بازار سرمایه

تلفن همراه

گوشی

January 18, 2016
19:07 دوشنبه، 28ام دیماه 1394
کد خبر: 75713

تحریم‌ها برداشته شد؛ آیا اپل، گوگل و مایکروسافت به ایران می‌آیند؟

gma.jpg
پس از ماه‌ها مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵، گویا بالاخره موعد اجرای مفاد توافق هسته‌ای فرا رسیده. اما آیا با برچیده‌ شدن تحریم‌ها، امکان ورود شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به بازار ایران فراهم شده؟ آیا در ماه‌ها‌ی آینده شاهد حضور رسمی اپل، گوگل، مایکروسافت یا جنرال ‌الکتریک در ایران خواهیم بود؟ اگر شما هم می‌خواهید از جدیدترین وضعیت حضور شرکت‌های خارجی در ایران مطلع شوید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.
 
با برداشته شدن تحریم‌های ایران، بزرگان دنیای تکنولوژی مثل اپل و مایکروسافت و غول‌های نفتی مانند رویال داچ شِل و شرکت‌های عظیم صنعتی چون جنرال الکتریک و بویینگ برای حضور در بازار ایران خود را آماده می‌کنند. برچیده شدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند تا صادرات نفت خود را افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری را جذب کند.
 
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا هم گفته که به محض اجرای توافق و برداشته شدن تحریم‌ها، به شعبه‌‌های بین‌المللی شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا فرصت‌های حضور در ایران را بررسی کنند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۲، کنگره‌ی آمریکا قانونی را مبنی بر ممنوعیت حضور شعبه‌های شرکت‌های آمریکایی در ایران وضع کرده بود.
 
اما شاید برای بسیاری از جوانان علاقه‌مند به حوزه‌ی تکنولوژی، حضور و فعالیت رسمی شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل یا مایکروسافت در ایران از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. چند هفته‌ی پیش وب‌سایت وال‌استریت ژورنال از برنامه‌ریزی‌ شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک و HP برای حضور در ایران خبر داد. شعبه‌ی سوییسی شرکت HP برای فروش مستقیم محصولات خود در بازار ایران رایزنی‌هایی انجام داده است. گویا شرکت اپل هم به فکر راه‌انداختن فروشگاه‌های اختصاصی خود در ایران است.
 
اما صف طولانی شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران، تنها به شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی‌های مصرفی ختم نمی‌شود. شرکت‌های نفتی شل و توتال که اروپایی هستند، احتمالا مسیر ساده‌تری را برای حضور در ایران در پیش خواهند داشت.
 
جنرال الکتریک، در زمان تحریم و در چارچوب برخی معافیت‌های انسان‌دوستانه، برخی تجهیزات پزشکی را به بازار ایران وارد می‌کرد. از این رو این شرکت با توجه به تجربه‌ی فعلی‌اش می‌تواند خیلی زود کسب‌وکار خود را در بازار ایران رونق بدهد.
 
با اجرایی شدن برجام و برچیده شدن تحریم‌ها، شرکت‌های تکنولوژی این فرصت را دارند تا دفاتر رسمی خود را در ایران باز کنند. دیدن فروشگاه‌های رسمی اپل استور یا مایکروسافت در خیابان‌های شهرهای ایران، به‌طور حتم برای طرفداران محصولات این شرکت‌ها هیجان‌انگیز است؛ اما این اتفاق لزوما به‌معنای بهبود بازار کار و رشد اقتصادی است؟ نظر شما در مورد حضور احتمالی این شرکت‌ها در ایران چیست؟ آیا این گشایش، در نهایت به رشد بازار کسب‌وکار در ایران می‌انجامد؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.
 
    ‌‌‌
 
منبع: Investors ،Wall Street Journal
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.