سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 12, 2015
15:28 شنبه، 21ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73275

نمایشگاه برلین؛ کانون عرضه محصولات فناوری نوین

در سال‌های اخیر صنعت رایانه‌های خانگی و رومیزی با رکود در فروش خود مواجه شده‌اند، چرا که بیشتر کاربران به جای استفاده از رایانه‌‌های خانگی، پول خود را صرف خرید تلفن‌های هوشمند و تبلت می‌کنند بنابراین بسیاری از کمپانی‌ها به ویندوز 10 امید بسته‌اند و به دنبال استفاده از این موقعیت هستند تا با ارائه رایانه‌هایی با نسخه سیستم عامل جدید ویندوز، کاربران را به سوی خود جذب کنند.
 
 در نمایشگاه IFA برلین پهپادهایی با قابلیت‌های ویژه نیز به نمایش درآمد؛ پهپادهایی که می‌توانند کاربر را تعقیب و همه لحظات را ثبت کنند. اگر هم این پهپاد به هر دلیلی سیگنال را گم کند و نتواند با کاربر همراه شود و وی را پیدا نکند یک راه حل برای مفقود نشدن وجود دارد، فناوری  home lock که در این وسیله به کار رفته است می‌تواند به پهپاد کمک کند تا به سلامت به خانه بازگردد.
 
 یک شرکت کره ای علاوه بر تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی، در حوزه خانه هوشمند نیز بسیار فعال عمل کرده و از یک ماشین لباسشویی جدید رونمایی کرده است که در هر مرحله از شست وشو می‌توان آن را متوقف کرد و لباس هایی جدید را به آن تحویل داد. این ماشین لباسشویی هوشمند همچنین می‌تواند با وسایل اندرویدی و iOS نیز ارتباط برقرار کند و میزان بار آن از راه دور مدیریت شود.
 
 
نمایشگاه بین‌المللی IFA برلین فرصتی بود تا درآن قطب‌های فناوری تازه ترین محصولات خود را به نمایش بگذارند در طول 6 روز برگزاری این رویداد  تکنولوژیک بازاری داغ برای رونمایی از فناورانه ترین گوشی‌های هوشمند، تبلت ها، انواع وسایل هوشمند خانگی، تلویزیون‌های غول پیکر و…رقم خورد. این نمایشگاه که یکی از قدیمی ترین رویدادهای مرتبط با فناوری جهان و بزرگ ترین رخداد فناوری اروپا محسوب می‌شود از سال 1924 تاکنون میزبان کمپانی‌های فعال در این عرصه از کشورهای مختلف جهان بوده و برندهای مختلف جهان، جدیدترین محصولات خود را در آن به نمایش می‌گذارند.
 
 گام هایی بلند برای رایانه‌های خانگی
به گفته ناظران فناوری، نمایشگاه امسال برلین، بهترین موقعیت را برای مایکروسافت فراهم کرد تا مردم را با وسایل مختلفی که با سیستم عامل ویندوز 10 کار می‌کنند آشنا کند و گامی به سوی جذب مردم به رایانه‌های خانگی ویندوزی بردارد. در سال‌های اخیر صنعت رایانه‌های خانگی و رومیزی با رکود در فروش خود مواجه شدند، چرا که بیشتر کاربران به جای استفاده از رایانه‌‌های خانگی، پول خود را صرف خرید تلفن‌های هوشمند و تبلت می‌کنند بنابراین بسیاری از کمپانی‌ها به ویندوز 10 امید بسته‌اند و به دنبال استفاده از این موقعیت هستند تا با ارائه رایانه‌هایی با نسخه سیستم عامل جدید ویندوز، کاربران را به سوی خود جذب کنند.
 
ایسوس نیز در این نمایشگاه، VivoStick یک رایانه خانگی کوچک که درست به‌اندازه یک دانگل طراحی شده و با ویندوز 10 کار می‌کند را ارائه داد؛ رایانه‌ای که آن را می‌توان به هر تلویزیون مدرنی متصل کرد. این دانگل، علاوه بر داشتن وای فای، بلوتوث 4، رم 2گیگابایتی و ذخیره 32 گیگابایتی، دارای دو پورت یو اس بی‌ است.
رادولف انکوفر مسئول پژوهش کمپانی GfK در این باره می‌گوید: در چند سال گذشته، بسیاری از مردم به جای خرید رایانه به سراغ تبلت‌های اندرویدی رفتند ولی واقعیت این است که بازار این تبلت‌ها حالا دیگر اشباع شده است بنابراین ویندوز 10 می‌تواند موجی از تغییر را
 ایجاد کند.
 
 چون ویندوز 10به طور قابل توجهی با سخت افزارهای قدیمی کار می‌کند و آپدیت کردن آن نیز برای کسانی که از یک تا 3 سال گذشته رایانه خریداری کرده‌اند رایگان است.گفته می‌شود ویندوز 10 تا پایان جولای بر روی 75میلیون وسیله نصب شده است.
 
فناوری‌های پوشیدنی
هرچند در نمایشگاه برلین فناوری‌های پوشیدنی متعددی ارائه شد، ولی ساعت‌های هوشمند گوی سبقت را از بقیه ربود. سامسونگ، هواوی و موتورولا آخرین ساعت‌های هوشمند خود را با ظاهری متفاوت در این نمایشگاه ارائه دادند. Samsung Gear S2، Moto 360، Asus ZenWatch 2 و Sony Wena برترین ساعت‌های هوشمند این نمایشگاه بودند. با کمک  این ساعت‌های مچی می‌توان ایمیل‌ها را چک کرد و مشخص کرد که بدن چه مقدار کافئین یا آب را در طول روز جذب می‌کند یا به عنوان مثال کاربر در طول یک روز چند قدم برداشته است. سازندگان ساعت‌های اندرویدی امیدوارند با ارائه نمونه‌های جدید بتوانند بخشی از بازار اپل را ازآن خود کنند. این در حالی است که ساعت اپل در سه ماهه دوم سال جاری بیش از 4میلیون فروش داشت و این رقم برای سامسونگ تنها به 400 هزار واحد رسیده است.
 
خانه‌های هوشمند
در نمایشگاه امسال برلین خانه‌های هوشمند نیز جایگاه ویژه‌ای داشتند و اینترنت اشیا در کانون توجه قرار گرفت که در این میان سامسونگ پیشتاز بود. وقتی حرف از خانه هوشمند به میان می‌آید باید از یخچال و ماشین لباسشویی گرفته تا قهوه ساز، همگی به اینترنت متصل باشند و ازطریق اپ یک تلفن هوشمند کنترل شوند. در این حوزه، امسال سامسونگ علاوه بر تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی، در حوزه خانه هوشمند نیز بسیار فعال عمل کرده و از یک ماشین لباسشویی جدید با قابلیت هایی خاص رونمایی کرده است. این، نخستین لباسشویی محسوب می‌شود که در هر مرحله از شست و شو می‌توان آن را متوقف کرد و لباس هایی جدید را برای شسته شدن به آن تحویل داد. این ماشین لباسشویی هوشمند همچنین می‌تواند با وسایل اندرویدی و iOS ارتباط برقرار کند و میزان بار آن از راه دور مدیریت شود. اگر هم مشکلی پیش بیاید، پیام هشدار برای کاربر ارسال می‌شود.
 
یکی از شرکت‌های ایتالیایی نیز قابلمه‌ای را طراحی کرده است که می‌تواند برای پخت غذا از تلفن هوشمند دستور بگیرد، به عنوان مثال می‌توان به این قابلمه برنامه داد که استیک را خام، آبدار یا کاملاً برشته تحویل کاربر دهد، یا اینکه با توجه به درخواستی که ازطریق اپ دریافت می‌کند درمی یابد کاربر چه نوع پاستایی نیاز دارد و مدت زمان پخت را، خودش تنظیم کند.
 
اگر شما هم از علاقه مندان به گل و گیاه هستید ولی وقت آب دادن به آنها را ندارید یا برای مدت طولانی در خارج از خانه و سفر به‌سر می‌برید ولی فضای سبز را دوست دارید هم بهتر است بدانید که این نمایشگاه برای شما هم تازه هایی داشته است. کمپانی فرانسوی Parrot که در زمینه هوشمندسازی وسایل خانه گام‌های بزرگی برداشته است، راهکاری فناورانه در این زمینه ارائه داده تا در مواقع لزوم و به طور اتوماتیک گیاهان در خانه مورد آبیاری قرار بگیرند.
 
وسایل فناورانه در برلین
امسال در نمایشگاه IFA برلین پهپادهایی با قابلیت‌های ویژه نیز به نمایش درآمد؛ پهپادهایی که می‌توانند کاربر را تعقیب کنند و این موضوع به عنوان مثال برای اسکی بازانی که می‌خواهند روی یخ و برف بلغزند و علاقه مندند که همه لحظات را ثبت کنند بسیار مهم است. این پهپادها ازسری Phantomهستند و هرکجا که کاربر برود، وی را دنبال کرده و از وی فیلم و عکس می‌گیرند. اگر هم این پهپاد به هر دلیلی سیگنال را گم کند و نتواند با کاربر همراه شود و وی را پیدا نکند یک راه حل برای مفقود نشدن وجود دارد، فناوری
 home lock که در این وسیله به کار رفته است می‌تواند به پهپاد کمک کند تا به سلامت به خانه بازگردد.
 
دوربین‌ها هم همیشه جزو لاینفک نمایشگاه‌های فناوری هستند. یکی از دوربین‌های جالب توجه نمایشگاه امسال، دوربین دیجیتالی است که می‌تواند بسرعت عکس‌ها را بدون نیاز به جوهر، بر روی کاغذ ویژه‌ای چاپ کند.کاغذ ZINK paper شامل کریستال‌های رنگی است که کاملاً نامرئی هستند و به محض چاپ عکس، مرئی می‌شوند. این دوربین همچنین یک کارت حافظه نیز با فضایی تا 32گیگابایت برای ذخیره عکس‌ها دارد که در نوع خود جالب توجه است.
 
نمی شود هیچ نمایشگاه فناوری را بدون پرینتر سه بعدی تصور کرد؛ فناوری که از پروتزها تا موتورهای جت و جواهرات را می‌توان با آن ساخت. تایوانی‌ها نیز امسال در برلین پرینتر سه بعدی XYZprinting را به نمایش گذاشتند که می‌تواند انواع غذاها را پرینت کند و در نوع خود انقلابی در این زمینه ایجاد کند. خودروها هم در این نمایشگاه از نظر دور نمانده‌اند و سامسونگ با نصب فناوری SmartThings Hub  در داشبورد خودروهای بی‌ام و، این  امکان را فراهم کرده است که با کمک اپSmartThings، راننده بتواند خودروی خود را از راه دور قفل کرده یا باز کند و همچنین اطلاعات تکنیکی وسیله نقلیه خود را ببیند و در طول رانندگی نیز بدون اینکه حواسش از جاده پرت شود، با گوشی خود صحبت کند، پیامک ارسال کرده و موسیقی را تغییر دهد.
 
در حاشیه این نمایشگاه نیز هر سال جایزه نوآوری تکنیکی اهدا می‌شود و امسال نیز 9 جایزه از نظر نوآوری فنی، تکنولوژی‌های هوشمند، ازآن 7 شرکت ZTE، Samsung، Haier، LG، Siemens و BOE شد.
 
 AFI از گذشته تا امروز
IFA یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های  صنعتی در آلمان محسوب می‌شود که از سال 1924 آغاز به کار کرده است تا شرکت‌های فناوری و تکنولوژی و سازندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی و کالاهای فناورانه را گرد هم جمع کند و جدیدترین ابداعات و نوآوری‌ها در این عرصه به نمایش گذاشته شود. این نمایشگاه از سال 1924 تا 1939 به صورت سالانه در برلین برگزار می‌شد ولی به دلیل جنگ جهانی دوم،چند سال در برپایی آن وقفه افتاد به این صورت که از سال 1940 تا 1949 این نمایشگاه فناورانه برگزار نشد. پس از جنگ جهانی دوم هم محلی مشخص برای این نمایشگاه وجود نداشت و فرانکفورت، دوسلدورف و اشتوتگارت میزبانی این نمایشگاه را گاهی به عهده داشتند. IFA  از سال 1950 تا 2005 نیز به صورت دوسالانه برگزار شد و پس از آن دوباره به رویدادی سالانه تبدیل و برلین،میزبان دائمی ‌آن شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.