تلفن همراه

گوشی

March 7, 2016
9:56 دوشنبه، 17ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76495

افشای اسناد سری تجارت ZTE با ایران و اقدام وزارت بازرگانی آمریکا

از روز ۸ مارس به بعد، شرکت‌های آمریکایی برای هر گونه صادرات و ارسال محصولات به شرکت ZTE نیازمند دریافت گواهینامه صادراتی خواهند بود که این موضوع در ارتباط با تنبیه‌های در نظر گرفته شده برای این شرکت به دلیل تخطی از قواعد تجارت با ایران است.
شرکت‌های چینی معمولا با مصیبت‌ها و محدودیت‌های زیادی برای تجارت با ایالات متحده روبه رو هستند که بخش مهمی از این محدودیت‌ها، مربوط به مسائل و نگرانی‌های ناشی از جاسوسی است؛ اما گویا قرار است این محدودیت‌ها و مصائب برای شرکت‌های چینی از این هم بد‌تر شود. 
 
بر پایه گزارشی که منابع آگاه در خبرگزاری رویترز منتشر کرده‌اند، وزارت بازرگانی ایالات متحده در پی ایجاد محدودیت‌های بسیار جدی بر سر راه شرکت چینی ZTE است. این محدودیت‌ها شامل وارداتی است که این شرکت از تأمین کنندگان قطعات خود در ایالات متحده خواهد داشت. 
 
بنابراین، از هشتم مارس به بعد این شرکت‌ها برای هر گونه صادرات و ارسال محصولات به شرکت ZTE نیازمند دریافت گواهینامه صادراتی خواهند بود که این موضوع در ارتباط با تنبیه‌های در نظر گرفته شده برای این شرکت به دلیل تخطی از قواعد تجارت با ایران است. 
 
با توجه به اسنادی در وزارت بازرگانی ایالات متحده که توسط منابع رویترز مشاهده شده است، این محدودیت‌ها از روز سه شنبه عملیاتی خواهد شد و شامل هر شرکتی در هر کجای دنیا که خواهان ارسال محصولات و تجهیزات به ZTE است، می‌شود. 
 
یک مقام ارشد در وزارت بازرگانی ایالات متحده در این رابطه به خبرگزاری رویترز گرفته است: این اقدام یک محدودیت مهم در تجارت با ZTE است. وی در این باره که آیا ایالات متحده اقدامات تنبیهی بیشتری برای ZTE در نظر دارد یا نه، اظهار نظر نکرده است. هنوز مقامات شرکت ZTE در باره این اقدام وزارت بازرگانی آمریکا اظهار نظر نکرده‌اند. 
 
این در حالی است که سازندگان محصولات تکنولوژی در آمریکا از جمله مایکروسافت، IBM، Oracle و Dell همگی اظهار کرده‌اند که از قراردادهای ZTE با ایران مطلع نبوده‌اند و مشخص نیست که آیا این شرکت‌ها هنوز هم با ZTE همکاری می‌کنند یا نه؟!
 
دولت واشنگتن از مدت‌ها پیش محدودیت‌های زیادی برای صادرات تکنولوژی به ایران وضع کرده است. اکنون وزارت بازرگانی ایالات متحده در پی آن است که آیا شرکت ZTE با در اختیار گرفتن محصولات و تکنولوژی‌های ایالات متحده آن‌ها را به ایران صادر کرده است یا نه. 
 
گویا وزارت بازرگانی آمریکا به اسنادی دست یافته است که از سوی شرکت ZTE با عنوان فوق سری طبقه بندی شده و حکایت از تخطی از قواعد و محدودیت‌های پیش گفته برای صادرات محصولات به ایران دارد. خبرگزاری رویترز اشاره کرده است که منابعش برخی از این اسناد را رویت کرده‌اند. 
 
پیش از این در سال ۲۰۱۲ و با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، مقامات شرکت ZTE عنوان کرده بودند که به تمامی تجارت خود با ایران خاتمه داده‌اند و در بیانیه‌ای عنوان کردند که ZTE به دنبال هیچ مشتری در ایران نیست و با مشتریان فعلی نیز کسب و کار و مراودات خود را به شدت محدود کرده است. 
 
همچنین آن گونه که رویترز عنوان کرده، سندی وجود دارد که به تأیید مقامات حقوقی ZTE نیز رسیده است و بر اساس آن، این شرکت اقدام به صادرات محصولات آمریکایی مشمول تحریم – احتمالا به ایران – به وسیله شرکت‌های واسطه و برای جلوگیری از لو رفتن می‌کرده است. 
 
این سند همچنین در بخش دیگری عنوان کرده که پروژه تجارت این شرکت با ایران ریسک بالایی دارد و می‌تواند منجر به اضافه شدن ZTE به فهرست سیاه ایالات متحده شود. 
 
شرکت ZTE یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات تلکام است که در بیش از ۱۶۰ کشور فعالیت می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.