تحلیل بازار

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری

گوشی

August 14, 2015
13:24 جمعه، 23ام مردادماه 1394
کد خبر: 72629

بررسی Galaxy Note 5: دنیای فبلت‌ها باریک‌تر شد

Samsung-Galaxy-Note-5-2-1200x800.jpg

پس از مدت‌ها انتظار و شایعه‌پراکنی، سامسونگ سرانجام گوشی هوشمند Galaxy Note 5 را به صورت رسمی معرفی کرد و آن را در قالب نسخه جدید دستگاه‌های متعلق به خانواده فبلت‌ها در اختیار کاربران گذاشت.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)،  این گوشی هوشمند بزرگ که قابلیت‌های مختلفی را از Galaxy S6 و S6 Edge در اختیار گرفته است، از جمله محصولات سامسونگ محسوب می‌شود که بیشترین تغییرات رادیکال روی آن انجام شده است. در این گزارش مهم‌ترین مشخصات و قابلیت‌هایی که سامسونگ در Note 5 ارایه کرده است تا کاربران بار دیگر به سمت محصولات این شرکت ترغیب شوند، آورده شده است.

طراحی

اگر شما جزء‌ آن دسته از کاربران باشید که Galaxy S6 و S6 Edge را از نزدیک دیده باشید، به خوبی از داستان مربوط به طراحی Note 5 آگاهی دارید. این محصول مانند مدل‌های کوچکتر خود در سری محصولات Note بدنه فلزی و شیشه‌ای دارد، قاب قابل تعویض در قسمت پشت را از دست داده است تا بدنه باریک‌تر شود و البته ظاهر خشک‌تری به خود گرفته است.

همه این نکات باعث می‌شود تا شما این محصول 5.7 اینچی را فشرده‌تر و با طراحی‌ جالب‌تر در اختیار بگیرید. البته توجه داشته باشید اندازه نمایشگر این گوشی جدید با Note 4 برابری می‌کند و اگر دو محصول را کنار هم بگذارید، تصور می‌کنید مدل قبلی بزرگتر ساخته شده است. در قسمت فوقانی و تحتانی بدنه حداقل امکانات به کار گرفته شده است و طراحی آن به گونه‌ای است که شما در نگاه اول تصور می‌کنید این محصول در دو طرفه بدنه خود هیچ بخشی را شامل نمی‌شود. بخش شیشه‌ای پشت باعث شده است حمل این محصول بزرگ در دست آسان‌تر باشد و البته باید گفت که همین نکته به زیبایی دستگاه هم افزوده است.

همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد بدنه این محصول اندکی لغزنده‌تر طراحی شده است. احتمال دارد نخستین باری که Note 5 را در دست می‌گیرید لیز بخورد و باید توجه داشته باشید که بخش پشتی که از جنس شیشه ساخته شده است این مسئله را تشدید می‌کند.

در مجموع باید توجه داشت که این گوشی هوشمند بزرگ،‌ بسیار زیبا طراحی شده است و یک نمایشگر بزرگ و کاربردی دارد که این زیبایی را تکمیل می‌کند. این نمایشگر از نوع AMOLED است که شفافیت و کیفیت تصویر آن نسبت به Note 4 ارتقا یافته است. اگرچه کیفیت نمایشگر به صورت پیش‌فرض مناسب است، اما سامسونگ به شما امکان می‌دهد رنگ‌ها، شفافیت و هرآنچه که مربوط به نمایشگر می‌شود را به صورت داخلی تنظیم کنید.

برای این گوشی بزرگ قلم هوشمند S-Pen در نظر گرفته شده است که این بار اندکی بلندتر از مدل‌های قبلی است و با بدنه فلزی سازگار می‌شود. کاربران در مدل‌های قبلی این محصول مجبور بودند به صورت دستی قلم را از جای خود بیرون بیاورند و در مدل جدید با یک کیلیک می‌توانند قلم را خارج کنند. بررسی‌ها نشان داده است که کلیک روی قسمت فوقانی گوشی برای خروج قلم هوشمند بسیار کاربردی است و می‌تواند رضایت آنها را جلب کند.

از آنجایی که بخش پشتی بدنه گوشی قابل تعویض نیست، کاربران باتری قابل تعویض و ورودی کارت حافظه microSD را از دست داده‌اند. طراحی باریک‌تر معمولا باعث می‌شود تا این قابلیت‌ها حفظ شوند و کاربر در نهایت گوشی زیباتر و کاربردی‌تر در اختیار بگیرد. در مقایسه با این محصول باید گفت که آخرین مدل گوشی Moto X موتورولا کارت حافظه microSD دارد و هر دو دستگاه در یک اندازه ساخته شده‌اند.

استفاده کاربردی

باید اعتراف کرد که این گوشی بسیار پرسرعت است. در این محصول از مدل ویژه تراشه مرکزی Exynos استفاده شده است که پیش‌تر در گوشی Galaxy S6 مشاهده کردیم. اما باید توجه داشت که حتی اگر به صورت همزمان از دو محصول استفاده کنید، Note 5 نشان می‌دهد که سرعت بالاتری دارد. استفاده همزمان از چند ابزار کاربردی، جست‌وجوی اینترنتی، باز گذاشتن ابزار مخصوص دوربین و … هرگز باعث نمی‌شود سرعت این محصول کاهش یابد.

با گذشت زمان متوجه می‌شوید که در بخش تراشه مرکزی و هسته‌های پردازشگر این محصول سامسونگ تلاش فراوان کرده است تا رضایت کاربران را جلب کند و به همین خاطر از سرعت گوشی کاسته نمی‌شود. اگر قابلیت‌های اجرایی این گوشی هوشمند از S6 بیشتر نباشد، از آن کمتر هم نخواهد بود.

یکی از قابلیت‌های کاربردی جدید که در این گوشی به کار رفته است، توانایی نوشتن یادداشت‌ها با قلم هوشمند S-Pen است. هر زمان که شما قلم را از جایگاه خود خارج می‌کنید، گوشی به صورت خودکار به شما امکان می‌دهد با جوهر سفید روی نمایشگر بنویسید. برای این کار لازم نیست نمایشگر را قفل کنید یا وارد نوی خاصی شوید و فقط کافی است دکمه مخصوص خروج قلم هوشمند را فشار دهید. این کار باعث می‌شود تا شما یک دفترچه یادداشت واقعی در اختیار داشته باشید و بدون آنکه قرار باشد نمایشگر را از حالتی که هست خارج کنید، در مصرف انرژی ذخیره شده در باتری هم صرفه‌جویی کنید.

دوربین این گوشی از ماژولی استفاده می‌کند که پیش‌تر در مدل S6 مشاهده شد و البته باید گفت در بررسی‌های اولیه و مقدماتی بسیار کاربردی بوده است. این دوربین با سرعت بالا عمل می‌کند و رنگ‌ها و جزییات مربوط به تصویر را با کیفیت بالا ارایه می‌دهد. سامسونگ توضیح داده است که در این ماژول سیستم تثبیت تصویر برای فیلمبرداری را ارتقا داده است که البته نسبت به مدل S6 تفاوت چندانی مشاهده نمی‌ّود.

بررسی اولیه

باید گفت که در نگاه اول، هر کاربر شیفته این گوشی هوشمند می‌شود. از یک نظر می‌توان گفت که Note 5 مدل ارتقا یافته Note 4 است که در آن امکانات و قابلیت‌های داخلی بسیار ارتقا یافته‌اند و از نظر طراحی این محصول بسیاری زیبا و قابل مقایسه با بهترین گوشی‌های جهان ارایه شده است.

در بخش دیگر مسئله‌ای که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند این است که سامسونگ بسیاری از قابلیت‌های اختصاصی که محصولاتش را از اپل متمایز می‌کرد، در این گوشی هوشمند کنار گذاشته است. این مسئله چندان قابل قبول نیست که سامسونگ در نسل جدید محصولات خود قاب و باتری قابل تعویض را حذف کرده است و سری Note به منظور باریک شدن بدنه از این قانون پیروی می‌کند. باید گفت که این فرآیند محصولات سامسونگ بیشتر به گوشی‌های اپل شبیه می‌کند.

با همه این تفاسیر می‌توان گفت Note 5 یکی از پرقدرت‌ترین دستگاه‌های موبایلی موجود در بازار جهانی محسوب می‌شود و هر زمان که وارد بازار شود، می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. از آنجایی که اپل برای تاریخ 9 سپتامبر پیش‌بینی‌هایی را انجام داده است تا محصولات جدید خود را روانه بازار کند، کارشناسان می‌گویند که سامسونگ پیش از این تاریخ Note 5 را عرضه می‌کند تا از موفقیت گوشی جدید اپل بکاهد.

شرکت سامسونگ برای این گوشی بزرگ باتری 3000 میلی‌آمپری در نظر گرفته است و به همین خاطر از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که عمر باتری گوشی جدید اپل ضعیف‌تر است.

از هم‌اکنون پیش‌فروش اینترنتی فبلت Galaxy Note 5 آغاز شده است. شرکت مخابراتی AT&T آمریکا این محصول را در حالت قفل نشده با قیمت 740 دلار می‌فروشد و بر این اساس اگر قصد دارید در دیگر کشورها Note 5 را خریداری کنید، باید اندکی منتظر بمانید. این محصول از تاریخ 21 آگوست وارد بازار جهانی می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.