تلفن همراه

گوشی

April 14, 2017
6:49 جمعه، 25ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82938

چرا سازنده های موبایل «رابط کاربری» را از نو اختراع می کنند؟

اگرچه همه ما از یک اندروید واحد و مشابه استفاده می کنیم، اما هر تولیدکننده تلفن همراهی در سراسر جهان که از اندروید به عنوان سیستم عامل خود استفاده می کند، یک پوسته و لایه روی اندروید می کشد و به عنوان رابط کاربری مخصوص به شرکت خودش ارائه می دهد.
 
گزینه ها متنوع هستند و هر کسی می تواند بر مبنای سلیقه خود یکی را انتخاب کند؛ البته در اغلب موارد. با این حال، توسعه دهنده ها برای مدتی طولانی نمی توانند به یک طراحی خاص رضایت دهند و همان را بهتر کنند. برای مثال، ال جی جی 6 و گلکسی اس 8 می خواهند دوباره چرخ را اختراع کنند و از پایه یک رابط کاربری دیگر بسازند.
 
حتی گوگل هم برای اندروید O می خواهند یک منو تنظیمات جدید بسازد. اگر شما طی تمام این سال ها با منوی تنظیمات اندروید اخت شده باشید، حالا باید خودتان را آماده کنید تا همه چیز تغییر کند.
 
ال جی
هم تاچ ویز یا Samsung Experience و هم UX ال جی طی سال های گذشته، تغییرات عمده ای در رابط کاربری خود تجربه کرده اند که با هر مدل جدید از موبایل ها، این تغییرات همراه بوده.
 
پس از معرفی قابلیت پنجره دوگانه G4 و اپلیکیشن LG SmartWorld، در موبایل G5 شاهد تغییر رنگ نوتیفیکیشن ها و دکمه های تنظیمات بودیم؛ به طور کل منوی تنظیمات دستخوش تغییر شد.
 
G6 اما باز هم به این تغییرات ادامه می دهد. آیکون ها و لانچر دستگاه، همه آن ها تغییر می کنند و افزوده شدن Google Assistant تجربه استفاده از دکمه هوم را تغییر خواهد داد.
 
سامسونگ
همتای کره ای ال جی هم این تغییرات را اخیرا تجربه کرده. در گلکسی اس 7 شاهد معرفی یک دکمه سفید رنگ برای دسترسی سریع به منو، منو نوتیفیکیشن ها، انیمیشن های جدید و یک تغییر کلی در بخش منوی تنظیمات بودیم که بسیاری از گزینه ها را در بخش Advanced Features قرار می دهد.
 
رابط کاربری سامسونگ همچنین قابلیت آوردن چندین اپلیکیشن روی صفحه هوم را هم اضافه کرد. تکنولوژی همیشه روشن به نمایشگر افزوده شد و یک سری ابزارها و گیم لانچر مخصوص نیز به گلکسی اس 7 آمد.
 
تازه به آن قابلیت هایی که روی نسخه اج در دسترس هستند اشاره نمی کنیم که از حوصله خارج است. و بعد از گلکسی اس 7، گلکسی نوت 7 آمد و دوباره همه چیز را تغییر داد (خب البته تا قبل از اینکه کاملا از بازار جمع شود).
 
طرح بندی دکمه هوم گلکسی اس 8 باز هم به طور کل عوض شده، آیکون ها تغییر کرده اند و بخش تنظیمات باز هم تغییراتی داشته. اوه، لانچر را هم فراموش نکنیم که حالا با اضافه شده بیکسبی، صفحه هاب مخصوصی در قسمت چپ خود دارد.
 
خب پرسش اینجا است که چرا تولیدکننده های تلفن های همراه تا این حد به تغییر علاقه دارند، تغییراتی که حتی در کمتر از یک سال رخ می دهند و لزومی به آن ها اصلا دیده نمی شود وقتی مشکلات بزرگ تری مثل عمر باتری اندک وجود دارد.
 
کجای کار هستیم؟
دلیل اصلی این اتفاق احتمالا این است که اندرویدی ها هنوز نتوانسته اند یک طراحی عالی برای رابط کاربری سیستم عاملشان پیاده کنند و مدام در حال تغییرش هستند تا به مشتریان یک تجربه بهتر ارائه دهند و در عین حال، از رقابت جا نمانند. ال جی از همه بیشتر برای رابط کاربری اش زیر آتش نقد و کنایه بوده و حتی حذف اپ دراور در G5 هم کمکی به بهبود ماجرا نکرده است.
 
برای ال جی، جی 6 فرصتی است برای باز پس گیری بازار، خصوصا پس از آزمایش ناموفقی که با جی 5 انجام داد. به همین منظور، تغییرات بیشتر و بیشتری اعمال کرده تا از رقبایی که آن ها هم مرتب در حال تغییر رابط کاربری هستند عقب نماند.
 
همه این سردرگمی ها یک سوال بزرگ را پیش می کشد: چرا از همان اندروید خالص و پایه استفاده نکنیم؟
 
رابط کاربری اندروید یکی از محبوب ترین ها میان تمام مشتاقان سیستم عامل اندروید است و تعادل معرکه ای میان قابلیت ها و عملکرد سریع ارائه می دهد. تازه این را هم تصور کنید که رابط کاربری اندروید چند سالی است دست نخورده باقی مانده. احتمالا ال جی و دیگر شرکت ها فکر می کنند یا باور دارند که آن ها می توانند خیلی بهتر از گوگل در این زمینه عمل کنند.
 
همیشه این انگیزه برای افزودن قابلیت های جدید و بیرون کشیدن توانایی های بیشتر از یک تلفن همراه وجود داشته، مثل نمایشگر 18:9 ال جی برای جی 6 که گزینه های بیشتری را به هسته سیستم عامل و رابط کاربری اضافه می کند.
 
البته، این مسئله ریسک اضافه شدن قابلیت های بی شماری که هیچ گاه توسط کاربر عادی مورد استفاده قرار نمی گیرند را هم اضافه می کند. با این حال، جی 6 عملکرد و عمر باتری مناسبی دارد، بنابراین این تغییرات لزوما بد نبوده اند.
 
بد بیاری
برای سامسونگ، دلیل این تغییرات احتمالا دوری جستن از رسوایی های تابستان سال گذشته است. آن ها می خواهند هیچ اثری از گلکسی نوت 7 باقی نماند. به همین خاطر، خانواده گلکسی اس 8 هم این همه تغییر و پیشرفت را به خود دید و تا به اینجای کار فوق العاده عمل کرده.
 
گلکسی اس 8 هیچ ارتباطی با گذشته ندارد و تغییرات رابط کاربری نیز این عدم وجود ارتباط را اثبات می کند.
 
فراتر از نوت 7، سامسونگ در گلکسی اس 8 دکمه فیزیکی هوم را هم حذف کرده که این موضوع نیز خود باعث می شود رابط کاربری دستخوش تغییرات گسترده تر شود.
 
سامسونگ از همه کمپانی های دیگر، بیش از پیش با پیروی از گوگل مخالفت کرده و سیستم عامل را با طعم و رنگی مخصوص به خودش طراحی و ارائه کرده است. کافی است به یکی از دستگاه های سامسونگ و رابط کاربری اش نگاه کنید تا بلافاصله متوجه شوید این دستگاه را سامسونگ تولید کرده و چقدر با طراحی گوگل تفاوت دارد؛ هیچ شرکت دیگری این طور نیست.
 
تغییر همیشه خوب بوده و همیشه هم از آن استقبال می شود. کسی نمی گوید تغییرات بد و ناپسند هستند اما در زمینه رابط کاربری، آنچه که هر روز با آن سر و کار داریم، شاید این حجم از تغییرات دلپسند نباشد. با وجود همه این تغییرات و عدم وجود یک زبان واحد، تغییر کمپانی، بسیار سخت تر از خرید یک موبایل جدید از همان شرکتی است که همین الان از آن استفاده می کنید.
 
به نظر شما، این تغییرات مثبت هستند و آیا تغییر می تواند برای رابط کاربری مفید باشد یا خیر؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.