تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 28, 2015
10:25 سه شنبه، 6ام مردادماه 1394
کد خبر: 72208

روز خوب بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان

جف بزوس مدیرعامل آمازون تنها طی یک روز ۷ میلیارد دلار پولدارتر شد.
شاید شیرین‌ترین بخش موفقیت بزرگ آمازون در این فصل مالی این باشد که رقیب بزرگ فیزیکی خود یعنی وال مارت (‌بزرگ‌ترین مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان) را از نظر ارزش بازار شکست داد و بالاتر از آن ایستاد.
 
بعد از ماه‌ها انتقاد از عملکرد آمازون در بازار تجارت الکترونیکی و سروصداهای رقبا سرانجام جف بزوس مدیرعامل این شرکت لبخندی به همه آنها زد.
 
روز پنج‌شنبه گذشته که این خرده‌فروش آنلاین وضعیت مالی خود را منتشر کرد مشخص شد که سود خالص این شرکت در فصل دوم مالی ورای پیش‌بینی‌ها بود و  همین کافی بود تا قیمت سهام این شرکت طی چند ساعت تا ۱۸ درصد افزایش یابد. 
 
آمازون در این یک ماه گذشته بیستمین سالگرد خود را با یک حراج یک روزه با عنوان Prime Day جشن گرفت؛ چیزی که این شرکت گفته بود بزرگ‌تر از حراج جمعه سیاه خواهد بود. با این حال برخی از مشتریان انتقادهایی را از نبودن تخفیف‌ها و کالاهای مناسب مطرح کردند. همچنین سایت  jet.com نیز در همین چند روز اخیر توسط Marc Lore یکی از مدیران سابق آمازون راه‌اندازی شد که قصد دارد با مدلی شبیه به عضوگیری فروشگاه‌های Costco از نظر قیمت آمازون را شکست دهد. اما نگرانی‌های سرمایه‌گذاران روی آمازون حداقل روز پنج‌شنبه به شکل قابل توجهی برطرف شد چراکه عملکرد مالی این شرکت آنقدر بهتر از پیش‌بینی‌ها بود که همگان غافلگیر شدند. 
 
آمارهای این شرکت که دفتر مرکزی آن در سیاتل آمریکا قرار دارد در سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن سود ۹۲ میلیون دلاری را نشان می‌دهد که ۱۹ سنت به ازای هر سهم این شرکت است؛ این در حالی است که سال گذشته این شرکت ۱۲۶ میلیون دلار ضرر (۲۷ سنت به ازای هر سهم) را نشان داد. ۳۶ شرکت تحلیلگر بازار بر اساس نظرسنجی که یاهو انجام داده بود پیش‌بینی از دست دادن ۱۴ سنت به ازای هر سهم را برای این فصل مالی آمازون کرده  بودند که نشان از تحلیل کاملا اشتباه همه آنها داشت. 
 
فروش این شرکت در فصل دوم سال گذشته 3/ 19 میلیارد دلار بود اما امسال به 2/ 23 میلیارد دلار رسید. این میزان بالاتر از متوسط تخمین تحلیلگران بود که میزان 4/ 22 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند. بخش قابل توجهی از تغییرات مثبت به دلیل عملکرد بخش رایانش ابری و وب‌سرویس‌های آن بوده است. فروش این بخش در فصل مالی سوم سال گذشته به میزان ۸۱ درصد افزایش یافته و به 82/ 1 میلیارد دلار رسیده بود همچنین درآمد عملیاتی این بخش با رشد چهاربرابری به ۳۹۱ میلیون دلار رسید. 
 
همه این آمارهای مثبت توسط مدیر جدید مالی شرکت آمازون یعنی Brian Olsavsky اعلام شد. او حضور در بازار هند را به عنوان راهبرد آینده آمازون اعلام کرد؛ جایی که فرصت مناسبی برای رشد سرویس‌های رایانش ابری این شرکت وجود دارد. به گفته مدیر مالی آمازون این شرکت با ۲۵ میلیون کالا بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در کشور هند است. 
 
مدیرمالی آمازون در روزی که بزوس در جلسه حضور نداشت گفت که تعداد سفارش‌های این شرکت در Prime Day حدود ۲۶۶ درصد رشد نشان می‌داد و این به گفته او «کریسمسی در جولای» بود. 
 
غیبت جف بزوس در این جلسه هر چند غیر معمول بود البته تاثیری در سهم گرفتن او از این پیروزی بزرگ آمازون نداشت. افزایش قابل توجه سهام شرکت آمازون طی چند ساعت ۷ میلیارد دلار به ارزش دارایی‌های او افزود که همین درآمد چند ساعته به تنهایی برای قرار دادن او در لیست ۲۰۰ پولدار جهان کافی بود. 
 
آمازون برای فصل سوم مالی فروشی بین 3/ 23 میلیارد تا 5/ 25 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است که ۱۳ تا ۲۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد. 
آمازون برای رسیدن به این مسیر راه طولانی را پیموده و سرمایه‌گذاران آن هم صبوری زیادی به خرج دادند و حتی هنوز هم برخی از آمارهای مالی مانند سود عملیاتی این شرکت همچنان منفی است اما مدل این تجارت مشخص‌کننده مسیر موفق و متفاوتی از مدل‌های دیگر است.
 
بزرگ‌تر از وال‌مارت 
شاید شیرین‌ترین بخش موفقیت بزرگ آمازون در این فصل مالی این باشد که رقیب بزرگ فیزیکی خود یعنی وال مارت (‌بزرگ‌ترین مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان) را از نظر ارزش بازار شکست داد و بالاتر از آن ایستاد. ارزش بازار آمازون حالا به ۲۴۶ میلیارد دلار رسیده که بالاتر از ارزش وال‌مارت ۲۳۰ میلیارد دلاری است. این در حالی است که فروش کل وال‌مارت از آمازون بیشتر است. این موضوع در واقع به این دلیل است که سرمایه‌گذاران ارزش بیشتر تجارت الکترونیکی را نسبت به تجارت سنتی درک می‌کنند. البته باید این موضوع را گفت که فروشگاه‌هایی چون وال‌مارت هم خود مسیر فروش الکترونیکی را برای خریداران درست کرده‌اند. 
 
این فروشگاه زنجیره‌ای تلاش زیادی کرده تا سرویس‌های مشابه آمازون را به مشتریان خود ارائه دهد با این حال میزان درآمد آنلاین آن نسبت به کل فروش این فروشگاه زنجیره‌ای چندان بالا نیست و به 5/ 2 درصد از کل فروش این شرکت می‌رسد.  نکته اصلی در این نیست که وال مارت اساسا با فضای فروش آنلاین بیگانه است. این شرکت تلاش کرده تا به اندازه قابل توجهی سرویس‌های آنلاین مختلفی را راه‌اندازی کند یا حتی سایت اینترنتی خود را بهبود دهد اما آمازون با سرویس‌های متنوع و ابداعی خود توانسته بخش عمده جامعه جوان را به سمت خود جلب کند و همین، موفقیت آن را به دنبال داشته است. تحویل اجناس خریداری شده از طریق پهپاد نمونه‌ای از نوآوری‌هایی بود که هر چند هنوز عملیاتی نشده اما بازخورد مثبت گسترده‌ای برای آمازون به همراه آورد. 
 
و حالا سوپرمارکت آمازون 
موفقیت‌های آمازون در عرصه‌های مختلف فروش محصولات به صورت آنلاین این شرکت را به سمتی برده که مرتبا در اندیشه اضافه کردن سبد محصولاتی باشد که مردم می‌توانند از روی اینترنت سفارش دهند. شاید یکی از سخت‌ترین و در عین حال متداول‌ترین  مدل خرید فیزیکی، خرید میوه و سبزیجات و دیگر مواد خوراکی از سوپرمارکت‌ها باشد. این جایی است که حالا آمازون بعد از چند تجربه می‌خواهد فعالیت خود را گسترش دهد. این شرکت به زودی قصد دارد مدل جدیدی از سوپرمارکت آنلاین را راه‌اندازی کند تا مردم بتوانند خریدهای روزمره خود را از آن انجام دهند و به سرعت تحویل بگیرند.
 
اما مدل تحویل دادن اجناس خریداری با مدل‌های مرسومی که اجناس را به در منزل یا محل کار شما می‌آورند متفاوت است.  در واقع شما می‌توانید از یک فروشگاه بزرگ یا کوچک در نزدیکی منزل خود خرید کنید و بعد  از سفارش زمان تحویل گرفتن اجناس را مشخص کنید و سپس هنگامی که می‌خواهید از محل کار به سمت منزل بروید به فروشگاه مراجعه کرده و اجناس خود را که آماده است تحویل بگیرید. به این ترتیب دیگر زمان خود را برای گشتن در داخل فروشگاه تلف نخواهید کرد.
 
البته آمازون پیش از این هم علاقه خود را به فعالیت در زمینه سوپرمارکت آنلاین نشان داده؛ جایی که AmazonFresh را راه‌اندازی کرد.  در این سرویس تمام اقلام خوراکی به صورت آنلاین قابل خرید کردن است و به سرعت در منزل افراد تحویل داده می‌شود. امروزه برخی شرکت‌ها مثل FreshDirect  در نیویورک و Stop&Shop در Northeast هم چنین مدلی از فروش خواربار را انجام می‌دهند اما میزان خرید باید به اندازه‌ای بالا باشد که ارزش حمل‌ونقل آن را داشته باشد.
 
در واقع مدل جدیدی که آمازون دنبال می‌کند احتمالا برای مناطق حومه‌ای شهر مناسب است که به فروشگاه‌های زیادی در نزدیکی  خود دسترسی ندارند. این مدل به خصوص از این جهت جذاب است که نیازی نیست شما در انتظار تحویل گرفتن اجناس بمانید و خود تعیین می‌کنید که چه زمانی آنها را تحویل خواهید گرفت. البته آمازون در این زمینه سرویس Amazon Locker را هم دارد که به این ترتیب اجناس در داخل فروشگاهی در نزدیکی محل زندگی شما به امانت گذاشته می‌شود تا شما آن را بردارید. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.