سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 23, 2016
12:43 سه شنبه، 4ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76316

با MWC 2016: ARM هسته‌ Cortex-A32 را برای تجهیزات پوشیدنی و اینترنت اشیاء معرفی کرد

همزمان با هیاهوی تبلیغاتی و سروصدای برندهای مشهور، شرکت‌هایی مثل ARM نیز نقشی کلیدی در MWC 2016 دارند و با مهیا دیدن شرایط، برنامه‌های خود برای آینده را فاش می‌کنند که معرفی هسته‌ی جدید Cortex-A32 یکی از مهم‌ترین موارد قابل‌ذکر است.
 
در این مقطع از سال همه‌ی کسانی که به هر شکلی در دنیای فناوری فعالیت می‌کنند، ساخته‌های جدید خود را برای معرفی در نمایشگاه جهانی موبایل به بارسلون می‌آورند. زمان برپایی MWC  همیشه شلوغ‌ترین زمان برای به نمایش درآمدن آخرین جلوه‌های فناوری‌ در آینده است که در آن برندهای نام‌آشنا و پرسروصدا نظیر ال‌جی و سامسونگ به معرفی محصولات جدید خود می‌پردازند و برند‌های حاشیه‌نشین ولی بسیار تأثیرگذار، فرصت مناسبی برای به رخ کشیدن توانایی‌ها و نوآوری‌های خود پیدا می‌کنند.
 
این موقعیت برای شرکت‌هایی مثل ARM دریچه‌ای رو به آینده‌ی دنیای فناوری است که در حال حاضر از دیدگاه همه به سمت تولید تجهیزات پوشیدنی و اینترنت اشیاء (IoT) حرکت می‌کند. روز گذشته ARM برای بهترین حضور ممکن در MWC 2016، اقدام به معرفی هسته‌ی جدید Cortex-A32 کرد که به‌طور خاص برای استفاده در دو مورد ذکرشده طراحی شده است.
 
اگر اخبار مربوط به تولید و پیشرفت پردازنده در دنیای موبایل را دنبال می‌کنید، شاید بدانید که هسته‌های سری Cortex-A ساخت ARM به‌طور خاص برای گوشی هوشمند، تبلت و کلا هر نوع گجتی ساخته شده‌اند که از سیستم‌عاملی پیچیده و جامع مثل اندروید استفاده می‌کند. Cortex-A32 دارای پربازده‌ترین معماری در بین سایر اعضای خانواده است و درعین‌حال کوچک‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به مصرف پایین انرژی و تولید حرارت کمتر اشاره کرد.
 
Cortex-A32 در آینده جانشین Cortex-A7 خواهد شد که تابه‌حال در پردازنده‌ی محبوب اسنپ‌دراگون 400 استفاده می‌شد و در G Watch ال‌جی، هواوی واچ و بسیاری از ساعت‌های هوشمند اندروید به کار گرفته شده است. باوجوداینکه در پردازنده‌ی نوظهور اسنپدارگون 2100 هنوز هم از هسته‌ی Cortex-A7 استفاده شده ولی مسلما در آینده Cortex-A32 به قلب تپنده‌ی همه‌ی اعضاء نسل جدید پردازنده‌ها تبدیل خواهد شد.
 
در طراحی A32 هنوز از ساختار ۳۲ بیتی استفاده شده ولی این هسته به معماری ARM V8-A (با حذف همه الگوریتم‌های ۶۴ بیتی) مجهز است که به‌این‌ترتیب خلأ بین Cortex-A7 (با معماری ARM V7-A) و هسته‌ی ۶۴ بیتی Cortex-A53 را پر می‌کند. A32 در مقایسه با A7، فعالیت‌هایی مثل پخش آنلاین رسانه را ۵ برابر و اجرای اپلیکیشن‌های رمزنگاری‌شده را ۱۳ برابر سریع‌تر انجام می‌دهد. Cortex-A32 در قالب تراشه‌های تک‌هسته‌ای کوچک با ابعاد ۰/۲۵ میلی‌متر مربع تا پردازنده‌های قدرتمند ولی بسیار کم‌مصرف چهار هسته‌ای عرضه خواهد شد. تا پایان سال جاری شاهد عرضه نمونه‌های آزمایشی مجهز به هسته‌ی Cortex-A32 خواهیم بود و تجهیزات پوشیدنی مجهز به آن در سال آینده راهی بازار خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.