تلفن همراه

گوشی

September 10, 2015
14:37 پنجشنبه، 19ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73230

اشعه تبلت و موبایل هم می‌تواند عامل سرطان پوست باشد

تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو آمریکا پس از بررسی میزان و چگونگی اثرات وسایل موبایل، مانند لپ‌تاپ و تلفن هوشمند، بر پوست انسان نشان داد این تجهیزات در صورتی که در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند احتمال بروز سرطان را در افراد تقویت می‌کنند.
 
طبق تحقیقی که اخیرا انجام شده، گجت‌هایی چون تبلت، اسمارت فون و لپ‌تاپ امکان بازتاب نور ماورای بنفش را از خورشید و قرار دادن کاربران در معرض طول موج‌هایی دارند که ممکن است باعث ابتلا به سرطان شوند. دکتر بارت جی زلوتوف و ماری‌ای لژ که این پژوهش را انجام داده اند، ضمن تحقیقات خود از اثر بیش از حد تصور ابزارهای الکترونیک، در حد وسایل برنزه کردن سابق، ابراز تعجب کرده‌اند. به گفته آنها صفحه نمایش این تجهیزات زمانی که در فضای آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، نور ماورای بنفش خورشید را روی صورت و گردن منعکس کرده و احتمال سرطان پوست را افزایش می‌دهند.
 
آنان در یکی از تحقیقات خود در محوطه چمن دانشگاه نیومکزیکو، بر سر آدمکی یک ماوراء بنفش‌سنج UVA/ B قرار دادند و آن را در مقابل یک استند موسیقی گذاشتند. سپس وسایل همراه مختلف را روی استند قرار دادند تا میزان بازتاب ماوراء بنفش را بر شخص فرضی بسنجند. در این آزمایش آدمک به مدت یک ساعت از ساعت 11 صبح تا هنگام ظهر در معرض وسایل گوناگون چون یک مجله تبلت، آی‌فون 5، مدل‌های مختلف آی‌پد، لپ‌تاپ مک بوک و یک کتابخوان کیندل قرار داده شد.
 
آنها در آزمایش اول استند را در فاصله 5/ 16 اینچی قرار دادند و در آزمون دوم آن را 25/ 12 اینچ دورتر بردند و میزان تشعشع را بر مبنای ژول بر سانتی‌متر مربع اندازه گرفتند. معلوم شد مجله باز در فاصله دورتر 46درصد دوز تشعشع را بالاتر می‌برد ولی در مورد آی‌پد این مقدار به 85 درصد بیشتر و در مورد مک بوک میزان اشعه ماوراء بنفش 75 درصد بیشتر می‌شود.
 
محققان پژوهش اخیر، با توجه به نتایج این بررسی‌ها لزوم بررسی و کنکاش بیشتر درباره بالا رفتن ریسک ابتلا به انواع سرطان پوست در اثر استفاده از ابزارهای همراه را در آینده، اکیدا توصیه کرده‌اند.
 
تا آن هنگام آنان به کاربران توصیه کردند علاوه‌بر کنترل و محدود کردن استفاده از این گجت‌ها به کاربردهای ضروری، هنگام استفاده از لپ‌تاپ و تبلت یا موبایل در محیط بیرون، شانه‌های خود را بپوشانند، عینک آفتابی بزنند و گردن خود را تا حد ممکن پوشش دهند. ازجمله راهکارهایی هم که سازندگان برای کاهش این خطر می‌توانند فراهم کنند، طراحی وسیله به نوعی که بازتابش کمتری داشته باشد، یا قرار دادن یک سنسور ماوراء بنفش در آن است تا کاربران بتوانند از میزان خطر بازتابش ماوراء بنفش بر پوستشان آگاه شوند.
 
آمار مبتلایان به سرطان پوست در دهه‌های اخیر در جهان افزایش یافته است. سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت اعلام کرده است که هر دو نوع سرطان پوست با عاملیت ملانوم و غیرملانوم در جهان در حال رشد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.