تلفن همراه

گوشی

October 7, 2016
21:05 جمعه، 16ام مهرماه 1395
کد خبر: 80403

آخرین وضعیت «رجیستری گوشی های موبایل»/ زمان اجرای رسمی مشخص نیست

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آخرین وضعیت اجرای آزمایشی طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل را تشریح کرد و گفت: زمان اجرای رسمی این طرح فعلا مشخص نیست.
قاسم خورشیدی در گفتگو با مهر، با تاکید بر اینکه بهتر است به جای «طرح رجیستری» از «طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی موبایل» استفاده شود، اظهار داشت: مرحله اول این طرح در ستاد مبارزه با قاچاق کالا از آذرماه سال ۹۴ آغاز شده است، به نحوی که از آن تاریخ تاکنون تمامی واردات قانونی، در سامانه های مربوطه به ثبت رسیده اند.
 
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح سامانه های مربوط به گمرک، سازمان صنعت، معدن و تجارت و رگولاتوری دخیل هستند، ادامه داد: در نهایت، با اجرای این طرح، اپراتورهای موبایل تنها به گوشی هایی سرویس خواهند داد که در این سامانه ها ثبت و شناسه دار شده باشند.
 
خورشیدی با اشاره به اینکه اقدامات مربوط به اجرای این طرح در سامانه گمرک انجام شده است، خاطرنشان کرد: در سامانه وزارت صنعت، برخی استثنائات مربوط به مجموع نقل و انتقالات و موارد مرتبط وجود دارد که باید برای ثبت در سامانه لحاظ شود.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون این موارد در سامانه های مرتبط لحاظ شده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امور مربوط به سخت افزار و نرم افزار این طرح را از ابتدای مهرماه اجرایی کرده است. سخت افزارهای لازم در شبکه اپراتورهای موبایل هم نصب شده است و اکنون این سازمان در حال تست موارد مختلف اجرای این طرح است.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به مواردی که مربوط به گوشی هایی است که توسط توریستها وارد ایران می شود و یا سیم کارتهایی که یک توریست در زمان اقامت خود در ایران، از آن استفاده می کند، تاکید کرد: ممکن است برخی افراد در مسافرت خارجی مجبور به خرید گوشی شوند که زمانی که وارد شبکه ایران می شود، احتمال مشکل وجود دارد. از این نوع موارد، متعدد است و بیش از ۴۰ مورد استثناء در این طرح شناسایی شده است.
 
خورشیدی با تاکید براینکه اجرای پروژه ثبت و شناسه دارکردن گوشی های موبایل هیچ مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نخواهد کرد، افزود: مراحل تست این پروژه باید با لحاظ کردن استثنائات یکی پس از دیگری سپری شود و مجموعه عوامل به این نتیجه برسند که پیاده سازی این طرح مشکلی برای مصرف کننده به وجود نخواهد آورد. آن زمان می توان تاریخ دقیق اجرای رسمی را اعلام عمومی کرد.
 
وی در مورد برخی اخبار مبنی بر اجرای رسمی رجیستری موبایل از ۱۵ مهرماه، اظهار داشت: به عنوان سخنگوی ستاد مبارزه با کالا می گویم که تاکنون هیچگونه تاریخ قطعی برای مرحله نهایی اجرای این طرح، اعلام نشده است.
 
خورشیدی درباره اعلام تاریخ اجرای طرح رجیستری ازسوی برخی واحدهای صنفی موبایل و اتحادیه های مربوطه خاطرنشان کرد: در صورتی که این اقدام جنبه اطلاع رسانی داشته و صرفا برای ارائه خدمات باشد مشکلی نخواهد داشت اما چنانچه به این بهانه به مشتریان هزینه ای تحمیل شود، با این موضوع برخورد خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: کاربران موبایل بدانند که گمرک، وزارت صنعت، ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت ارتباطات (رگولاتوری) هیچ هزینه ای را بابت رجیستری گوشی موبایل از کاربران اخذ نخواهند کرد و ثبت شناسه دار کردن گوشی، هزینه ای ندارد. کاربران باید بدانند که برخی عناصر فرصت طلب به دنبال کلاهبرداری از فضای ایجاد شده هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.