تلفن همراه

گوشی

January 16, 2017
15:23 دوشنبه، 27ام دیماه 1395
کد خبر: 82016

واعظی خبر داد: اجرای طرح ریجیستری به تیر۹۶ موکول شد/ افزایش تدریجی سرعت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که آرام آرام در حال افزایش سرعت اینترنت هستیم در مورد طرح رجیستری گفت: تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز در این خصوص تهیه شده اما موقعی این کار انجام می‌شود که موجب نارضایتی مردم و اجرای ناقص و شکست طرح نشود.
 
139405011844026425741524.jpg
محمود واعظی در صبحانه کاری خود در اتاق بازرگانی ایران و در پاسخ به پرسشهای فعالین بخش خصوصی اظهار کرد: از شما می‌خواهم که بال و پر جوانان و فارغ‌التحصیلان بخش ICT در در کشور ببینید زیرا در حال حاضر تعداد زیادی از این فارغ‌ا لتحصیلان از کشور خارج می‌شود و توجه کنید که  این امر به نفع خود شما هست و کسب و کارتان را رونق می‌‌دهد.
 
وی با بیان اینکه خلاء قانون و مقررات و گسترش فعالیتها‌های بخش فضای مجازی وجود دارد گفت: برخی می‌خواهند آنچه در فضای موجود است به فضای مجازی نیز بیاورند که این امر مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کمیته‌ای در این خصوص باید با کمک هم تشکیل شود تا مواردی که نیاز به قانون داشته مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. 
 
واعظی  با اشاره به اینکه در ابتدای امر برای ما سخت بود که نگاه کسب و کاری در فضای مجازی حاکم کنیم گفت: در آن مقطع به ما می‌گفتند که شما به دنبال آن هستید که وزارتخانه خود را بزرگ و مهم جلوه دهید اما اکنون همه به فضای ICT توجه دارند. 
 
وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به گلایه‌های موجود از ارتباط کم وزارت ارتباطات با فعالین بخش خصوصی گفت: بارها از مسئولین اتاق بازرگانی دعوت شده است که در جلسات ما حضور یابند  اما در این جلسات حضور نیافتند و یا به سرعت آن را ترک کردند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: دولت عنایت ویژه‌ای به بخش خصوصی در این ارتباط دارد و باید اذعان داشت که در این خصوص شعار نمی‌دهند و شرایط لازم برای حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم است.
 
* رونمایی از فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر
 
واعظی در خصوص ایجاد شبکه ملی اطلاعات گفت: با همه امکانات موجود بستر لازم برای رونق کسب و کار فراهم شده است و فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر رونمایی می‌شود. امیدواریم شرکتهای خصوصی بتوانند هر کدام بخشی از این امر را در ا ختیار گیرند.
 
وی با اشاره به سالگرد برجام گفت: صدا و سیما می‌گوید برجام آمد و فرقی ایجاد نکرد و حتی وضعیت بدتر شده است اما در حوزه ICT به ما فشار می‌آورند و حتی مجلس گذشته به ما کارت زرد داد. انتظار داریم که شما فعالین بخش خصوصی به میدان بیایید و بگویید که ما داریم شغل ایجاد می‌:نیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه برجام از اتاق بازرگانی انتظار داریم که همانطور که قبل از برجام به میدان آمدند تا توفیقات لازم انجام شد اکنون کمک کنند دولت مخدوش نشود.
 
* ناراضیان از خرید هواپیما نوبرند
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص خرید هواپیما گفت: موضوع هواپیما برای خود نوبر است و من حرف ناراضی‌ها را نمی‌فهمم. ما در حالی که قبلا با آزار و اذیت‌ها یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم امروز به دو میلیون و 950 هزار بشکه رسیده است.
 
وی افزود: اکنون تعداد زیادی از کارگزاری‌های بانکها با ما ارتباط دارند و با فعالین اقتصادی کشور کار می‌کنند. 
 
* اتاق بازرگانی از برجام حمایت کند
 
واعظی در ادامه صحبت‌های خود درباره برجام گفت: وقتی رهبری می‌گویند اگر من درباره برجام صحبت می‌کنم موضوع درباره بدعهدی آمریکاست و تیم مذاکره‌کننده در این خصوص زحمت زیادی کشیده است. اما برخی با سوءاستفاده از بدعهدی آمریکا دارند به دولت هجمه وارد می‌کنند. 
 
وی گفت: وقتی که ما از موضوع برجام دفاع می‌کنیم می‌گویند دولت از کار خود حمایت می‌کند اما وقتی شما بگویید اثرگذاری بیشتری خوهد داشت.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه ICT گفت: دولت وظیفه دارد تا شرایط و بستر لازم برای امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه ICT را فراهم کند اما این شما فعالین بخش خصوصی هستید که باید شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
 
وی همچنین درباره امضای دیجیتال گفت: برای تحقق امضای دیجیتال اکنون چندگانگی‌هایی وجود دارد.
 
* در حوزه بانکداری الکترونیک نه تنها پیشگام نیستیم بلکه درجا زده‌ایم
 
وی افزود: می‌گویند که بانکداری الکترونیکی پیشگام هستیم اما درجا زده‌ایم در این خصوص احتیاط بیش از حد به خرج می‌دهند.
 
* اختلالات همراه اول به خاطر تغییر نسل 3 به 4 است
 
واعظی همچنین در خصوص وضعیت شرکتهای خصولتی گفت: در حوزه ICT موضوعی به نام شرکتهای خصولتی نداریم هرچند در بخش CT شرکتهایی خصولتی وجود دارد و ما آنها را برنمی‌تابیم
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعا در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات اختلال در شبکه تلفن همراه گفت: اپرتورها در حال تغییر وضعیت از نسل 3 به نسل 4 هستند و اختلالات موجود ناشی از این امر است هرچند این اختلالات بیشتر در شبکه همراه اول رخ می‌دهد. 
 
* آرام آرام در حال افزایش سرعت اینترنت هستیم
 
وی همچنین درباره سرعت پایین اینترنت در کشور گفت: در کشور به ما از دو طرف فشار می‌آورند برخی می‌گویند چرا سرعت اینترنت پایین است و از افغانستان نیز عقب‌ترین هستیم و  برخی می‌گویند چقدر اینترنت را باز گذاشته‌اید اما باید اذعان داشت که ما آرام آرام در حال پیشروی هستیم. 
 
* شرط واعظی برای اجرای طرح ریجیستری
 
واعظی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه حوزه ICT حوزه درآمدزایی در کشور به حساب می‌آید درباره وضعیت اجرای ریجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشور گفت: ریجیستری کار فنی است و باید با حوصله انجام شود. تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز در این خصوص تهیه شده اما موقعی این کار انجام می‌شود که موجب نارضایتی مردم و اجرای ناقص و شکست طرح نشود. 
 
وی اضافه کرد: در صورتی که اجرای ریجیستری با تاخیر همراه باشد بهتر از آن است که طرح شکست بخورد و یا نارضایتی مردم را فراهم آورد. بنابراین باید به منتقدان گفت که فعلا عجله نکنند. 
 
* اجرای طرح ریجیستری از تیرماه سال آینده اجرا می‌شود
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اگر طرح پایلوت ریجیستری با موفقیت انجام شود از تیرماه سال آینده طرح ریجیستری در کشور به اجرا درمی‌آید. 
 
* لزوم ایجاد پنجره واحد برای کسب و کارهای اینترنتی
 
واعظی در پایان صحبت‌های خود در خصوص مجوزدهی به فعالین اقتصادی در فضای مجازی گفت: بخشی از فعالین این بخش حتی نمی‌دانند باید از کجا مجوز بگیرند بنابر این باید پنجره‌ای واحد برای مجوزدهی‌ها درباره کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.