تبلت

تلفن همراه

September 27, 2015
8:44 یکشنبه، 5ام مهرماه 1394
کد خبر: 73515

دوران طلایی تبلت ها به پایان می رسد؟

موسسه پژوهشی ABI پیش بینی کرد، از پایان سال جاری میلادی استقبال از دستگاه های تبلت روند نزولی پیدا کرده و ابزارهای ترکیبی و دستگاه های نوین جای آنها را در میان کاربران و علاقه مندان می گیرد.
 
روزگاری نه چندان دور تبلت ها، پدیده نوین و شگفت انگیزی محسوب می شدند، اما این محصول فناوری به مرور زمان در حال تغییر است؛ طبق برآوردها، فبلت ها که ترکیبی از قابلیت های گوشی های هوشمند و صفحه های بزرگ تبلت ها هستند و ابزارهای ترکیبی یا به اصطلاح هیبریدی جدیدتر به مرور جای تبلت ها را در دستان کاربران خواهند گرفت. 
 
موسسه پژوهشی ABI در برآوردهای خود از سال 2016 پیش بینی کرده است که برای نخستین بار فروش تبلت ها کاهش می یابد.
 
'جف ار' مدیر تحقیقات این موسسه می گوید،تا پایان سال 2015 تعداد تبلت های تولیدی برندهای مختلف به بالاترین میزان خود یعنی 375 میلیون دستگاه خواهد رسید.
 
این موسسه در نتایج تحقیق و تحلیل خود، کاهش خریداران نوبت اولی تبلت ها را از علل این امر می داند. انتظار می رود این عده به دیگر گجت های جدیدتر روی بیاورند و بیشتر فقط کسانی تبلت بخرند که از قبل از این دستگاه داشته اند و قصد تعویض آن را دارند. با این حال به نظر می رسد دوران طلایی استقبال کاربران در جهان از این لوح های دیجیتالی به پایان خود نزدیک می شود.
 
همچنین موسسه گارتنر پیش بینی کرده است که این افول در سال آینده شامل تمام دستگاه های دیجیتال به استثنای اسمارت فون ها می شود. طبق پیش بینی این موسسه، فروش محصولات دیجیتال (از تلفن همراه گرفته تا رایانه های شخصی) تا پایان سال 2015 یک درصد کاهش خواهد یافت و به 2.4 میلیارد دستگاه می رسد.
 
رانجی آتوال مدیر تحقیقات گارتنر، علت این اتفاق را راه حل های جدیدی می داند که کاربران برای افزایش عمر وسایل خود پیدا کرده اند. همچنین کاهش عطش سال های پیشین به خرید انواع وسایل همراه در این جریان بی تاثیر نیست.
 
در گزارش موسسه گارتنر با استناد به پژوهش جدید دیگر آورده است که 44 درصد صاحبان کنونی تبلت ها در نظر دارند وسیله دیگری را جایگزین لوح الکترونیک خود کنند. 54 درصد دارندگان نوت بوک هم قصد مشابهی دارند.
 
آنت زیمرمن دیگر پژوهشگر گارتنر معتقد است که بازار تبلت تحت فشار روزافزونی است و بیان می دارد،کسانی که تبلت هایی با اندازه صفحه بین 7 و 8 اینچ دارند از وسیله خود راضی هستند و قصد تعویض آن را ندارند و همین موضوع فروش را پایین خواهد آورد.
 
اما برای کاهش فروش تبلت ها علت های دیگری هم ذکر می شود. آخرین داده های جمع آوری شده توسط Global Web Index در هفته پیش، نشان می دهدکه 50 درصد کاربران تبلت ها آن را با دیگر اعضای خانواده شان نیز به اشتراک می گذارند. به طوری که تبلت ها در حال تبدیل شدن به یک ابزار دیجیتال خانوادگی است.
با این حال، هر دو موسسه پژوهشی ABI و Gartner متفق القولند که تلفن های هوشمند و فبلت ها همچنان وضعیت پایداری خواهند داشت. زیمرمن می گوید، طبق برآوردها تا سال 2017 فروش گوشی های موبایل به 2 میلیارد خواهد رسید و اسمارت فون ها 89 درصد کل بازار را به تصرف درخواهند آورد.
 
بازار مستعد حوزه آسیا – اقیانوس آرام و وجود کاربران مشتاق را می توان علت تداوم استقبال از گوشی های هوشمند دانست. 
 
کارشناسان بازار آینده را متعلق به رایانه های اولتراپرتابل 2 در یک و هیبریدی می دانند که با ورود ویندوز 10 و رفع اشکالات ویندوز 8 بازار گسترده تری را هم پیش روی خود می بینند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.