تبلت

تلفن همراه

May 28, 2015
20:00 پنجشنبه، 7ام خردادماه 1394
کد خبر: 70475

بازار پررونق تبلت‌های بی‌کیفیت

بازار محصولات رایانه ‏ای و موبایل در سال جدید کم‌رونق‏تر از سال گذشته شده اما در عین حال قاچاقچیان تبلت علاوه‌بر سود قاچاق، پول هنگفتی را از محل دزدی به جیب می‏زنند که جای بسی تعجب در بازار مثلا پر نظارت است.
شروع سال جدید توام با گسترش سایه رکود در بازار  فناوری اطلاعات، تجهیزات رایانه ‏ای و موبایل شد و برخلاف اینکه فعالان بازار از سال گذشته پیش‏بینی بهبود این فضا را با پیشرفت مذاکرات سیاسی متصور می ‏شدند، اما این‌گونه نشد و درست بر خلاف انتظارات، سالن مجتمع‏ های رایانه‏ ای خلوت‏تر شد.
اکنون فضای این حوزه به قدری خراب است که تمامی فروشندگان سیستم ‏های رایانه ‏ای، لپ‏تاپ، تبلت و حتی موبایل را که وضعیت پررونق‏تری دارد به گلایه واداشته است.
فروش پایین و عرضه زیر قیمت خرید ازجمله موضوعاتی است که فروشندگان بازارهای مرکزی رایانه و لپ‏تاپ تهران به آن اذعان دارند.
سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه نیز این موضوع را تایید کرد و حتی این اوضاع را برای آینده کمی سخت‏تر دانست.
وی با بیان اینکه همواره با نزدیک شدن به بازار شب عید شاهد نوعی رکود بر بازار فروش اغلب اصناف هستیم، اظهار کرد: بازار رایانه، موبایل و تبلت جزو اولویت‏های بالای این رکود است زیرا گرایش مردم برای خرید در ایام ماه مبارک رمضان کاهش می ‏یابد. او تشدید رکود حاکم بر این بخش را از اواسط فروردین ماه که قرار بود مذاکرات به نتیجه برسد عنوان کرد و گفت: این تاثیر در بازار محصولات وارداتی بیشتر قابل لمس است. 
رئیس اتحادیه رایانه تهران با بیان اینکه در تمام واحدهای صنفی و مجتمع‏ های کامپیوتری با کاهش قیمت مواجه هستیم، تصریح کرد: یک کالای فروشی که با دلار یا درهم وارد شده، در بازار زیر قیمت عرضه می‏شود تا سرمایه واردکنندگان از بین نرود. اکنون قیمت واردات و سقف بازار بسیار متناقض شده است. میرمهدی همچنین گفت: علاوه‌بر تاثیر مذاکرات سیاسی بر بازار، نرخ دلار نیز در مقطعی افزایش و سپس کاهش یافت و همین باعث شد تا کالاهایی که با نرخ بالاتر وارد شده بودند، با ضرر به فروش روند. 
با اینکه میزان عرضه بر حسب تقاضا مشخص می‏شود اما اکنون فروشندگان به‌دلیل نبود مشتری قیمت‏ها را بسیار کاهش داده ‏اند. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به اینکه بعضی برندهای تبلت در بازار فروش خوبی دارد و در انبار نمی‏ ماند، از موضوع عجیبی پرده برداشت و گفت: اختلاف قیمت در حوزه تبلت‏ها تا 800 هزار تومان هم می‏رسد.
وی درباره این موضوع اعلام کرد: اغلب تبلت‏های با برند ناآشنا و شاید نامعتبر این روزها بیش از ارزش واقعی‏شان در بازار فروخته می‏شوند؛ تبلت‏هایی که براساس شاخص‏ها دارای کیفیت پایینی هستند این روزها با اختلاف قیمت 800 هزار تومان عرضه می‏شوند؛ به این نحو که مثلا به گمرک قیمت واقعی واردات را که 20 دلار است می‏گویند اما 800 هزار تومان در بازار می‏فروشند.
او افزود: بارها دیده شده کالایی که ارزش واقعی آن 190 هزار تومان است اما به قیمت بیش از یک میلیون تومان عرضه می‏شود.
میرمهدی در پاسخ به این سوال که ناظر بر این حوزه مگر شما نیستید، گفت: چرا متاسفانه ما مسوول این بخش هستیم اما اکثر تخلفات در پاساژی صورت می‏گیرد که هیچ ساماندهی بر آن نیست و نظارتش از صنف ما خارج است. وی ادامه داد: اکثر کسانی‌که این نوع تجارت را در پیش گرفته ‏اند، کالاهای خود را از مبادی قانونی و گمرک وارد نکرده و به شکل قاچاق در بازار می‏فروشند که همین موضوع باعث می‌شود سودشان چند برابر شود.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه در ارتباط با تبلت‏های برند بازار و احتمال شکل‏ گیری چنین رویه‏ ای برای آنها گفت: برندهای موجود در بازار غالبا نمایندگی و دفاتر خدمات پس از فروش دارند و نظارت بر آنها قاطعانه است؛ بنابراین برندهای معروف به سراغ چنین کارهایی نمی‏روند. او در ارتباط با اینکه چرا مردم حاضر می‏شوند پول هنگفتی را بابت محصولی که نمی ‏شناسند، پرداخت کنند نیز عنوان کرد: فروشندگان از اعتماد مردم و خریداران سوءاستفاده می‏کنند و محصول کم ارزش را با آب و تاب، محصولی با کیفیت معرفی می‏کنند.
او افزود: به‌عنوان مثال تا مشتری چشمش محصول اپل یا سامسونگ را می‏گیرد، رای او را می‏زنند که چرا می‏خواهد مثلا دو میلیون تومان برای تبلت بپردازد و بهتر است که با یک میلیون تومان محصول دیگری را که از هر لحاظ مشابهت دارد تهیه کند؛ مشتری هم در چنین شرایطی دو به شک می‏شود و ممکن است به سراغ محصول کم‌ارزش برود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.