اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 5, 2015
15:59 یکشنبه، 16ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68647

وزارت ارشاد صاحب ایمیل و لوگوی هوشمند دیجیتال شد

6 طرح مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد در پایان سال 93 رونمایی شد.
 
مرتضی موسویان، رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این طرح‌ها توضیح داد: نخستین طرح محقق شده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال توسعه مرکز داده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این طرح به منظور پاسخگویی به نیازهای این وزارتخانه جهت زیرساخت‌های لازم برای استقرار پورتال‌ها، سامانه‌های ارتباطی و سیستم‌های اتوماسیون اداری در دستور کار مرکز قرار گرفت که مرحله نخست آن آماده و در سال 93 و در این دوره وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شد.
وی با بیان این که رایانامه فرهنگ (فرهنگ میل) دومین  طرح راه‌اندازی شده است گفت: پیش از راه‌اندازی این طرح، خلا پست‌الکترونیکی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر برای تبادل اطلاعات احساس می‌شد که با راه‌اندازی رایانامه فرهنگ اصحاب فرهنگ و هنر می‌توانند با آسودگی بر بستری امن، پیام‌های الکترونیکی خود را نگهداری کنند و انتقال. 
موسویان گفت: راه‌اندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن مراکز و ادارات کل استان‌های وزارت ارشاد سومین  طرح راه‌اندازی شده است. یکی از مشکلاتی که تمامی سازمان‌ها در ابعاد بزرگ با آن دست به گریبان هستند، ارتباط بین مراکز و ادارات مختلف آن سازمان در نقاط مختلف کشور است.
وی افزود: انجام انتقال داده و به اشتراک گذاری فایل‌ها، استفاده از سامانه‌های اداری و اتوماسیون مشترک از جمله مواردی است که وجود بستر ارتباطی مناسب، امن و با سرعت بالا را می‌طلبد. با راه‌اندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن، مراکز و ادارات استانها می توانند با اتصال به شبکه، ارتباطات خود را محقق سازند. 
وی از لوگوی هوشمند دیجیتال به عنوان چهارمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نام برد و گفت: این طرح در راستای افزودن ساز و کارهای ایجابی جهت بهره برداری مطلوب کاربران از فضای مجازی، به پایگاه‌های اینترنتی ثبت شده در دستور کار حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفت.
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ  گفت: براساس این طرح به پایگاه‌های اینترنتی که مراحل احراز هویت و تثبیت خود را طی کرده و تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را دارند، یک لوگوی دیجیتال اعطا می‌شود که در صفحه اول پایگاه‌ها قابل مشاهده خواهد بود.  بنابر اعلام دست اندرکاران مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، از مزایای این لوگو این است که کاربران با مشاهده آن از اطمینان خاطر نسبی در مورد پایگاه مذکور و محتوای آن برخوردار خواهند شد. 
وی افزود: علاوه بر این، با کلیک بر روی این نماد اطلاعاتی در خصوص رسانه از جمله نام مدیر مسئول، اطلاعات مربوط به ثبت صادر شده، مجوزهای فعالیت و رده بندی قابل مشاهده است. 
موسویان گفت: طرح ملی فرهنگیار پنجمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، به منظور ارتقای دانش و مهارت عمومی مردم در استفاده صحیح از رسانه‌های دیجیتال، همچنین بسط، گسترش و نشر محتوای فرهنگی ایرانی- اسلامی در فضای مجازی، آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی، آسیب‌های این حوزه و چگونگی برخورد و مواجهه با آن راه‌اندازی شد.
تهیه، انتشار و رونمایی از 10 عنوان کتاب در حوزه مطالعات راهبردی فضای مجازی آخرین رونمایی مهم مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ بود. این کتاب‌ها که به همت مطالعات راهبردی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تدوین شده‌اند به بررسی چالش‌ها و آینده پیش روی فضای مجازی می‌پردازند.
رسانه‌های دیجیتال در جهان عرب، برنامه‌ها و چشم اندازها، آینده پژوهی فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا، بازی‌کاری (نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن)، رایانش ابری و نقش آن بر تولید محتوا در ایران، اخلاق فناوری اطلاعات. این کتاب را در خانه دانلود، درآمدی بر آسیب شناسی بازی‌های رایانه‌ای در ایران، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی، درآمدی بر آموزش آنلاین در ایران و دنیا از نگاه سیاست گذاری حاکمیتی عناوین این 10 کتاب است.
وی همچنین گفت: در سال 94 کنترل بر اعطای هولوگرام‌ها به موسسات نرم‌افزاری سپرده می‌شود. این امر از طریق پنل‌های مکانیزه‌ شده و پس از نهایی شدن محصول محقق خواهد شد.
وی افزود: طرح کنترل بر اعطای هولوگرام‌ها به موسسات نرم‌افزاری در سه ماهه اول سال 94 اجرایی می‌شود.
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آموزش ناشران مکتوب و ترغیب ناشران مکتوب به سمت نشر دیجیتال از دیگر برنامه‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94 به شمار می‌رود.
موسویان گفت: یکی از اهداف حرکت ناشران سنتی به سمت دیجیتال این است که ناشران سنتی، ناشرینی هستند که دارنده محتوا هستند و این در حالی است که صنعت نشر دیجیتال با افول کارهای فاخر مواجه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.