اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 22, 2015
14:48 سه شنبه، 1ام دیماه 1394
کد خبر: 75157

مسئول راهبری USO وزارت ارتباطات: کلیه تجهیزات مربوط به USO ترخیص شد/۲۰۰۰ روستا اینترنت گرفتند

مسئول راهبری و پیگیری امور USO با اشاره به پیشرفت این پروژه در فاز اول برای ۲۰۰۰ هزار روستا گفت: کلیه تجهیزات مربوط به اجرای پروژه USO برای اینترنت‌دار کردن ۲۵ هزار روستای بالای ۳۰ خانوار ترخیص شد.
 
حسن رضوانی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز برقراری ارتباطات اینترنتی 25 هزار روستا در راستای طرح پوشش خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات یک هفته قبل به صورت کامل ترخیص شد، اظهار کرد: قرار بود در راستای تکمیل این طرح طی فاز نخست سه هزار روستا پوشش‌دهی و بعد از آن رفته رفته دیگر روستاها تا پایان سال مالی جاری دارای لینک ارتباط اینترنت پرسرعت شوند.
 
مسئول راهبری و پیگیری امور USO گفت: برای زمابندی میزان پیشرفت این پروژه بازه‌های زمانی مختلفی را در نظر گرفتیم و گفتیم تا آخر آذر 3 هزار روستا، تا پایان بهمن حدود 17 هزار و تا پایان سال مالی، پوشش 25 هزار روستا کامل می‌شود.
 
وی درباره میزان پیشرفت فاز اول این پروژه خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از کار پیش رفته و طبق آخرین گزارش که هفته گذشته دریافت کردم، پوشش‌دهی حدود دو هزار روستا کامل شده است.
 
او در ارتباط با تأخیر از برنامه زمانبندی گفت: بروز رویدادهای طبیعی نظیر بارندگی‌های سنگین در بخشی از مناطق کشور و عدم ترخیص بخشی از تجهیزات، موانع اصلی پیشرفت کار بودند که در حال حاضر بعید می‌دانم مانع دیگری پیش‌رو باشد؛ لذا پیش‌بینی‌ می‌کنم این میزان عقب‌ماندگی در فازهای دیگر جبران شده و برنامه زمانبندی به حالت نرمال بازگردد.
 
رضوانی با بیان اینکه اکنون کار توسعه زیرساخت ارتباط اینترنت پرسرعت در 10 استان انجام شده است، گفت: اولویت نخست جهت ارایه اینترنت پرسرعت به روستاها، نقاط بالای 30 خانوار است اما اگر ظرفیتی باقی بماند، روستاهای بالای 20 خانوار به اولویت‌هایی که از قبل تعیین شده، اضافه می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که برای پوشش‌دهی مناطق زیر 20 خانوار باز هم نیازمند تجهیزات جدید و احیانا دست و پنجه نرم کردن با موانع قبلی هستید؟، گفت: در اسفند سال 93، کنسرسیوم شرکت داده گستر عصر نوین (های‌وب) و آواسل به عنوان پیمانکار انتخاب و قراردادی به منظور تامین اینترنت پرسرعت (حداقل 512 کیلو بیت بر ثانیه) برای 25 هزار روستا بین ما و آنها منعقد شد؛ آنها موظف به پیاده‌سازی سایت و شبکه شدند که قطعا محدودیتی در آن دیده نشده است.
 
او افزود: قطعا بخشی از سایت‌های آنها در مناطقی قرار دارد که روستاهای زیر 30 خانوار را هم شامل می‌شود اما برنامه ما با اولویت توسعه این خدمات برای روستاهای بالای 30 خانوار است.
 
مسئول راهبری طرح USO با بیان اینکه تمام پوشش اینترنت در روستاهای بالای 30 خانوار به شکل بی‌سیم است، درباره محدودیت راه‌اندازی خدمات برای 40 پورت در نقاط روستایی نیز گفت: نمی‌توانستیم قرارداد را به شکل باز در نظر بگیریم و لذا میانگین تعداد پورت (مشترک) برای 25 هزار روستا را 40 در نظر گرفتیم که مجموعا یک میلیون پورت می‌شود.
 
رضوانی درباره هزینه اجرای این پروژه نیز یادآور شد: کلیه هزینه‌ها طبق برنامه پروژه USO پیش می‌رود و 300 میلیارد تومان برای نصب تجهیزات و راه‌اندازی خدمات در این نقاط است؛ نگهداری به مدت 10 سال هم شامل قرارداد منعقده می‌شود که هزینه‌های آن را سالانه پرداخت می‌کنیم.
 
روستاهایی که پیش از این ADSL واگذار شده شامل این طرح نمی‌شوند و قرار نیست از این شبکه سرویس بگیرند چرا که دارای ارتباط اینترنتی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.