تلفن همراه

گوشی

March 8, 2015
13:12 یکشنبه، 17ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68170

تحلیل کنگره‌ موبایل 2015؛ رستاخیز سامسونگ و اندوه طرفداران HTC

اسپانیا، بارسلون، مرکز تجاری Fira Gran Via و ارتشی از تشنگان دنیای تکنولوژی! بله، این‌ها مشخصات یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تکنولوژیک سال یعنی «کنگره‌ی جهانی موبایل» (Mobile World Congress) است. جایی که کمپانی‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، نمایندگان اصلی خود که قرار است یک سال پرچم کمپانی خود را به دوش بکشند، معرفی می‌کنند. اما در MWC 2015 امسال چه گذشت؟
 
 
پیش از هر چیز لازم است مروری بر شرکت‌کنندگان میدان نبرد الکترونیک MWC 2015 داشته باشیم. خوب، اپل که این مراسم را در شأن محصولات خود نمی‌داند و طبق معمول گوشی‌های خود را در مراسم اختصاصی خود در پایان تابستان هر سال معرفی می‌کند. ال‌جی هم قصد دارد تا از G4 در اواسط بهار سال آینده و یک سال پس از معرفی G3 رونمایی کند. ژاپنی‌ها هم سیاست معرفی شش ماهه‌ی پرچم‌داران خود را کنار گذاشتند و ظاهرا قرار است اکسپریا Z4 در نمایشگاه IFA 2015 معرفی شود. مایکروسافت، هواوی و بلک‌بری هم به معرفی چند گوشی میان رده قناعت کردند و خبری از Ascend P8 و لومیا 1530 نبود!
 
خوب، با کنار رفتن تمام این شرکت‌ها، تنها دو نام مطرح در صنعت گوشی‌های موبایل باقی می‌مانند. HTC و سامسونگ! این دو تنها شرکت‌هایی بودند که در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال، مبارزان سنگین وزن خود را معرفی کردند. همان‌طور که از شایعات پیش از کنگره مشخص شده بود، نماینده‌ی سامسونگ، گلکسی S6 نام داشته و HTC نام One M9 را برای پرچم‌دار جدید خود انتخاب کرده است.
با توجه به اینکه این دو شرکت (به خصوص HTC) در سال گذشته گوشی‌های بسیار موفقی وارد بازار کرده بودند، سطح انتظار مردم از این دو شرکت در بالاترین حد ممکن قرار داشت. هیچ چیزی به جز دو گوشی بی‌نظیر و با دریایی از نوآوری و تکنولوژی‌های جدید، طرفداران HTC و سامسونگ را راضی نمی‌کرد.
 
 
از HTC شروع می‌کنیم که چند ساعت زودتر از مراسم سامسونگ، از مدل جدید سری One با کد M9 پرده‌برداری کرد. با توجه به اینکه One M8 یکی از بهترین و پرطرفدارترین گوشی‌های سال 2014 بود، سطح توقع از One M9 به طرز عجیبی بالا بود!
اما ظاهرا HTC شعار "سری که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند!" را برای ساخت گوشی جدید خود در نظر گرفته بود و به جای ریسک کردن و تولید محصولی کاملا جدید، سال گذشته را به رفع مشکلات اصلی One M8 گذرانده و محصول جدید را با کمترین میزان تغییرات معرفی کرد.
در حقیقت می‌توان One M9 را نسخه‌ی بهبود یافته‌ی One M8 دانست و اگر این دو گوشی را کنار هم قرار دهید (حداقل از قسمت روبرو) تغییر خاصی مشاهده نخواهید کرد. صفحه‌نمایش هم همان مدل 5 اینچی با دقت Full HD باقی مانده و HTC از افزایش دقت صفحه‌نمایش به Quad HD اجتناب کرد.
 
 
اما قسمت پشتی جایی است که بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و محسوس‌ترین تغییرات را مشاهده خواهید کرد. دو لنز دوربین موجود در M8 حذف شده‌اند و جای خود را به یک لنز مربعی شکل و بزرگ‌تر داده‌اند که در زیر آن یک حسگر 20 مگاپیکسلی تعبیه شده است. این موضوع قطعا باعث خواهد شد تا خیال HTC از بابت انتقادهای شدیدی که به دقت پایین دوربین 4 مگاپیکسلی مدل M8 شده بود، راحت شود. دیافراگم دوربین جدید f/2.2 است و از یک لنز 28.7 میلی‌متری بهره می‌برد. جالب اینجاست که HTC هنگام معرفی One M8، سخنگوی HTC اعلام کرد که با قرار دادن یک دوربین 4 مگاپیکسلی بر روی M8 و بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی پیکسل‌ها، می‌خواهند به روند افزایش «مگاپیکسل» دوربین‌ها خاتمه دهند ولی ظاهرا سیاست سال گذشته‌ی HTC به در بسته خورده! به علاوه، طبق آزمایش‌هایی که طی چند روز گذشته بر روی مدل‌های اولیه‌ی این گوشی انجام شده، کیفیت خارق‌العاده‌ای از دوربین One M9 (به خصوص هنگام عکاسی در شرایط نوری ضعیف) مشاهده نشده که البته امیدواریم در مدل‌های نهایی، این موضوع با بهبودهای نرم‌افزاری مرتفع شود.
 
 
اما HTC به طور کامل تکنولوژی «التراپیکسل» (UltraPixel) خود را از بین نبرده و دوربین جلویی خود را به این تکنولوژی مجهز کرده است. در حقیقت دوربین دوم One M9 همان دوربین اصلی One M8 است.
تراشه‌ی گوشی هم همان‌طور که انتظار می‌رفت به سوگلی جدید 64 بیتی شرکت Qualcomm یعنی Snapdragon 810 ارتقا یافته است. پیش‌تر اعلام شده بود که این تراشه با مشکل گرم شدن بیش از حد مواجه است و متاسفانه در آزمایش‌هایی که طی روزهای اخیر با مدل‌های اولیه‌ی One M9 انجام شده، صحت این موضوع اثبات شده است. به طوری که این گوشی موفق به انجام بعضی از تست‌های سنگین نشده و پیغامی مبنی بر داغ شدن بیش از حد گوشی نمایان بر روی صفحه‌ی گوشی نمایان شده است. امیدواریم که این موضوع تنها مربوط به مدل‌های اولیه One M9 باشد و تا زمان ورود این گوشی به بازار، مشکلات مربوط به تراشه‌ی آن برطرف گردد.
باتری گوشی نیز تغییر کوچکی داشته و ظرفیت آن از 2600 میلی‌آمپرساعت (مربوط به One M8) به 2840 میلی‌آمپرساعت افزایش یافته است. دو بلندگوی معروف Boom Sound این گوشی نیز بهبودهایی داشتند و به تکنولوژی صوتی Dolby مجهز شده‌اند که باعث شده تا بتوانند صدایی فراگیر (Surround) ایجاد کنند. البته در آزمایش‌های اولیه‌ای که توسط مراجع تخصصی انجام شده، تغییری خاصی بین بلندگوهای One M8 و One M9 شنیده نشده است.
 
 
در نهایت، One M9 به طور پیش‌فرض از اندروید 5.0 به همراه رابط کاربری Sense 7 استفاده می‌کند که البته کمتر از این هم از پرچم‌دار جدید HTC انتظار نمی‌رفت! Sense 7 امکانات جالبی را به اندروید 5.0 اضافه نموده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد پوسته‌های (Theme) شخصی توسط کاربر و افکت‌های تصویری جدید مربوط به برنامه‌ی دوربین گوشی اشاره کرد.
قطعا هنوز برای قضاوت کردن One M9 بسیار زود است ولی تا همین‌جای کار می‌توان از بازخوردهای کاربران در سراسر جهان و همچنین بررسی اولیه سایت‌های تخصصی مختلف به یک جمع‌بندی رسید؛ باور HTC بر اینکه One M8 یک گوشی فوق‌العاده بود و در One M9 نیازی به ایجاد تغییرات اساسی و نوآوری خاصی نیست، اشتباه بود! طرفداران HTC از One M9 ناامید شدند و انتظارات آن‌ها از یک پرچم‌دار جدید برآورده نشده است! همیشه نگه داشتن یک موقعیت عالی سخت‌تر از رسیدن به آن است. گوشی‌های One M7 و One M8 باعث شدند تا HTC به محبوبیتی فوق‌العاده در بین علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی دست پیدا کند ولی HTC با One M9 نشان داد که چندان تمایلی به حفظ این جایگاه ندارد.
 
 
اما چند ساعت پس از HTC، نوبت به سامسونگ رسید تا از ششمین مدل از خانواده‌ی گلکسی S رونمایی کند. متاسفانه گلکسی S5 نتوانست در میان رقبایی همچون ال‌جی جی3 و HTC One M8، به محبوبیت مورد نظر دست پیدا کند و همین موضوع باعث شد تا میزان سود واحد موبایل سامسونگ به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افت کند.
با توجه به اینکه سامسونگ در مدل‌های اخیر گلکسی S، نوآوری جذابی ایجاد نکرده بود و همگان منتظر یک گوشی تماما پلاستیکی دیگر با سخت‌افزاری بهبود یافته بودند، شاید انتظار زیادی از گلکسی S6 نمی‌رفت. به خصوص اینکه کنفرانس ضعیف HTC، دل و دماغی برای علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند نگذاشته بود.
اما در کمال تعجب همگان، سامسونگ بر خلاف HTC در مراسمی بسیار لوکس و مجلل از دو پرچم‌دار با نام‌های گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge رونمایی کرد. دو محصولی بی‌نظیر و کاملا اعلا (Premium) که شاید کسی انتظار چنین گوشی‌هایی را حتی از کمپانی مطرحی مانند سامسونگ هم نداشت!
 
 
هر دو گوشی کاملا مشابه هم هستند و همانند گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت Edge، تفاوت آن‌ها به وجود بخش خمیده‌ی صفحه‌نمایش خلاصه می‌شود. البته صفحه‌نمایش گلکسی S6 Edge بر خلاف گلکسی نوت Edge، تنها در یک جهت خم نشده و انحنای آن بر روی هر دو لبه‌ی گوشی کشیده شده تا کاربران چپ دست هم بتوانند از این گوشی به راحتی استفاده کنند.
بدنه‌ای تماما فلزی به همراه دو لایه شیشه‌ی ضد خش Gorilla Glass 4 در پشت و جلو، تراشه‌ی 64 بیتی اگزینوس 7420 (که عملکردی به مراتب سریع‌تر از Qualcomm Snapdragon 810 دارد و مشکل گرم شدن بیش از حد تراشه‌ی 810 را هم ندارد)، استفاده از رم‌های DDR4 با پهنای باند فوق‌العاده، دوربین 16 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال تصویر و دیافراگم f/1.9، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بی‌سیم به صورت پیش‌فرض، شارژ شدن سریع (طبق ادعای سامسونگ تا دو برابر سریع‌تر از آیفون 6)، استفاده از حافظه‌ی داخلی UFS 2.0 NAND به جای eMMC (که سرعتی نزدیک به حافظه‌های SSD دارد)، حسگر اثرانگشت که تنها با یک لمس کوتاه عمل می‌کند و …
تمام این‌ها در کناری ظاهری زیبا و جذاب، تنها بخشی از مشخصات گلکسی S6 است که باعث شده تا نه تنها طرفداران سامسونگ، بلکه طرفداران برندهای دیگر نیز شگفت‌زده شوند! برخلاف تصور بسیاری از منتقدین، سامسونگ در مورد «پروژه‌ی صفر» (Project Zero) کاملا جدی عمل کرد! سامسونگ هر آنچه تاکنون در سری گلکسی S بوده را کنار گذاشته و گلکسی S6 را از صفر طراحی کرده است. با اینکه عدم پشتیبانی گلکسی S6 از کارت حافظه‌ی microSD باعث نگرانی برخی از کاربران گشت ولی در عوض، سامسونگ این دو گوشی را در سه حافظه‌ی 32، 64 و 128 گیگابایتی عرضه کرده است.
 
 
به واقع سامسونگ تمام ناامیدی که به واسطه‌ی عرضه‌ی گلکسی S4 و گلکسی S5 در طرفدارانش ایجاد شده بود و موجب کوچ تعدادی از آن‌ها به سمت کمپانی‌هایی مانند ال‌جی و HTC شده بود را با تولید گلکسی S6 جبران کرد.
سامسونگ با تولید گلکسی S6 نشان داد که به تمامی انتقادات وارد شده به مدل‌های گذشته‌ی سری گلکسی S کاملا توجه کرده و گوشی‌ای مطابق با میل کاربران و طرفدارانش عرضه کرده است. به همین دلیل می‌توان گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge را تولدی مجدد و رستاخیز واحد گوشی‌های موبایل سامسونگ نامید. این گوشی‌ها با اینکه قرار است از بهار سال آینده وارد بازار شوند، ولی تا همین‌جای کار از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند.
به هر صورت هنوز برای قضاوت آینده‌ی پرچم‌داران این کمپانی زود است و باید منتظر ورود آن‌ها و بررسی کاملشان شد. ولی یک چیز مشخص است؛ طرفداران HTC با وجود One M8، انتظار دستگاهی کاملا فراتر از One M9 با حداقل چند نوآوری داشتند ولی شاید طرفداران سامسونگ به یک گوشی پلاستیکی دیگر با پردازنده‌ی قویی‌تر قانع بودند…
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.