اپراتورها

تلفن همراه

July 15, 2015
20:14 چهارشنبه، 24ام تیرماه 1394
کد خبر: 71942

این اینترنت ارزان نیست

اپراتورهای مختلف تلفن همراه نسبت به ارائه‌ی بسته‌های تشویقی و تخفیفی مختلف تلاش دارند با این حال همچنان هزینه استفاده آزاد از اینترنت همراه ارزان محسوب نمی‌شود.
 
کمتر از یکسال از ورود اپراتورهای اول و دوم کشور به عرصه ارائه‌ی خدمات اینترنت پهن باند همراه (3G و 4G) می‌گذرد. در این میان اگرچه در همین مدت دو بار این بخش تعرفه‌گذاری شده اما به گفته مشترکان همچنان مصرف آزاد اینترنت این بخش برای آنها مقرون به صرفه نیست.
 
بنابراعلام رسمی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال حاضر در حوزه سیم‌کارت‌های دائمی هر سه اپراتور مبلغی معادل نیم ریال را بابت مصرف هر کیلوبایت داده همراه در نظر گرفته‌اند. در خصوص سیم‌کارتهای اعتباری نیز همراه اول و ایرانسل برای هر کیلوبایت داده تعرفه‌ای معادل 0.75 ریال و رایتل 0.5 ریال را اعمال می‌کنند.
 
با این وجود صحبت‌های مشترکان مختلف گویای آن است که حتی در ارزان‌ترین اپراتور ارائه‌کننده اینترنت در سیم‌کارت‌های اعتباری، هزار یا حتی چند هزار تومان از شارژ مشترک تنها پس از چند دقیقه مصرف شده و به عنوان مثال پس از این‌که پیام‌های نرم‌افزاری مثل تلگرام دریافت می‌شود بخش قابل توجهی از شارژ آنها به پایان می‌رسد.
 
حال در چنین شرایطی اگر مشترکی به دلیل بی‌دقتی اینترنت سیم‌کارت دائمی خود را برای مدتی طولانی روشن گذاشته باشد و بسته‌ای برای آن فعال نکرده باشد، قطعا زیان قابل توجهی متوجه او خواهد شد.
 
این در حالی است که پیش از این حتی تعرفه‌ای بیش از نیم ریال برای این بخش تعریف شده و برای هر کیلوبایت داده تعرفه‌ای معادل 2.5 ریال در نظر گرفته شده بود که پس از اعتراضات مردمی وزیر ارتباطات از اصلاح تعرفه‌های موجود خبر داده و پس از مدتی این رقم تا حدود یک پنجم کاهش یافته و به نیم ریال رسید. با این حال همچنان مصرف آزاد داده همراه برای مشترکان هزینه قابل توجهی به دنبال دارد.
 
چندی پیش علیرضا شاه‌میرزایی – عضو شورای عالی فضای مجازی – در یک برنامه تلویزیونی به انتقاد از تعرفه‌های قبلی اینترنت همراه پرداخته و گفته بود که با تعرفه 2.5 ریالی دانلود یک فیلم سینمایی هزینه‌ای حدود 260 هزار تومان به دنبال خواهد داشت. حال حتی اگر با تعرفه 0.5 ریالی هم در نظر بگیریم هزینه دانلود یک فیلم سینمایی به وسیله اینترنت موبایل حدود 50 هزار تومان می‌شود که قطعا این هزینه برای دانلود یک فیلم رقم قابل قبولی به‌شمار نمی‌رود.
 
نکته دیگر آنکه، با تمام این تفاسیر تاکنون صحبتی از کاهش تعرفه‌های این بخش مطرح نبوده و دراین خصوص همواره به مشترکان تذکر داده شده که پیش از استفاده از اینترنت همراه حتما به فعالسازی بسته‌های تشویقی اپراتورها بپردازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.