوم و چهارم نسبت به ابلاغ مصوبه نیم‌ریالی به ازای هر کیلوبایت اینترنت اقدام کرد که برای اپراتور تحمل هزینه‌های توسعه بدون درآمدزایی از آن در این دوران سخت بود و برای مشترک پرداخت هزینه توسعه در شرایطی که شبکه به میزان مشخصی از توسعه‌یافتگی نرسیده،  ناعادلانه می‌نماید.
 
اما در این میان نهاد مقررات‌گذار معتقد است سه فاکتور اساسی و اصلی در تعیین تعرفه را باید درنظر گرفت؛ فاکتورهایی همچون میزان سرمایه‌گذاری اپراتور، میزان انتظار از بازگشت سرمایه و میزان مصرف دیتا که برای تعرفه‌گذاری در بازار به ظاهر رقابتی برای تعیین سقف قیمت کافی است.
 
در چنین شرایطی سقف تعرفه، مصوب و برای اجرا ابلاغ می‌شود تا اپراتور برای ادامه فعالیت و بقا در بازار رقابتی تصمیم بگیرد و اپراتورداری به سیاست‌های داخلی اپراتور گذاشته می‌شود. اما در این میان حلقه نارضایتی موجود است که هر دو طیف را درگیر می‌کند. سوال اساسی که بیشتر ذهن مصرف‌کنندگان خدمات دیتای موبایل را به خود مشغول کرد این بود که چرا روند تعرفه‌گذاری خلاف جریان آب بود. نکته حائز اهمیت در این مصوبه، ورود به دوران بلوغ است. دورانی که رگولاتوری از آن با عنوان دوران فشار و پیک گذرا یاد می‌کند و معتقد است به موازات توسعه شبکه نسل سوم و چهارم بخش عمده‌ای از چالش‌های موجود حل خواهد شد. دورانی که اپراتور بنابر تصمیم داخلی خود ممکن است مشترک را شریک سیاست‌های توسعه‌ای خود بکند و اپراتور دیگری ممکن است معتقد به تصمیم مشابه نباشد. از همین رو دست اپراتور برای تعرفه‌گذاری در چارچوب تعیین‌شده باز گذاشته می‌شود و تنها بر کنترل بازار نظارت می‌شود.
 
اما آنچه در این میان صدای مشترکان را درآورد، تعرفه‌گذاری برای دریافت خدمات نصفه و نیمه‌ای بود که روی شبکه‌ای چندتکه به مشترک عرضه می‌شود. شبکه‌ای که به دلیل قرار گرفتن در روزهای آغازین توسعه هنوز راه درازی برای بالغ شدن دارد و رگولاتوری در این میان تعرفه‌گذاری بر اساس تکنولوژی را منطقی نمی‌داند. 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات معتقد است باید با درنظر گرفتن کامل نبودن شبکه نسل سوم و همین‌طور هزینه تمام‌شده بالای GPRS نسبت به تصمیم‌گیری و تعرفه‌گذاری اقدام می‌کرد. به همین دلیل هم تعرفه نیم‌ریالی را مصوب کرده است تا بتواند شرایط رقابتی را در بازار حفظ کند و سیاست حفظ دیگر بازارهای خدمات دیتا را نیز در دستور کار نگه دارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.