سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 28, 2015
10:21 سه شنبه، 8ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69448

آیا تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت بیهوده بوده است؟

مایکروسافت چند روز قبل، گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم سال 2014 خود را منتشر کرد و مشخص شد میزان فروش دستگاه‌های لومیا نسبت به سه ماهه پیش از آن که ضعیف‌ترین دوره نیز بوده است، تنها 18 درصد افزایش داشته، به نظر می‌رسد کم‌کم ردموندی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که خرید نوکیا اقدامی بیهوده و عبث بوده است. با زومیت همراه باشید.
 
با در نظر گرفتن این گزارش و با توجه به کاهش میزان فروش و سود سه ماهه اول سال 2015، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که ماجرای بخش لومیا فراتر از این حرف‌ها و وخیم‌تر از حد تصور است. گزارش منتشر شده از سوی ComputerWorld تکه‌های این پازل را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و با کنار هم قراردادن آنها به این نتیجه رسیده عملکرد نهایی بسیار نا امیدکننده بوده و ردموندی‌ها کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که خرید بخش تجارت دستگاه‌های نوکیا بیهوده بوده است. تحلیل کامپیوتر-ورلد را در ادامه مطالعه کنید و برداشت خود از آن را با دیگر زومیتی‌ها در میان بگذارید.
 
ابتدا بد نیست نگاهی داشته باشیم به آنچه مایکروسافت در جلسه‌ی ارائه‌ی گزارش مالی خود به سهام‌دارم خود گفته است. مایکروسافت بعد از فاصله گرفتن از سودی که برای بخش لومیا متصور بود می‌گوید:
 
ماه آوریل سال 2014 میلادی ما تمام بخش تجارت دستگاه‌های موبایل نوکیا را خریدیم تا به رشد و حضور خود در بازار موبایل سرعت بخشیده و بتوانیم اکوسیستم ویندوز را کاملا پشتیبانی کنیم. شاید نتوانستیم از این نقل و انتقال به همه خواسته‌های مالی و دیگر منافع خود شامل راندمان عملیاتی و کاهش هزینه‌ها دست یابیم. ما در توسعه یک اکوسیستم جذاب و رقابتی برای گوشی‌های مبتنی بر ویندوز که سخت‌افزار، نرم‌افزار، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را با هم ترکیب می‌کند موفق عمل نکردیم. به نظر می‌رسد به سهمی که از بازار برای خود تعریف کرده بودیم نرسیدیم. ترکیب دستگاه‌های رده بالا و ارزان‌قیمتی که توسط ما فروخته شده است احتمالا باعث کاهش قیمت‌ها و سود ناخالص شده است. شاید در اجرای برنامه بازسازی که ماه جولال سال 2014 معرفی کردیم یا حتی یکپارچه‌سازی تجارت NDS با عملیات‌های در حال اجرای مایکروسافت شامل هماهنگ‌کردن ظرفیت تولید با تقاضا نیز موثر عمل نکرده‌ایم. وجود تولیدکنندگان تجهیزات اصلی دستگاه‌های هوشمند مایکروسافت شاید در مقابل تغییرات شغلی و تجازی یا محیط رقابتی جدید نتیجه منفی داشته است…. با توجه به عملکرد اخیر، Phone Hardware گزارش می‌دهد که این واحد در معرض خطر است. Phone Hardware با توجه کاهش میزان نقدینگی در آینده، کاهش نرخ رشد حجم این بخش یا افزایش نرخ تخفیف متناسب با ریسک برای تخمین ارزش واقعی، می‌گوید این بخش نیاز به بررسی اختلالات موجود دارد و در نتیجه روی میزان درآمد تاثیر دارد.
در واقع، این نوشته یعنی که مایکروسافت تاکنون در تبدیل بخش لومیا به یک قسمت پرفروش و پرسود ناکام بوده است. واقعیت این است که دستگاه‌هایی که آنها وارد بازار کردند بیشتر در بخش ارزان‌قیمت‌ها بوده و شاید دلیل اصلی آن ناتوانی بخش سخت افزار گوشی در تامین خواسته‌های این غول نرم‌افزاری است. به نظر حالا مهترین بحث پیش از ماه جولای این است که مایکروسافت این خرید را بیهوده می‌پندارد و گویی شعر Mobile first, Cloud first این شرکت به زعم طرفداران مایکروسافت در بازه‌ی زمانی مشابه بیشتر در پلتفرم‌هایی به جز ویندوزفون دیده می‌شود. بیشتر نگرانی برای کاربرانی است که با توجه به این نا امیدی دغدغه سرنوشت ویندوزفون را دارند. اما مایکروسافت در پاسخ به این نگرانی اعلام کرده اکوسیستم ویندوزفون یکی از کلیدهای اصلی استراتژی ماست. در واقع ردموندی‌های با قدرت اکوسیستم‌های عمودی یکپارچه برای فروش سرویس‌ها اشاره کرده است و باید بدانیم دو مشکلی که ویندوزفون در حال حاضر با آنها دست به گریبان است به شرح زیر خواهد بود:
 
موفقیت پلتفرم ویندوزفون یکی از المان‌های مهم هدف مایکروسافت برای تقویت سودآوری شخصی در دنیای mobile-first و cloud-first است. اوضاع بازار در بین پلتفرم‌های موبایل بسیار رقابتی است. شاید برای مثال به دلیل نبود شرایط فروش ناکافی یا انگیزشی یا پشتیبانی بازاریابی ناکارامد برای پلتفرم ویندوزفون با مشکلاتی چون انتخاب، درگیری یا پشتیبانی امن از اپرتورها و خرده‌فروش‌های ویندوزفون روبرو باشیم. پلتفرم‌های در حال رقابت بازارها یا فروشگاه‌های مربوط به اپلیکیشن خود را دارند که حجم فروش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند. تنوع و کاربرد اپلیکیشن‌های موجود در یک پلتفرم برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با خرید یک دستگاه خیلی مهم است. کاربران هنگام تغییر پلتفرم برای انتقال اطلاعات و خرید اپلیکیشن‌های جدید متحمل هزینه می‌شوند. برای رقابت باید بتوانیم تعامل موفقی با توسعه دهندگان داشته باشیم تا اپلیکیشن‌های خود را برای مایکروسافت بنویسند و مطمئن باشیم که این اپلیکیشن‌های کیفیت بالایی دارند، مشتری پسند هستند و از ارزش زیادی برخوداردند. رقابت با اپلیکیشن‌های رقیب می‌تواند میزان درآمد و سود عملیاتی را کاهش دهد.
به جز شکاف موجود در بازار اپلیکیشن‌ها، مایکروسافت امیدوار است بتواند با یونیورسال اَپس با مشکلات پیش رو مقابل کند و پشتیبانی اپراتورها و خرده‌فروش‌ها را جذب کند. شاید این موضوعات در کوتاه مدت به چشم نیاید و مشکل‌ساز نباشد ولی در دراز مدت باعث ایجاد فشار روی مایکروسافت برای تغییر استراتژی می‌شود تا بتواند بر این مشکلات فائق آید.
 
به نظر شما مایکروسافت از خرید بخش دستگاه‌های موبایل نوکیا پشیمان است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.