تلفن همراه

گوشی

July 27, 2016
15:04 چهارشنبه، 6ام مردادماه 1395
کد خبر: 78566

از ضبط شبانه محتویات انبار تا تعطیلی واحدها در روز/ فقط گوشی‌های علاء‌الدین قاچاق بود؟

شب گذشته گوشی‌های موجود در انبار برخی واحدهای پاساژ علاء‌الدین تخلیه و ضبط شده و به دنبال این موضوع شنیده شد برخی کسبه این پاساژ صبح امروز به نشانه اعتراض برای ساعاتی از بازکردن واحدهای خود خودداری کردند، اما درنهایت فعالیت واحدهای این مجتع پیش از ظهر از سر گرفته شد.
 
پس از گذشت چندین روز از طرح بحث اجرای رجیستری موبایل و مبارزه با واردات قاچاق ظاهرا شامگاه گذشته گوشی‌های موجود در انبار برخی کسبه پاساژ علاء‌الدین ضبط شد. حال این موضوع این سوال را ایجاد می‌کند که در شرایط فعلی که سال‌هاست بسیاری از مسوولان کشور تاکید می‌کنند بیش از ۹۰ درصد واردات موبایل ایران از طریق مبادی غیررسمی و قاچاق وارد می‌شوند، به یکباره چه اتفاقی می‌افتد که تنها یکی از پاساژهای فعال در این زمینه هدف قرار می‌گیرد!؟
 
افشار فروتن – رییس انجمن فروشندگان گوشی‌های موبایل، سیم‌کارت و تجهیزات جانبی – در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: مبارزه با کالای قاچاق طی روزهای گذشته با جدیت بیشتری دنبال شده و این بحث مربوط به موبایل نبوده و در مواردی مانند کوچه مروی هم رخ داده است.
 
وی با بیان این‌که در بحث مبارزه با قاچاق کالا هیچ فرد و واحدی نمی‌تواند به اعتراض بپردازد، گفت:با این وجود اکنون شرایط بازار برای کسبه علاء‌الدین شرایط مناسبی نیست و این موضوع برای کسبه‌ای که اکثر آنها جوان هستند حالت استیصال ایجاد کرده است، اما این موضوع جای سوال دارد که چرا تنها به این پاساژ مراجعه شده و آیا واقعا در سایر مراکز چنین مشکلی وجود نداشته است؟
 
رییس انجمن فروشندگان گوشی‌های موبایل، سیم‌کارت و تجهیزات جانبی با یادآوری این‌که کسبه علاء‌الدین ماهانه اجاره‌های بالایی را متقبل می‌شوند، ادامه داد: اگر برخورد با کالای قاچاق حالت کلی و عمومی دارد نباید در مبارزه با آن استثنا قائل شد. اکنون این اقدام هزینه‌های متعددی را بربازار کار و مردم تحمیل کرده است. البته قطعا این اتفاق براساس حکم‌های قانونی رخ داده و از طریق مجاری قانونی دنبال شده است.
 
فروتن در عین حال تصریح کرد: به هرحال با این اقدامات بازار موبایل به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و مشتریانی که به دنبال ایجاد ثبات در شرایط هستند همچنان خرید خود را به زمانی دیگر موکول خواهند کرد که این مساله باعث می‌شود رکودی که طی ماه‌های گذشته به آن دچار بوده‌ایم سنگین‌تر و گسترده‌تر شود.
 
رییس انجمن فروشندگان گوشی‌های موبایل، سیم‌کارت و تجهیزات جانبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت مشاوره با اصناف در خصوص این نوع موضوعات متذکر شد: کاش اقدامات اصلاحی پیش از این صورت می‌گرفت تا شاهد این اتفاقات نباشیم. ما طی سال‌های گذشته بارها در ارتباط با بحث قاچاق موبایل به صحبت پرداخته و در این خصوص از ابتدای کار هشدارهایی را مطرح کردیم، اما کاش در هنگام برخورد با این پدیده حداقل از فعالان صنفی هم نظرات کارشناسی گرفته می‌شد تا شرایط به شکل بهتری پیش رود.
 
اما به دنبال این اتفاق روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا به ایسنا اعلام کرده است که از نظر قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجاز به مقابله اینگونه با واحدهای متخلف نیست و اتفاقاتی که در خصوص پاساژ علاء الدین رخ داده از سوی سازمان تعزیرات بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.