سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 20, 2015
9:37 سه شنبه، 30ام دیماه 1393
کد خبر: 66769

سرنوشت لپ‌تاپ‌ها چه خواهد شد؟

یکی از بحث‌های داغ اخیر دنیای تکنولوژی، گسترش سریع و بی‌وقفه تبلت‌ها و محبوبیت آن‌ها در میان مردم است. سوال اصلی اینجاست که آیا این دستگاه‌ها در آینده می‌توانند جایگزین لپ‌تاپ‌ها شوند؟ به نظر می‌رسد امکاناتی که روزانه به تبلت‌ها اضافه می‌شود، به همراه وزن پایین و اندازه کوچک، آن‌ها را به دستگاه‌هایی کارآمد‌تر و مناسب‌تر برای حمل و جابجایی تبدیل کرده است.
 
طبق آمار فروش در بازارهای جهانی، نمودار فروش تبلت‌ها در سال گذشته رشد چشمگیری داشته و تحقیقاتی نیز برای یافتن علل آن به عمل آمده است. تا قبل از همه‌گیر شدن تبلت‌ها، مردم بیشتر به دنبال خرید لپتاپ‌ها بودند و ترجیح می‌دادند تا بتوانند کامپیوتر و اطلاعات خود را همیشه همراه خود داشته باشند. شاید تا قبل از آن هیچ‌کس ذهنیتی از یک وسیله کوچک‌تر، کم‌حجم‌تر و سبک‌تر نداشت تا بتواند با همراه داشتن آن نیازهای خود را برآورده کند. تا زمانی که گوشی‌های هوشمند همراه بخشی از زندگی روزمره ما نشده بودند، تصور درستی از دسترسی به اینترنت در کوچه و خیابان وجود نداشت. از آنجایی که انسان موجودی کمال‌گراست و همواره در پی آسایش بیشتر خود است، خیلی زود تبلت‌ها را به عنوان جایگزینی برای گوشی‌های همراه خود برگزید.
 
صفحه‌نمایش این دستگاه‌ها بزرگ‌تر بود و مرورگری اینترنت با آن‌ها راحت‌تر؛ خیلی زود کیبوردهای مخصوص این تبلت‌ها نیز به بازار آمدند، ظرفیت حافظه آن‌ها بیشتر شد و رفته‌رفته جایگزین لپ‌تاپ‌های سنگین و گران‌قیمتی شدند که عمدتا عمر شارژ‌دهی‌شان بسیار کم بود. البته شایان ذکر است که هنوز به‌ندرت می‌توان تبلتی پیدا کرد که قدرتی برابر با لپتاپ‌های گران‌قیمت امروزی، با کانفیگ‌هایی نظیر پردازشگر‌های Core i7 شرکت اینتل، داشته باشد. از طرفی شرکت‌های سازنده لپتاپ‌ها، برای از رده خارج نشدن محصولات خود، دست به نوآوری‌هایی مانند تولید الترابوک‌ها زدند که با وجود قدرت زیاد، وزن و ضخامت بسیار کم، هنوز هم در برابر تبلت‌ها مقرون به صرفه نیستند. در حال حاضر افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند برای مسافرت‌های خود، یک تبلت همراه با داک کیبورد و یا با یک کیبورد بلوتوث همراه داشته باشند و لپتاپ‌شان را در خانه رها کرده یا به عنوان کامپیوتر خانگی از آن استفاده کنند. 
 
از طرفی کامپیوترهای All-in-One نیز در حال نفوذ به خانه‌ها هستند. این کامپیوترهای بدون کیس عملا مانیتورهای بزرگی هستند که تمامی قطعات داخل کیس را در دل خود جای داده‌اند. شما فقط کافیست تا آن را روی میز خود قرار داده و به برق متصل کنید. عموما خرید این کامپیوترها به خاطر فضای کمتری که اشغال می‌کنند، در ادارات و شرکت‌ها رایج است؛ حتی کانفیگ‌های قدرتمندی از محصولات تولید شده‌اند که می‌توانند کاملا جایگزین کامپیوترهای خانگی شوند. اما چه بر سر لپ‌تاپ‌ها خواهد آمد؟ نه دیگر کسی آن‌ها را با خود به بیرون می‌برد و نه دیگر در خانه‌ها جای دارند. از طرفی پردازشگر‌های کامپیوترهای All-in-One از نوع دسکتاپ هستند و قدرت بیشتری نسبت به لپتاپ‌ها دارند. یکی از راهکارهایی که سازندگان لپتاپ‌ها در پیش گرفته‌اند، دستگاه‌های تبدیل‌پذیر است که هم به عنوان لپتاپ از آن‌ها می‌توان استفاده کرد و هم به عنوان تبلت؛ اما قیمت بالای آن‌ها باز هم یک امتیاز منفی نسبت به تبلت‌ها به حساب می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.