تلفن همراه

گوشی

April 24, 2016
14:55 یکشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77105

اسنودن: حمله بزرگی به کاربران آیفون در راه است

در حالی که هنوز ماجرای دعوای حقوقی میان اپل و FBI بر سر ایجاد یک Backdoor در گوشی هوشمند آیفون تا حدی در جریان است و حاشیه‌های خاص خود را به دنبال داشته، ادوارد اسنودن به تازگی پیش بینی کرده که تا پایان سال جاری، حملات هکری و سایبری گسترده برای هک گوشی‌های آیفون در سطح جهانی صورت خواهد گرفت.
 
 روز گذشته ادوارد اسنودن، انتقاد شدیدی علیه FBI برای باز گذاشتن حفره امنیتی یافته شده در آیفون نموده و پیش بینی کرده که تا پایان سال جاری میلادی، هک گوشی‌های آیفون از این مسیر در سطح جهانی ممکن خواهد بود.
 
وی در حساب کاربری خود در توییتر دو پیام مبنی بر این موضوع منتشر کرده و در یکی از آن‌ها به صراحت گفته: شخصا فکر می‌کنم این حمله گسترده را تا پایان ماه آگوست شاهد باشیم.
 
در واقع ادوارد اسنودن با اشاره به هک آیفون متهم ماجرای سن برناردینو، اشاره کرده است که FBI از اعلام و بستن حفره امنیتی ـ که به واسطه آن قادر به هک این آیفون شده ـ راه را برای حملات گسترده به قصد هک دستگاه‌های آیفون باز گذاشته است.
 
ماجرای دعوای اپل و FBI از آنجایی آغاز شد که یک قاضی به اپل دستور داد، با FBI برای شکستن قفل آیفون ۵C یافته شده در ماجرای تروریستی سن برناردینو در دسامبر سال ۲۰۱۵ همکاری کند که اپل شدیدا از این موضوع استنکاف کرد.
 
آنچه FBI از اپل می‌خواست، نه در اختیار گذاشتن اطلاعات بلکه ایجاد یک حفره در سیستم عامل iOS بود تا متخصصان امنیتی FBI بتوانند به راحتی خود اقدام به شکستن قفل آیفون کنند؛ موضوعی که منجر به یک چالش بیش از یک ماهه بین این دو نهاد شد و پای بسیاری از شخصیت‌های بزرگ و نهاد‌های دیگر را نیز به میان کشید.
 
در ‌‌نهایت اما FBI موفق شد با همکاری یک شرکت ثالث ـ که گفته می‌شود شرکت یک اسرائیلی است ـ قفل آیفون سن برناردینو را بشکند. بعد از آن FBI اعلام کرد، هر یک از نهادهای دیگر در ایالات متحده نیاز به شکستن قفل آیفون داشته باشند، می‌تواند با آن‌ها در این موضوع همکاری کند.
 
از آن بد‌تر کمی بعد FBI اعلام کرد که چگونگی شکستن قفل آیفون توسط این شرکت ثالث را برای سناتور‌ها و در کمیته اطلاعات سنا تشریح خواهد کرد که از آن زمان این وحشت به وجود آمده که درز این اطلاعات به بیرون می‌تواند منجر به سوء استفاده دیگر هکر‌ها و حتی دولت‌های خارجی از این حفره امنیتی شود.
 
هنوز مشخص نیست، FBI شرکت اپل را در خصوص جزئیات این هک در جریان گذاشته است یا نه؛ اما با توجه به اتفاقات رخ داده بین این دو نهاد، بسیار بعید به نظر می‌رسد که این امر صورت گرفته باشد. از همین روی است که ادوارد اسنودن با توجه به ‌شناختی که از ماهیت FBI دارد، پیش بینی کرده که طی ماه‌های آتی، حملات گسترده هکری علیه دستگاه‌های آیفون در سطح جهانی صورت خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.