سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 11, 2016
17:24 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75564

بزرگترین نمایشگاه فناوری؛ از تاکسی پهپاد چینی تا خانه هوشمند آلمانی

در نمایشگاه CES امسال، پهپادها جایگاه ویژه‌ای داشتند و باز هم چین بود که در این زمینه خوش درخشید. یک کمپانی چینی از نخستین پهپاد تجاری جهان که می‌تواند یک مسافر را نیز با خود جابه جا کند رونمایی کرد؛پهپادی که برخی هم آن را تاکسی هوایی می‌دانند که شبیه یک هلیکوپتر روباتیک است و می‌تواند به طور اتوماتیک فرود بیاید و بلند شود.
 
در نمایشگاه امسال، کمپانی ال جی صفحه نمایشگری ویژه ارائه داد که می‌توان آن را درست مانند روزنامه لوله کرد. هرچند پیش از این، صفحات نمایش قابل انعطاف و منحنی و همچنین تلفن‌های هوشمند مانند سامسونگ گلکسی edge S6 به بازار آمده بود ولی این قابلیت جدید بی‌شک می‌تواند تحولات شگرفی در تولید انواع مانیتورها، تلویزیون‌ها و صفحات نمایشگر گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.
 
با فرا رسیدن سال نو میلادی، برای چهل و نهمین بار درهای نمایشگاه CESلاس‌وگاس امریکا به روی فعالان عرصه فناوری و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ جهان باز شد تا این قشر آخرین ابداعات و نوآوری‌های خود را در زمینه فناوری در معرض دید عموم قرار دهند و به بازدیدکنندگان کمک کنند تا در دنیای آینده قدم بزنند. امسال در این رویداد بزرگ فناورانه که از 6تا 9 ژانویه(16تا19دی) برپا شد، بیش از 3هزار و 600کمپانی حضور داشتند و انواع محصولات خود از تلویزیون‌های هوشمند و دوربین‌ها گرفته تا انواع فناوری پوشیدنی و تلفن‌های هوشمند را در مساحتی حدود 4/2میلیون فوت مربع ارائه دادند که این فضا نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
 
تلفن‌های هوشمند
یکی از نکات جالب توجه نمایشگاه CESامسال، افزایش تعداد شرکت‌های چینی شرکت‌کننده در این رویداد فناورانه بود. به عنوان مثال امسال کمپانیZTE از یک گوشی با صفحه نمایش 5اینچی، پردازنده4هسته‌ای و ذخیره داخلی8گیگابایتی رونمایی کرد که با سیستم عامل اندروید کار می‌کند. قرار است این گوشی که در نمایشگاه نیزبا استقبال مناسبی مواجه شد، با بهای 115دلار از 20ژانویه به فروش برسد. همچنین در نمایشگاه CES2016 با همکاری کمپانی گوگل و لنوو از نخستین طرح تلفن هوشمند تانگو رونمایی شد.
 
گفته می‌شود این کمپانی چینی قرار است در قالب این همکاری، تابستان امسال گوشی‌های مجهزی با بهای کمتر از 500دلار راهی بازار کند. این گوشی‌ها دارای دوربین‌های «اینفرارد» هستند و به همین دلیل هم می‌توانند فاصله بین گوشی را با اشیا یا مناظراندازه‌گیری کنند و پس از پردازش این اطلاعات، آن را بسرعت به نقشه سه بعدی تبدیل کنند. این گوشی یک دوربین با زاویه باز نیز خواهد داشت تا جزئیات محل را به این نقشه اضافه کند و سایر سنسورهای گوشی ازجمله شتاب سنج، ژیروسکوپ و فشارسنج نیز به تانگو کمک می‌کنند تا هرچه را در اطراف گوشی وجود دارد شناسایی کند و نقشه، بسیار دقیق ترسیم شود. این گوشی هوشمند نیز با سیستم عامل اندروید کار می‌کند و اندازه صفحه نمایشگر آن کمتر از 5/6اینچ خواهد بود.
 
شرکت ال‌جی نیز از گوشی‌های هوشمند جدید سری K رونمایی کرد و K10 و K7 دو گوشی هوشمند جدید ال‌جی هستند که با طراحی خمیده و پنل پشتی از جنس پلی‌کربنات معرفی شده‌اند و گفته می‌شود هر دو محصول در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی به بازار ارائه می‌شوند.
همچنین  در نمایشگاه امسال، کمپانی ال جی صفحه نمایشگری ویژه ارائه داد که می‌توان آن را درست مانند روزنامه لوله کرد. هرچند پیش از این، صفحات نمایش قابل انعطاف و منحنی و همچنین تلفن‌های هوشمند مانند سامسونگ گلکسی S6 edge به بازار آمده بود ولی این قابلیت جدید بی‌شک می‌تواند تحولات شگرفی در تولید انواع مانیتورها، تلویزیون‌ها و صفحات نمایشگر گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.
 
تاکسی‌هایی از نوع پهپاد
در نمایشگاه CES امسال، پهپادها نیز جایگاه ویژه‌ای داشتند و باز هم چین بود که در این زمینه نیز خوش درخشید. یک کمپانی چینی از نخستین پهپاد تجاری جهان که می‌تواند یک مسافر را نیز با خود جابه جا کند رونمایی کرد؛پهپادی که برخی هم آن را تاکسی هوایی می‌دانند که شبیه یک هلیکوپتر روباتیک است و می‌تواند به طور اتوماتیک فرود بیاید و بلند شود.
 
این هواپیمای کوچک بدون خلبان و خودران که184 Ehang  نام داردشبیه کوادکوپترهاست و یک کابین کوچک برای مسافر در وسط آن جاسازی شده است. سازندگان این پهپاد بدون خلبان مدعی هستند که پس از 2ساعت شارژ می‌تواند تا 23دقیقه پرواز کند در حالی که 100کیلوگرم بار حمل می‌کند که این رقم معادل یک مسافر به اضافه یک کوله پشتی کوچک و وسایل ضروری است. گفته می‌شود برای این پهپاد تاکنون بیش از 100 تست پرواز در ارتفاع 300 تا 500متر انجام شده است ولی طراحان معتقدند می‌تواند این ارتفاع را در نهایت تا 3هزار و 500متر ارتقا داد. گفته می‌شود این پهپاد کاملاً ایمن است و اگر یکی از روترهای آن از کار بیفتد 3روتر دیگر می‌توانند این وسیله فناورانه را در مواقع اضطراری به سلامت به زمین بنشانند.
 
شاید ترسناک‌ترین بخش ماجرای پرواز با این پهپاد، این باشد که مسافران بدون دخالت هیچ خلبانی مقصد خود را از طریق تبلت مشخص می‌کنند و می‌توانند فرمان برخاستن یا نشستن آن را صادر کنند بدون اینکه نیازی به فراگرفتن علم هوانوردی داشته باشند چون همه چیز برنامه‌ریزی شده است و سازندگان آن معتقدند امکان ندارد این تاکسی هوایی با هیچ شیء برخورد کند. بهای این پهپاد نیزحدود 140 تا 200هزار پوند است و شاید تا پایان سال‌جاری میلادی چند نمونه از آن ساخته شود و به دست متقاضیان برسد. یک پهپاد جالب توجه دیگر که در نمایشگاه امسال رونمایی شد WowWee است. این پهپاد کوچک Rev Air نام دارد و می‌تواند یک خودرو را که با تلفن هوشمند کنترل می‌شود تعقیب کند. البته فعلاً سایز و کارایی این پهپاد در حد اسباب بازی است ولی سازندگان آن معتقدند می‌توان این فناوری را بسط داد و استفاده‌های بهتری از آن برد.
 
خانه‌های هوشمند
با توجه به استقبال از فناوری اینترنت اشیا در جهان، این بخش در نمایشگاه امسال نیز همچون سال قبل بسیار مورد توجه قرار گرفت و خانه‌های هوشمند در این میان بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار داشتند. با توجه به این موضوع، کمپانی اپل دست به کار شده و در نمایشگاه CES2016 با ارائه پلتفرم HomeKit خود، کاری کرده است تا بسیاری از وسایل خانه بتوانند از طریق وای فای به فناوری اینترنت اشیا مجهز شوند. به عنوان مثال پنکه‌های سقفی هوشمند Hunter نمونه‌های جالب توجهی بودند که در رویداد فناورانه امسال نمایش داده شدند. این پنکه سقفی و همچنین چراغ هاو لامپ‌های خانه با سیستم اتوماسیون HomeKit اپل کار می‌کنند وبه گونه‌ای برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند که به محض رسیدن کاربر به خانه، هم چراغ‌ها و هم پنکه روشن می‌شوند و با ترک اتاق مورد نظر، هم چراغ و هم پنکه خاموش می‌شوند به این ترتیب این فناوری می‌تواند تأثیری مناسب در مصرف بهینه انرژی داشته باشد و مطمئناً کاربران با دیدن قبض نهایی در پایان ماه هیجان زده می‌شوند.
 
یکی دیگر از وسایل خانه که امسال در نمایشگاه CES ارائه شد، آشکارساز دود و منوکسید کربن Onelinkاست که با سیستم اتوماسیون HomeKit اپل کار می‌کند. این آشکارساز علاوه بر آلارم زدن در صورت احساس خطر می‌تواند صاحبخانه را از راه دور نیز با مشکلات خانه آگاه کند. به عنوان مثال اگر مشکلی وجود داشته باشد می‌تواند آن را ازطریق گوشی به کاربر اطلاع دهد و صاحبخانه می‌تواند بر عملکرد تعمیرکاران هم از راه دور نظارت داشته باشد. از مزایای این فناوری که هم‌اکنون با بهای 110 و 120دلار آماده فروش است، می توان به 10ساله بودن عمر باتری آن اشاره کرد، بنابراین کاربر نگران تمام شدن شارژ این وسیله نمی‌شود و می‌تواند با خیال راحت از آن استفاده کند. قفل هوشمند Kwikset، ترموستات‌های هوشمند، سنسورهای هوشمند برای تعیین دما و رطوبت مناسب خانه و… وسایل دیگری هستند که با پلتفرم اپل کار می‌کنند و در نمایشگاه امسال ارائه شدند.
 
در رویداد فناورانه امسال برای تکمیل شدن خانه‌های هوشمند از یخچالی به نام Whirlpool نیز رونمایی شد که به اپلیکیشن یک تلفن هوشمند متصل شده و به کاربر خود اجازه می‌دهد تا دمای کشوهای مختلف یخچال را به طور جداگانه تنظیم کند که به این ترتیب هر ماده غذایی می‌تواند در بخش متناسب با دمای مورد نیاز خود قرار بگیرد و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.
 
فناوری و ورزش
نمایشگاه CES امسال برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش اسکی نیز خبرهای خوشی داشت چرا که با ارائه یک محصول کاربردی، ایمنی آنان را افزایش می‌دهد. جلیقه هوشمند Airbag Vest در مواقع اضطراری باز شده و اطراف گردن و کمر کاربر قرار می‌گیرد و به این ترتیب حتی در پرتاب از بالاترین نقطه‌ها هم اسکی‌باز از شکستگی گردن یا بروز مشکلات نخاعی در امان می‌ماند. این جلیقه می‌تواند حرکات ورزشکار را آنالیز و تحلیل کند و به محض اینکه تعادل خود را در طول اسکی به هر دلیلی از دست داد، این ایربگ در زمانی کمتر از 100میلی ثانیه باز می‌شود تا از ورزشکار محافظت کند.
 
این جلیقه هوشمند همچنین می‌تواند با بررسی علت سقوط و به هم خوردن تعادل ورزشکاران، اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و برای کاربر ارسال کند تا بار دیگر خطاها را تکرار نکند یا اگر لباس اسکی و تجهیزات وی مشکلی دارد متوجه شود و آن را برطرف کند. البته با توجه به قیمت نسبتاً بالای این جلیقه هوشمند احتمالاً فقط اسکی‌بازان حرفه‌ای به آن روی خوش نشان دهند. قرار است این فناوری هوشمند در تابستان سال‌جاری میلادی با بهای هزار و 200دلار راهی بازار شود. یک کمپانی ژاپنی نیز از دوچرخه متصل به اینترنت که با کمک فناوری پرینت سه بعدی ساخته شده و Orbitrec نام دارد رونمایی کرد. این دوچرخه دارای سنسورهایی ویژه است که انواع اطلاعات سلامت مربوط به دوچرخه سوار را به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند و در صورت بروز مشکل در بدن ورزشکار هشدار می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.