سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 16, 2017
16:09 دوشنبه، 27ام دیماه 1395
کد خبر: 82018

جزئیات تازه از قاچاقچی تجهیزات پیشرفته رایانه‌ای/باز هم پای “کارت بازرگانی یکبارمصرف” درمیان است

شخصی به نام (م.ف) قاچاقچی تجهیزات کامپیوتری که توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد، پیش از این نیز سابقه قاچاق این تجهزات را در سابقه خود داشته است.
 
صبح دیروز قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  از دستگیری چند نفر در ارتباط با یک محموله بزرگ حاوی 5 کانتینر از تجهیزات خاص رایانه‌ای و تصویربرداری خبر داد.
 
به گفته خورشیدی، پس از شناسایی این محموله با همکاری گمرک و پس از توقیف 5 کانتینر محموله مذکور، مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی موفق به کشف مقادیر بسیاری «مینی کامپیوتر»، «دوربین‌های تصویربرداری سینمایی» که ارزش هریک بین 80 تا 100 میلیون تومان برآورد شد و تعدادی سرورهای عظیم و بسیار پرقدرت شدند که ارزش ریالی هریک از این سرورها بالغ بر 10 میلیارد تومان برآورد شده است.
 
باپیگیری‌های انجام آمده مشخص شد، یکی از دستگیر شدگان در این پرونده، شخصی به نام «م. ف» دارای سابقه دستگیری و پرونده در رابطه با قاچاق، مالک 3 دستگاه از این کانتینرها است. این شخص با اظهارات خلاف واقع بار کانتینرها را «تین کلاینت» با هزینه گمرکی 4% عنوان کرده بود، درحالی که تجهزیات مذکور تعرفه ای به مراتب بالاتر و برابر با 26 درصد را دارا هستند.
 
گفتنی است این شخص  پیش از این به اتهام مشارکت و مباشرت در قاچاق کالا علاوه بر ضبط بیش از 900دستگاه نوت بوک و 5 دستگاه سرور به نفع دولت به رد بهای مال از بین رفته به میزان 120 میلیارد و 402 میلیون و 771 هزار و 295 ریال و پرداخت جزای نقدی به مبلغ 255 میلیارد و 16 میلیون و 991 هزار و 790 ریال درحق صندوق دولت محکوم شده بود.
 
همچنین بر اساس اطلاعات بدست آمده،  چهار  ماه قبل  محموله 8 کانتینری تجهیزات رایانه‌ای طی اظهار نامه کوتاژ 27056  با استفاده  از کارت بازرگانی یک بار مصرف به نام شرکت"ت.آ.ط" به گمرک شهید رجایی اظهار میشود. در نتیجه بررسیهای چند باره این پرونده با توجه به اینکه علاوه بر قطعات، کالای کامل  وارد کشور شده است،  گمرک شهید رجایی  با همکاری یک نهاد نظارتی مطالبه نامه یک میلیارد و 250 میلیون تومانی به نام شرکت مذکور صادر میکند. به نظر میرسد محموله توقیف شده در تهران بی ارتباط با محموله‌های ترخیص از گمرک رجایی نباشد.
 
در خصوص محموله 8 کانتینری گفتنی است، در مراحل اولیه انجام تشریفات گمرکی با توجه به سوء سابقه فرد اصلی وارد کننده این تجهیزات، با دخالت بازبینی گمرک ایران خروج محموله منوط به بررسی و بازبینی کامل اظهار نامه میشود. متاسفانه مسئولان وقت مذکور بدون توجه به هشدارهای گمرک ایران با صدور 120 میلیون تومان تفاوت، اقدام به صدور مجوز خروج محموله می‌کنند. بدنبال اعتراض دفتر بازبینی، پس از خروج کالا مبلغ 125 میلیارد ریال مطالبه نامه صادر می‌شود.
 
اگر چه صاحب کارت بازرگانی یکبار مصرف علی رغم ورود دیوان محاسبات استان اقدامی نسبت به پرداخت بدهی خود ننموده اما گفتنی است، به موجب نامه دفتر بازبینی ارزش کالا و مطالبات واقعی گمرک رقمی بسیار بیشتر از مطالبه نامه صادر شده میباشد. یک منبع اگاه به خبرنگار تسنیم گفت: رهگیری انبارهای نهایی کالا یکی از روشهای شناسایی محموله‌های قاچاق این فرد  بوده است.
 
اطلاعات بیشتر در این زمینه در روزهای آینده منتشر میشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.