سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 29, 2015
11:16 سه شنبه، 7ام مهرماه 1394
کد خبر: 73555

شوی بی‌حاصل تلکام؛ مخابراتی‌ها کنسرت ندارند؟

ایران تلکام۲۰۱۵ روز به روز شلوغ‌تر و سرسام‌آور تر از روز قبل برگزار می‌شود و با توجه به حضور گسترده مجریان تلویزیونی، هنرپیشه‌ها و ورزشکاران انتظار می‌رود آخرین روز این رویداد با برگزاری کنسرت خوانندگانی معروف که بلیت کنسرت‌هایشان گران است، تمام شود.
 
 
استقبال از سومین روز تلکام را با ازدحام جلوی گیشه فروش بلیت ورود به فضای نمایشگاه از ساعات ابتدایی بازگشایی آن، می‌شد حدس زد اما بیشترین نمود این شلوغی در صف‌های طولانی غرفه‌های اپراتور اول ارتباطی در سالن اختصاصی آن و فضای باز بود.
 
*صف‌های طولانی دریافت گوشی*
امسال همراه اول طرحی را در نظر گرفته که به بازدید کنندگان از نمایشگاه تلکام این فرصت را می‌دهد تا با سر زدن به چند غرفه معرفی شده از طریق پیامک، صاحب امتیاز و نهایتا دارنده یک گوشی هوشمند، مودم یا امتیازاتی در ارتباط با بسته‌های اینترنتی به صورت رایگان شوند.
 
*مجریان صداوسیما سنگ تمام گذاشتند!*
در حالیکه شلوغی بیش از اندازه صف‌ها در فضای باز و محوطه سالن این اپراتور و رایتل خسته کننده به نظر می‌رسید اما مجریان صداوسیما سنگ تمام گذاشتند تا به نحوی این خستگی را از مردم دور کنند.
در حالیکه انتظار می‌رود تلکام فضایی برای تعامل و گپ‌های تخصصی مربوط به این حوزه باشد اما آلودگی صوتی سالن‌های در نظر گرفته شده برای این رویداد به اندازه‌ای بالاست که با کنار دستی هم به راحتی نمی‌شود حرف زد و آنچه می‌ماند سردرد است، سردرد…
 
*تلکام شوی بی‌حاصل*
در روزهای ابتدایی این رویداد تنها یک مجری تلویزیونی به چشم می‌خورد اما روز گذشته شوی اپراتورهای موبایل و ثابت به حداکثر میزان خود رسید تا جاییکه پخش صدای مجریان نام آشنا در فضای نمایشگاهی، جایگاه تلکام را به اندازه یک نمایشگاه حراجی کاست.
 
*تلکام نارگیله*
هیجان سالن‌های مرکزی این نمایشگاه که در واقع بهترین فضای نمایشگاهی است و در اختیار اپراتورها قرار دارد با آمدن "جناب خان" به اوج رسید و پخش نوای صدا پیشه این عروسک برنامه تلویزیونی خندوانه باعث شد تا حجم عظیمی به سمت سالن اپراتور اول ارتباطی سرازیر شوند.
حضور صداپیشه این عروسک و زوج هنری شقایق دهقان و مهراب قاسم‌خانی باعث شد تا بازار سلفی‌ گرفتن‌ها نیز داغ شود و حتی مسئولان خود اپراتورها که میزبان بودند نیز به دنبال منوپاد برای گرفتن سلفی باشند.
کاش تلکام، تلکام می‌ماند…
 
*قائم‌مقام صداوسیما حسرت خورد*
این موضوع که اکنون به حسرت تبدیل شده، هشدارهای بسیاری را از سال‌های پیش به دنبال داشت اما مسئولان ارتباطی کشور بیش از آنکه دنبال ارائه دستاوردها و آشنایی مردم با خدمات حوزه مخابرات باشند ترجیح می‌دهند غرفه داران خود را به حرکت در راهرو سالن‌ها وادار کنند و شارپ رایگان به مردم بدهند.
سیاستی که تنها دنبال شلوغ‌سازی فضای نمایشگاهی به نفع خود است و نهایتا چند فریم عکس از آن باقی می‌ماند، ظاهرا آنقدر در تجارت مخابراتی‌ها نقش دارد که علی‌رغم آگاهی نسبت به سطح پایین بودن چنین اقداماتی حاضر به ترک آن نیستند.
 
*ادغام تلکام و الکامپ واجب است*
اکنون دو نمایشگاه در حوزه ICT با نام‌های "تلکام" و "الکامپ" داریم که هر دو در جایگاه خود، سطح پایین و بی‌کیفیتی را دارند اما وزارت صنعت به واسطه درآمدزایی که از این دو رویداد مستقل دارد حاضر به ادغام آنها نیست. هر ساله نیز موضوعاتی از این دست مطرح می‌شود اما نهایتا دور بعدی شاهد برگزاری مستقل این دو رویداد هستیم.
 
مهدی اخوان بهابادی –قائم‌مقام صداوسیما- که یکی از بازدیدکنندگان روز گذشته نمایشگاه بود نسبت به این موضوع انتقاد کرد و گفت: با توجه به این‌که دو نمایشگاه مرتبط در این حوزه در فاصله کمی از یکدیگر برگزار می‌شوند، حتی به گفته غرفه‌داران این نمایشگاه این مساله بر روی تعداد بازدید‌کنندگان تاثیر‌ می‌گذارد و به همین دلیل اگر می‌شد نوعی همگرایی بین این دو نمایشگاه ایجاد شود به نفع کشور بود.
 
*نمایندگان مخابراتی در برابر وزارتی*
لابه‌لای انبوه جمعیت مستقر در صف‌ها و پای برنامه‌های سرگرم کننده مجریان تلویزیونی در تلکام 2015، معدود چهره‌های آشنا به چشم می‌خوردند که غالبا نمایندگان مجلس بودند و به واسطه دعوت مخابرات یا معاون پارلمانی وزارت ارتباطات به این نمایشگاه آمده بودند.
 
مخابرات نمایندگانی را به این نمایشگاه دعوت کرد تا چالش‌ها و دغدغه‌های خود را از زبان آنها مطرح کند و به نوعی فضا را برای تعامل هر چه بیشتر با دولت برای افزایش تعرفه‌های ارتباطی تسهیل کند تا جاییکه یکی از اعضای کمیسون صنایع در قامت یکی از سهامداران عمده مخابرات به دفاع سفت و سخت از آن پرداخت و گفت: با تعرفه‌های ارتباطی کونی مخابرات ضررده هست و در این شرایط کسی آنقدر بی‌عقل نیست که به حوزه ارتباطات ثابت بیاید و رقابت کند.
 
از طرفی برخی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن که با وزارت ارتباطات رابطه خوبی دارند در کنار مرتضی براری –معاون پارلمانی وزارت ارتباطات- دیده می‌شدند. وزارتخانه هم قطعا دنبال دریافت ردیف بودجه‌ای مناسب و مورد نظر خود در سال آینده است و این کار را با تعامل نمایندگان پیش می‌برد.
 
*تلکام کنسرت ندارد؟*
در حالیکه تنها یک روز به پایان تلکام مانده، پیش‌بینی می‌شود تلاش اپراتورها برای ایجاد آلودگی‌های صوتی بیش از پیش شود تا از این رو صدای‌شان در برگ آخر تقویم تلکام 2015 ثبت شود.
 
کاش تلکامی‌ها به جای ای همه ریخت و پاشد، نوازندگان و خوانندگانی را به نمایشگاه مخابرات می‌‌آوردند که قیمت کنسرت‌هایشان سر به فلک می‌کشد و شاید آرزوی دیرینه عده‌ای از مردم باشد که انها را از نزدیک ببینند. مجریان تلویزیونی را همه جا و حتی مراسم جشن عاطفه‌ها در خیابان هم می‌توان دید!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.