June 28, 2015
16:38 یکشنبه، 7ام تیرماه 1394
کد خبر: 71523

بررسی گوشی هواوی Honor 3C

در ماه می سال 2014 میلادی بود که کمپانی هواوی به خاطر رونمایی از پرچم‌دار جدید خود به نام Ascend P7 بر صدر اخبار تکنولوژی دنیا نشست و بر سر زبان تمام عاشقان تکنولوژی افتاد. مدتی پس از آن مراسم معارفه، بار دیگر این شرکت چینی بر سر زبان‌ها افتاد. اما این بار نه به خاطر محصولی High End؛ بلکه به خاطر محصولی میان رده و مقرون به صرفه. این گوشی میان رده‌ی هواوی Honor 3C نام دارد که بسیاری از کاربران جهانی به خصوص کاربران آسیایی، ماه ها انتظار چنین محصولی را می‌کشیدند. به واقع Honor 3C را به جرات می‌توان جزو برترین و خوش قیمت‌ترین گوشی‌های میان رده‌ی اندرویدی دانست.
 
چیزی که سبب شده این گوشی، محبوبیت زیادی نزد کاربران پیدا کند، سخت افزار قدرتمند در کنار قیمت باور نکردنی آن می‌باشد. این محصول مجهز به یک پردازنده‌ی 4 هسته ای با توان پردازش 1.3 گیگاهرتز است. همچنین دو گیگابایت حافظه‌ی رم بر روی چیپ مدیاتک این گوشی سوار شده تا به نحو احسن و عالی از پس وظایف چند وظیفگی این گوشی برآید. صفحه نمایش Honor 3C هم کیفیت مثال زدنی میان گوشی‌های میان رده دارد و رزولوشن خوب و بالای HD را ارائه می‌دهد. یک دوربین 8 مگاپیکسلی با کیفیت مطلوب، به عنوان دوربین اصلی در قاب پشتی این گوشی قرار گرفته است، همچنین دوربین دوم این گوشی را یک دوربین با کیفیت 5 مگاپیکسل تشکیل می‌دهد که به خوبی هر چه تمام‌تر نیاز کاربران را در عکاسی Selfie برطرف می‌نماید.
 
دست آخر یک باتری لیتیم پلیمری و با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعت برای Honor 3C لحاظ شده تا لذت کاربران با این گوشی به زودی تمام نشود. بنابراین بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان Honor 3C را برترین گوشی میان رده‌ی اندرویدی دانست. چرا که این محصول، رقیبی مانند خود در قیمت و سخت افزار ندارد
 

 

طراحی و ساخت

اول از همه به سراغ اندازه و وزن این میان رده‌ی چینی می‌رویم. Honor 3C دارای 139.5 میلی‌متر طول، 71.4 میلی‌متر عرض و 9.2 میلی‌متر ضخامت می‌باشد. همچنین این گوشی 140 گرم وزن دارد که سبب شده تا ابعاد و وزن این محصول را مناسب بدانیم. گرچه Honor 3 جزو باریک ترین گوشی‌های 5 اینچی به شمار نمی‌رود، اما حتی استفاده‌ی طولانی مدت از این دیوایس، به هیچ عنوان کاربران را اذیت نخواهد نمود. طراحی Honor 3C چیز خاص و جدیدی را به همراه ندارد و هرگز نمی‌توان گفت که این محصول میان رده از طراحی متفاوت و منحصر به فردی برخوردار است. اما طراحی این گوشی در عین سادگی از زیبایی خوبی بهره‌مند است. در پایین نمایشگر 5 اینچی این گوشی، سه کلید لمسی خازنی «بک»، «هوم» و «منو» قرار گرفته که متاسفانه هواوی برای آن‌ها نور پس زمینه ای در نظر نگرفته. در طرف مقابل و در بالای نمایشگر نیز خروجی صدای مکالمه به همراه دوربین دوم به چشم می‌خورد.



 

 

 

 

بر لبه‌ی سمت راست این گوشی دکمه های پاور و تغییر صدا دیده می‌شود که جنس این کلیدها از نوع فلز مات بوده و بازخورد خوبی دارند. لبه‌ی سمت چپ نیز محروم از هر گونه دکمه و شیاری است. 



 

مانند بسیاری از اسمارت فون‌های میان رده، پورت microUSB گوشی Honor 3 بر لبه‌ی پایینی و جک استاندارد 3.5 میلی متری بر لبه‌ی بالایی قرار گرفته. 







 

 

مطمئنا اولین حسی که در هنگام کار با Honor 3C برخورد خواهید کرد، جنس بدنه‌ی آن می‌باشد. شاید بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین عیوب و مشکلات این گوشی، میزان بالای جذب اثر انگشت قاب پشتی آن می‌باشد. در واقع این مشکل در رنگ مشکی این گوشی بیشتر مشهود خواهد بود. طبیعی است که قاب سفید این گوشی، به علت رنگی که دارد، جذب اثر انگشت را کمتر به خود نشان می‌دهد. در بالای قاب پشتی، لنز 8 مگاپیکسلی این گوشی وجود دارد که یک فلاش LED آن را همراهی می‌نماید. گفتنی است که لنز اصلی این گوشی به وسیله‌ی لایه ای از کروم پوشیده شده تا بتواند محافظت خوبی در برابر خط و خش داشته باشد. جالب است بدانید که هیچ اسمی از سازنده‌ی این گوشی یعنی Huawei در قاب پشتی این گوشی به چشم نمی‌خورد و تنها نشان Honor در این قاب حک شده است. در نهایت در پایین این قاب، اسپیکر این محصول جای داده شده که به دلیل محل بد قرار گیری آن، صدای خروجی از این اسپیکر کمی بی کیفیت خواهد بود. در آخر باید این نکته را متذکر شویم که هواوی بیش از 69 درصد از ابعاد این گوشی را به نمایشگر آن اختصاص داده که این خود به معنای حاشیه نمایشگر کم و ارگونومیک بالای این محصول شده است.



 

نمایشگر

امروزه نمایشگرهای با اندازه‌ی بزرگ تبدیل به یکی از ذائقه های اصلی کاربران تلفن همراه هوشمند گشته است. از این رو کمپانی‌های مختلف سعی در تولید صفحه نمایش‌های بزرگ و البته با کیفیت مطلوب دارند تا کاربران بیشتری را به خود جذب نمایند. از این رو شرکت صاحب نام هواوی برای این میان رده‌ی خود یعنی Honor 3C از یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن مطلوب HD معادل 720 در 1280 پیکسل استفاده نموده. همچنین این صفحه نمایش، تراکم پیکسلی بالای 294ppi را به نمایش می‌گذارد که یک سر و گردن از گوشی‌های میان رده بالاتر می‌باشد. کیفیت این صفحه نمایش در نوع خود بی نظیر بوده و می‌توان صفحه نمایش Honor 3C را جزو بهترین‌ها در زمره‌ی گوشی‌های میان رده ها دانست. در واقع نمایشگر این گوشی کیفیتی ورای گوشی‌های میان رده‌ی دیگر دارد چرا که تصاویر به نمایش در آمده در این نمایشگر شارپ تر و باکیفیت تر می‌باشند. زوایای دید در Honor 3C خوب و قابل قبول ارزیابی می‌شود و به راحتی می‌توان در طول بازی‌های اکشن، از زوایای مختلف، صفحه نمایش این گوشی را تماشا کرد. خوشبختانه هواوی برای Honor 3C هم حالت Glove Mode را در نظر گرفته تا کاربران بتوانند در ماه های سرد سال، بدون اینکه دستکش خود را از دست دربیاورند، از گوشی همراه خود استفاده کنند. در نهایت باید بخش نمایشگر این گوشی را جزو اصلی‌ترین مزیت‌های این میان رده برشمرد و باید گفت که مطمئنا از تماشای ویدئوهای مورد علاقه‌ی خود در این نمایشگر، لذت خواهید برد.

 

دوربین

در قاب پشتی هواوی Honor 3C یک لنز با کیفیت 8 مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی وجود دارد که یک فلاش LED آن را همراهی می‌کند. همچنین این لنز دارای درجه‌ی دیافراگم f/2.0 است که می‌توان این گونه برداشت کرد که هواوی دوربین این گوشی را به خوبی تجهیز کرده تا بتواند عکس‌های بی نظیری برایتان ثبت کند. عکس‌های ثبت شده با این دوربین دارای حداکثر کیفیت 3264 x 2448 می‌باشد. از مهم‌ترین قابلیت‌های دوربین این گوشی می‌توان به فوکوس خودکار (Auto Focus)، قابلیت ثبت موقعیت زمانی و مکانی (geo-tagging)، فوکوس لمسی (touch focus) و قابلیت تشخیص چهره (face detection) اشاره نمود. اما دوربین این گوشی خالی از نقص نبوده و مقداری نویز در تصاویر گرفته شده با این دوربین دیده می‌شود.

اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این میان رده، دوربین دوم آن می‌باشد. از آنجایی که عکاسی Selfie در بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار بوده، از این رو اکثر تولیدکنندگان تلفن همراه به این فکر افتادند تا از دوربین دوم باکیفیت در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنند تا علاقمندان به این نوع عکاسی را به سمت خرید گوشی‌های خود بکشانند. هواوی هم از این قافله عقب نیفتاده و در این گوشی میان رده‌ی خود از دوربین دومی باکیفیت و بی نظیر استفاده نموده. این دوربین کیفیتی معادل با 5 مگاپیکسل داشته و اندازه‌ی لنز آن به 22 میلی متر می رسد. به واقع کاربران از دوربین دوم این گوشی در استفاده های گوناگون نظیر عکسی Selfie و تماس ویدئویی نهایت لذت را خواهند برد. در مجموع باید گفت که بخش دوربین این گوشی یک سر و گردن از سایر گوشی‌های میان رده بالاتر بوده و نتیجتا سبب شده تا ما دوربین آن را یکی از نقاط قوت این محصول بدانیم.



 

سخت افزار و باتری

وظیفه‌ی پردازش این گوشی را یک پردازنده‌ی چهار هسته ای با توان پردازش 1.3 گیگاهرتز تشکیل می‌دهد که بر روی چیپ مدیاتک نسخه‌ی MT6582 نشسته است. همچنین یک رم 2 گیگابایتی مسئولیت چند وظیفه گی در این گوشی را ایفا می کند تا به خوبی از پس نیاز تمام کاران این گوشی برآید. واقعا باید اقرار کرد که هواوی سخت افزار مناسبی را برای این میان رده‌ی خود در نظر گرفته که می‌تواند از پس اجرای اکثر بازی‌های این سیستم عامل برآید. این گوشی در بسیاری از بنچ مارک‌ها سربلند بیرون آمده و به جرات می‌توان آن را از هرگونه اتهام سنگینی مبرا دانست. همچنین باید اقرار نماییم که Honor 3C هیچ مشکلی در اجرای برنامه ها و بازی‌های روزانه ی شما نخواهد داشت و لگ قابل توجه و خاصی در آن دیده نمی شود. ناگفته نماند که قاب پشتی این گوشی در اثر استفاده‌ی سنگین، استعداد بالایی در گرم شدن دارد.

هواوی برای این میان رده‌ی محبوب خود هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته که به نظر کافی می‌رسد. همچنین برای افزایش حافظه‌ی این گوشی، می‌توانید از کارت حافظه‌ی جانبی microSD استفاده نمایید که این دستگاه تا نهایت 32 گیگابایت می‌تواند از این نوع کارت حافظه پشتیبانی کند. همچنین یک باتری 2300 میلی آمپر ساعتی در زیر قاب پشتی Honor 3C قرار گرفته که همانند سایر اسمارت فون‌ها می‌تواند به طور متوسط تا یک روز برای کاربران شارژ نگه دارد. طبیعی است که با استفاده‌ی سنگین از این گوشی، نظیر ماکزیمم روشنایی، بلوتوث و وای فای روشن و اجرای برنامه ها در پس زمینه، میزان شارژدهی این گوشی به میزان قابل توجهی کاهش می هد. اما در مجموع باتری این گوشی از عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده و رضایت ما را به خود جلب نمود.

 

سیستم عامل و نرم افزار

هواوی Honor 3C به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید نسخه‌ی 4.2.2 بهره می‌برد. همچنین رابط کاربری اختصاصی هواوی یعنی 2.0 Emotion UI بر روی این سیستم عامل در نظر گفته شده تا این سیستم عامل به نحو زیبایی Customize شده باشد. شاید برای عده ای این انتخاب هواوی و استفاده نکردن این شرکت از آخرین نسخه اندروید، کمی ناامید کننده به نظر برسد.

 

ولی باید گفت که نگرانی زیادی از این بابت وجود ندارد؛ چرا که به احتمال قریب به یقین، شرکت هواوی در آینده ای نه چندان دور آپدیت های سیستم عاملی برای این گوشی خود ارائه خواهد نمود. در واقع چنین مشکلی تنها در این گوشی وجود ندارد و ما پیش از این، این قضیه را در تبلت Huawei MediaPad X1 7.0 دیده بودیم.



 

 

در نگاه اول، آیکون‌های زیبای رابط کاربری Emotion UI 2.0 در صفحه نمایش Honor 3C شما را شیفته‌ی آن خواهد نمود. اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به رابط کاربری گوشی Honor 3C نگاه کنیم، باید گفت که این رابط کاربری شالوده ای از دو رابط کاربری گوشی‌های با سیستم عامل iOS و اندروید است. چرا که رابط کاربری این محصول هواوی فاقد App Drawer بوده و تمام برنامه ها و بازی‌ها بر روی صفحه‌ی هوم اسکرین ظاهر می‌گردند. در مجموع هوم اسکرین این گوشی هواوی، ترکیبی از آیکون‌ها و ویجت ها می‌باشد.

 

اما به نظر برخی از کاربران، کار با سیستم عامل اندروید کمی سخت بوده و به راحتی استفاده با گوشی‌های با سیستم عامل‌های دیگر نمی باشد. از این رو شرکت هواوی برای راحتی حال این دسته افراد، از حالت ساده یا همان Simple mode در Honor 3C استفاده نموده. حالتی که با بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی آیکون‌ها، راحتی بیشتری برای کاربران به ارمغان آورده است.     

اما پس از انجام کارهای نیمه سنگین با رابط کاری Honor 3C، متوجه شدیم که این گوشی عملکرد روانی داشته و در طول کار با آن با لگ و کندی خاصی روبرو نشدیم. در نهایت باید بگوییم که در چشم نواز بودن و طراحی زیبای این رابط کاربری شکی وجود ندارد. هواوی تا حد زیادی امکان کاستومایز کردن و استفاده از تم‌های مختلف را در این رابط کاربری برای شما فراهم کرده تا کاربران بتوانند از حالت‌های مختلف این گوشی لذت ببرند.



 

حرف آخر

در مجموع هواوی با ترکیب سخت افزار و نرم افزار مناسب در Honor 3C کاری بزرگ و قابل ستایش انجام داده است. به واقع با توجه به امکانات درخور و همچنین با توجه به قیمت بسیار مناسب و منطقی که این محصول در مقایسه با سایر میان رده ها دارد، Honor 3C یک گوشی تمام عیار و بی نظیر برای کاربران به حساب می‌آید. Honor 3C برای آن دسته از افرادی که به دنبال سخت افزار قدرتمند و امکانات خوب می‌گردند، بسیار مناسب است. اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به مشخصات این میان رده بیندازیم، پی می‌بریم که این گوشی اکثر کم و کسرهای Moto G را برطرف نموده تا رقیبی سر سخت برای این گوشی باشد.

در آخر ممکن است این گونه فکر کنید؛ مگر می‌شود تلفن همراه هوشمندی با پردازنده‌ی چهار هسته ای، دو گیگابایت حافظه‌ی رم، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و دوربین دوم 5 مگاپیکسلی و پشتیبانی از دو سیم کارت پیدا کرد که چنین قیمت مناسبی داشته باشد؟ در پاسخ تنها باید گفت که هواوی توانسته این غیر ممکن را برای کاربران ممکن کند. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.