تبلت

تلفن همراه

September 14, 2015
23:04 دوشنبه، 23ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73327

جنگ تبلت‌ها در میدان لپ‌تاپ‌ها

دو محصول فوق‌العاده از مایکروسافت و اپل تعیین‌کننده آینده صنعت کامپیوترند
همان‌طور که می‌دانیم چهارشنبه هفته گذشته اپل در کنفرانس سالانه خود از محصولات جدیدش رونمایی کرد. این کمپانی در میان محصولاتی که کمابیش توجه طرفدارانش را به خود جلب کرد از تبلت جدیدش با نام آی‌پد‌ پرو رونمایی کرد که با نمایشگر 9/12 اینچی کم از لپ‌تاپ ندارد.
 
موضوعی که در این میان سرو صدای زیادی به پا کرد شباهت این دستگاه به سرفیس مایکروسافت بود؛ به ویژه اینکه این محصول اپل نیز مانند سرفیس مایکروسافت از قلم و کاور کیبورد پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت هنگام رونمایی از سرفیس پرو اعلام کرد که می‌خواهد تبلت را جایگزین لپ‌تاپ کند و حالا اپل هم پس از یک سال و اندی به این نتیجه رسیده که با آی‌پد پرو مرزهای میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را بردارد.
 
هرچند که از زمان معرفی سرفیس پرو 3 حدود یک سال و نیم می‌گذرد اما همچنان مشخصات سخت‌افزاری و سیستم‌عامل به‌روز شده‌ آن باعث می‌شود که بتوان همچنان روی آن به‌عنوان محصولی قدرتمند و زیبا حساب باز کرد و حتی قابلیت این را دارد که با آخرین محصول اپل که در نوع خود غول دنیای فناوری محسوب می‌شود به رقابت بپردازد.  شاید رقابت میان این دو بیش از آنکه رقابت میان برندها باشد، رقابت بین دو اکوسیستم متفاوت است که هریک نرم‌افزارها و شکل و شمایل خاص خود را می‌پرورانند.
 
در سویی ویندوزی قرار دارد که با وجود سن و سال بسیار زیادش، برای صفحات لمسی چند سالی بیشتر تجربه ندارد و در سوی دیگر iOS قرار دارد که از همان ابتدا راه و رسم خود را با لمس صفحه‌نمایش آغاز کرد و به نوعی بهینه‌تر از ویندوز در این بخش ایفای نقش می‌کند. در واقع موضوعی که در این بین مطرح است این است که مقایسه این دو محصول شاید چندان هم اصولی و درست نباشد؛ چراکه در بحث سیستم‌های ‌عامل‌ ما با یک سیستم عامل موبایل و در طرف دیگر با سیستم عامل لپ‌تاپ روبه‌رو هستیم و موضوع دیگر اینکه اگر بنا به مقایسه باشد آی‌پد‌پرو را باید با سرفیس پرو ۴ که در راه است و به احتمال زیاد تا کمتر از یک ماه دیگر رونمایی می‌شود مقایسه کنیم؛ چراکه اپل بیش از یک سال بعد از معرفی سرفیس پرو ۳ زمان داشته تا محصول خود را با تغییرات جدید در دنیای فناوری روانه بازار کند و حالا قرار است سرفیس پرو4 با نسخه‌ جدیدی از ویندوز 10 که با ویژگی‌های منحصربه‌فردش توجه همه را به خود جلب کرده است معرفی شود.
 
با تمام این احوال سرفیس پرو3 همچنان یکی از مدعیان رقابت با آی‌پد پرو است و می‌تواند در بخش‌هایی پا به پای این تبلت قدرتمند اپل رقابت کند و حتی از آن جلو بزند.
 
این دو محصول در حال حاضر در کفه ترازوی بسیاری از طرفداران تکنولوژی قرار گرفته‌اند و بازار مقایسه این دو داغ است.
 بنابراین ما هم در ادامه به معرفی و مقایسه ویژگی‌های این دو پرداخته‌ایم تا در یک نگاه بتوان تشخیص داد کدام برتر است. هرچند درنهایت باید گفت که هریک از این دو مزایای خاص خود را دارد و نمی‌توان به طور قطع و یقین گفت که کدام‌یک برتر است.
 
مایکروسافت سرفیس پرو۳
آخرین نسل سرفیس پرو، تلاش مایکروسافت برای ساخت ابزاری است که هم نقش تبلت را ایفا کند و هم جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ باشد که این شرکت در این حوزه کمابیش هم موفق بوده است. صفحه‌نمایش باکیفیت، قلم استایلوس و کیبورد هیبریدی میزان فروش این محصول را از مرز میلیون‌ها عبور داده و تبدیل به پرفروش‌ترین سرفیس مایکروسافت پس از گذشت 3 نسل از این خانواده کرده است.
 
 سرفیس‌پرو ۳ یک تبلت ۱۲ اینچی مجهز به پردازنده‌ x86 اینتل است. این محصول به پردازنده‌ Core i3 یا Core i5 یا Core i7 اینتل از سری U مجهز شده است و از این بابت قدرت و بازده مشابه اولترابو‌ک‌ها را ارائه می‌کند و از آنجا که پردازنده‌ ارائه شده در این تبلت از خانواده هسول اینتل است، طول عمر باتری مناسبی را نیز فراهم می‌کند. قاب اطراف دستگاه و بدنه پشتی از آلومینیوم ساخته شده‌اند و کیفیت ساختی در حد و اندازه‌های یک محصول لوکس را به نمایش می‌گذارد.
 
سرفیس علاوه بر وای‌فای و بلوتوث ورژن ۴ که لازمه از پیش تعریف شده تبلت است، یک پورت USB3، پورت تصویر و یک درگاه میکرو اس‌دی دارد. این قابلیت یکی از مزیت‌های سرفیس‌پرو است که کاربر را از استفاده از کابل‌های OTG یا حافظه‌های مخصوص بی‌نیاز می‌کند.
 
سرفیس پرو 3 با یک پایه یا همان Kickstand مناسب همراه است که در سه زاویه مختلف 22 درجه، Canvas Mode و 150 درجه برای مصارف مختلف قرار می‌گیرد.
 
 مایکروسافت برای این محصولش با همکاری اینتل سیستمی را طراحی کرده است که صدای فن و فشار هوای آن را حذف می‌کند. در واقع مایکروسافت یک فن بسیار بی‌صدا و باریک را در سرفیس به کار برده و توانسته با توان محدود آن، نیاز پردازنده‌های اینتل را نیز برآورده کند. این امر باعث می‌شود تا سرفیس از توان سخت‌افزاری یک لپ‌تاپ برخوردار شود، اما در ظاهر یک تبلت، نکاتی منفی همچون صدای فن و فشار هوا را از خود بروز ندهد.
 
یکی از نکات جالب توجه در این محصول مایکروسافت، قلم آن است که اپل هم حالا به این نتیجه رسیده که در محصول جدیدش از قلم استفاده کند.
 
 برای استفاده از قلم سرفیس‌پرو کافیست تا دکمه آن را فشار دهید تا سرفیس روشن شده و اپلیکیشن یادداشت‌برداری به سرعت اجرا شود. پس از نوشتن یادداشت‌تان کافیست دکمه آن را دوباره فشار دهید تا نوشته شما به لطف اپلیکیشن OneNote هم در تبلت و هم در فضای ابری OneDrive مایکروسافت ذخیره شود.
علاوه بر این می‌توانید با دوبار فشردن دکمه دوربین را اجرا کرده و عکسی برای اضافه کردن به یادداشت‌تان بگیرید. 
 
دابل‌کلیک دکمه خودکار در مرورگر هم مطالب را به OneNote می‌فرستد. این قلم تا ۲۵۶ حالت فشار را تشخیص می‌دهد. این قلم از قطر زیادی برخوردار است و کاملا حس یک خودکار واقعی را به کاربر منتقل می‌کند.
 
آی‌پد پرو
 شرکت اپل با عرضه آی‌پد 9/ 12 اینچی، صفحه نمایش رتینا وپردازنده‌ای که دوبرابر قدرتمندتر از تبلت قدرتمند قبلی اپل است و همچنین بازتعریف تکنولوژی مولتی تاچ، آی‌پد‌پرو بهترین تبلت خود را معرفی کرد.
 اپل روی این تبلت ۶.۹ میلی‌متری  جدیدترین نسل پردازنده‌های خود یعنی A9X را به کار گرفته که به نوعی نسل سوم پردازنده‌های ۶۴ بیتی طراحی شده برای کلاس کامپیوترهای دسک‌تاپ است.
 اپل می‌گوید باتری این تبلت تا ۱۰ ساعت عمر دارد و این با توجه به سرعت پردازش بالا و کیفیت فوق‌العاده صفحه نمایش آن بسیار قابل توجه است.
 
iPad Pro همچنین دارای تکنولوژی وای‌فای 802.11ac است که باعث اتصال سریع به شبکه‌های پرسرعت می‌شود و سرعت دانلودی تا ۸۶۶ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. همچنین با پشتیبانی از ۲۰ باند فرکانسی LTE این تبلت تا سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را تحت شبکه LTE عرضه می‌کند. تبلت اپل همچنین مجهز به چهاربلندگو است تا صدایی واضح و قدرتمند را تولید کند. 
 
 و اما قلم اپل که در کنار این تبلت برای نخستین بار در محصولات اپل عرضه شد؛ این قلم که اپل آن را اپل‌پنسل خواند سر و صدای زیادی به پا کرد و انتقادهایی هم به همراه داشت. این قلم از طریق Smart Connector اطلاعات را توسط یک اتصال مغناطیسی روی صفحه نمایش آی‌پد منتقل می‌کند. اپل‌پنسل از طریق خود آی‌پد خیلی سریع شارژ می‌شود. اپل گفته ۱۵ ثانیه اتصال باعث کارکرد نیم ساعته این استایلوس اپل می‌شود.  قیمت این قلم ۹۹ دلار است که درمقایسه با قلم ۴۹ دلاری سرفیس قیمت بالایی دارد.
 
اپل همچنین به تبعیت از سرفیس کیبوردی برای استفاده روی این آی‌پد عرضه کرده است هرچند فیل شیلر گفته این کیبورد شبیه هیچ کیبورد دیگری نیست که تا به حال استفاده کرده‌اید. او معتقد است راحتی استفاده از این کیبورد به حدی است که شما راحتی کیبورد سرفیس مایکروسافت را فراموش می‌کنید.
 
همچنین این کیبورد با سه درگاه اتصال به راحتی به آی‌پد متصل می‌شود. قیمت این کیبورد هم ۱۶۹ دلار است. اپل‌پنسل از طریق پورت Lightning آی‌پد‌پرو شارژ می‌شود. این قلم در 15 ثانیه برای حدود 30 دقیقه شارژ می‌شود و برای کامل شارژ شدن فقط به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد که در این صورت ۱۲ ساعت می‌تواند فعال باشد.
 
اپل‌پنسل فقط با آی‌پد‌پرو کار می‌کند و این یعنی حتی شما نمی‌توانید این قلم را به عنوان یک قلم معمولی هم روی آی‌فون و آی‌پد استفاده کنید. هرچند قلم سرفیس‌پرو هم فقط روی این محصول کار می‌کند و نمی‌توان از آن در هیچ دیوایس دیگری استفاده کرد.
 
این کیبورد از طریق پورت مغناطیسی که Smart Connector نام دارد به تبلت اپل متصل می‌شود. این اتصال باعث جریان گرفتن برق داخل کیبورد می‌شود و آن را فعال می‌کند و نیازی به اتصال بلوتوث ندارد.
 
به طور کلی همان گونه که در جدول هم مشاهده می‌کنید آی‌پد پرو ویژگی‌هایی مانند دوربین بهتر، وضوح بالاتر صفحه و وزن کمتر دارد. از سوی دیگر، اپل برخی ویژگی‌های سرفیس پرو 3 مانند فضای ذخیره‌سازی اضافی و درگاه یواس‌بی را به منظور حفظ زیبایی طراحی محصول خود استفاده نکرده است. همچنین، از نظر پردازنده بدون تردید سرفیس پرو 3 شرایط بهتری نسبت به آی‌پد پرو دارد.
 
 
                                  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.