بازی

فناوری اطلاعات

August 10, 2016
8:00 چهارشنبه، 20ام مردادماه 1395
کد خبر: 78895

ژاپن تایمز: نگرانی ایران از بازی پوکمون بی‌منطق نیست

تا پیش از این‌که برخی کشورها بازی اعتیادآور موقعیت‌یاب «پوکمون گو» را ممنوع کنند فقط بحث زمانی آن مطرح بود. اکنون ایران برای این بازی تفاوت قائل شده است. دیگر کشورها نیز مطمئنا به دنبال تنظیم مقرراتی برای این بازی به شدت واقع‌گرایانه فقط به یک دلیل ساده خواهند بود: پوکمون‌گو سوالات زیادی را بوجود می‌آورد که هنوز پاسخی قانع کننده به آن داده نمی‌شود.
 
ممکن است ایران برای ممنوع کردن بازی «پوکمون گو» دلایل دینی داشته باشد. فتوایی علیه بازی‌های اولیه پوکمون صادر شد. این فتوا ایده اصلی که یک نفر می‌تواند به جهش موجودات به منظور قدرتمند کردن آن‌ها سرعت بخشد، همان گونه که در تئوری تکامل اشاره می‌شود را رد کرد. اما عبدالحسین فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران اعلام کرد که نگرانی‌های امنیتی باعث ممنوعیت این بازی شد.
 
این گزارش می‌افزاید: ارتش رژیم اسراییل نیز به دلایل امنیتی «پوکمون گو»‌ را ممنوع کرده است. این رژیم استدلال کرد که این بازی دوربین تلفن همراه و خدمات موقعیت‌یاب را فعال می‌کند و ممکن است موقعیت‌های مهم را به شخصی که درحال تماشا است افشا کند. ارتش ایالات متحده هشدارهایی ملایم‌تری را مطرح کرده و فقط اعلام کرد که این بازی در مناطق ممنوعه مجاز نیست. در چین نگرانی‌هایی وجود دارد که این بازی ممکن است امنیت تاسیسات نظامی این کشور را به خطر بیاندازد البته در این مرحله این نگرانی‌ها غیررسمی است زیرا این بازی هنوز در این کشور منتشر نشده است.
 
در روسیه، وب سایت پولیت‌آنلاین، حامی کرملین گزارشی پرسروصدا درباره پوکمون گو به عنوان ابزاری برای کنترل جهان که از سوی کارمند پیشین وزارت خارجه ایالات متحده خلق شده منتشر کرد. (جان هنکه، رییس اجرایی شرکت نیان‌تک سازنده این بازی زمانی برای دولت ایالات متحده کار می‌کرد.) یک قانون‌گذار روسی گفته است که این بازی می‌تواند برای سازمان‌دهی یک اجتماع بزرگ سریع به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز برای ایجاد آشوب و فتنه استفاده شود.
 
ژاپن تایمز با بیان این که ممکن است این نگرانی‌ها مبالغه‌آمیز باشند اما به هیچ وجه طبق ابعاد فنی موهوم و بی‌اساس نیستند، اضافه کرد: شرکت نیان‌تک عملا می‌تواند از طریق ایجاد یک سالن پوکمون در موقعیتی مشخص یا  ارسال یک پوکمون نایاب مردم را به جایی که می‌خواهد بکشاند. این شرکت قادر است تا مکان‌هایی با انواع مختلف موجودات را بر اساس نزدیکی‌شان به آب یا دیگر پارامترها پرچمعیت کند، بنابراین این شرکت در جایی که پوکمون ظاهر می‌شود تا حدودی کنترل دارد. همان‌گونه که شرکت Uber توانایی ردیابی هر مشتری را نشان داده است هر اپلیکیشن دیگری نیز که از رهگیری موقعیت‌یاب شخصی استفاده می‌کند می‌تواند در تئوری اقدام مشابهی را انجام دهد.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: طبیعی است که سناریوهایی که به نظر از سوی کشورهای تمامیت‌خواه منتشر می‌شود را باور نکرد اما مارک زوکربرگ، موسس فیسبوک از طریق دوربین لپ تاپش بی جهت تصویری را ضبط نمی‌کند. اگر شما دلیلی دارید که ممکن است فردی در تعقیب شما باشد – همان‌گونه که زوکربرگ میلیاردر و همین‌طور مسلما برخی از دولت‌های نظامی و سرکوب‌گر دارند – منطقی است که نگرانی‌تان را دو چندان کنید.
 
این روزنامه با اشاره به این که مشکل مربوط به «پوکمون گو»‌ به کشورهایی مانند ایران، ‌روسیه و چین محدود نمی‌شود، نوشت:‌ در ۱۶ اوت نوعی اولتیماتوم برای این بازی از سوی فدراسیون سازمان‌های مصرف کننده آلمان ارائه شد. این فدراسیون از شرکت نیان‌تک می‌خواهد تا ۱۵ قانون توافق‌نامه استفاده کننده را حذف کند زیرا این قوانین قانون حریم خصوصی آلمان را نقض می‌کند. این فدراسیون تهدید کرد که اگر این قوانین باقی بمانند اقدام قانونی خواهد کرد.
 
وکلای حقوق مصرف‌کنندگان هم‌چنین نسبت به این که این بازی را نمی‌توان به عنوان ناشناس بازی کرد ابراز نگرانی کرده‌اند. دقیقا چرا نیان‌تک به هویت بازیکن از گوگل با شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟
 
آیا نیان‌تک در نظر دارد تا اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند را به فروش برساند؟
 
به نظر می‌رسد که این بازی با قانون قرارداد اتحادیه اروپا نیز در تعارض باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.