اپراتورها

تلفن همراه

June 16, 2017
18:05 جمعه، 26ام خردادماه 1396
کد خبر: 83635

تولید «سایت اشتراکی تلفن همراه» با قابلیت میزبانی ۶ اپراتور موبایل و اینترنت

مخترع ایرانی موفق به ساخت سایت تجمیعی مخابراتی با قابلیت میزبانی شش اپراتور تلفن همراه و اینترنت شد که می‌تواند با طراحی خاص و منحصر بفرد سازه دکل و نورپردازی آن به المان شهری محبوب شهروندان تبدیل شود.
 
در سال 1385 با شروع دوره جدید مدیریت شهرداری تهران و با توجه به مشکلات متعدد ناشی از نصب سایتهای متعدد در سطح کلانشهری همچون تهران و عدم رعایت اصول نظامات شهری با تدابیر اتخاذی، مقدمات تأسیـس شـرکتی با نام «شرکت ارتباط مشترک شهر» به صورت مشترک بین شهرداری تهران و شرکتهای اپراتور فراهم شد.
 
یکی از روشهای ساماندهی و زیباسازی در ارتباط با دکلهای منصوبه در سطح شهر تهران، استفاده بهینه از دکلهای موجود است؛ این شرکت با تدوین آئین‌نامه اجرایی استفاده از سایتهای مشترک و تعرفه‌های مربوطه و ایجاد هماهنگیهای لازم مابین اپراتورها، بسترهای لازم را در این ارتباط فراهم کرده و از این جهت، زمینه را برای احداث سایتهای مشترک تسهیل می‌کند.
 
با وجود سالها تلاش این شرکت برای جمع‌آوری برخی سایتهای اپراتورها، چالشها در این باره همچنان وجود دارد و اپراتورها حاضر نمی‌شوند سایتهای خود را به راحتی در اختیار رقیب، برای بهره‌برداری مشترک قرار دهند.
 
با این حال یکی از مخترعان کشور اقدام به ابداع «سایت تجمیعی مخابراتی با قابلیت میزبانی شش اپراتور تلفن همراه و اینترنت» کرده تا به این طریق حتی زمینه‌ای برای استقرار این قبیل سایتها توسط شرکت ارتباط مشترک شهر فراهم شود و برای استفاده مشترک در اختیار اپراتورها قرار گیرد.
 
به مجموعه‌ای متشکل از تجهیزات سخت‌افزاری همچون دکل، فنس، تجهیزات BTS، آنتن، مایکروویو و… که وظیفه انتقال، دریافت و توزیع امواج مخابراتی در محدوده مشخصی را دارند، سایت مخابراتی اطلاق می‌شود.
 
عمده سایتهای مخابراتی موجود در کشور، تک اپراتوره هستند به نحوی که هر اپراتور رأسا نسبت به احداث سایت برای تأمین ارتفاع و موقعیت تجهیزات خود اقدام کرده است؛ این نوع سایتها از لحاظ ظاهری و عملکردی بسیار مشابه هم بوده و در چند نوع مختلف در داخل کشور موجود هستند.
 
کاربرد صرف این سایتها عمدتا مخابراتی بوده و به دلیل نیاز به امنیت بالا برای جلوگیری از هرگونه سرقت و دستکاری تجهیزات، معمولا به‌وسیله فنسهای مجهز به سیم خاردار محافظت می‌شوند.
 
نیاز به پوشش کل مناطق مورد نیاز برای سرویس تلفن همراه، اپراتورها ملزم و مجبور به احداث سایتهای فراوان در یک محدوده مشخص هستند که این امر سبب مشاهده دکلهای فراوان و نه چندان زیبای این اپراتورها در تمامی فضاهای موجود در شهر همچون پارکها، اتوبانها، ساختمانها، مدارس و… می‌شود.
 
حال با توجه به این حجم از سایتهای مخابراتی یک اپراتور در منطقه و جلوه عموماً نامناسب این سایتها، محیط شهری را تبدیل به محیطی مکانیکی و بی‌روح کرده است؛ تصور کنید که چند اپراتور تلفن همراه همچنین شرکتهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت بی‌سیم کشور نیز دقیقا همین اقدامات را برای تأمین پوشش شبکه خویش انجام دهند، در این صورت با حجم عظیمی از دکل و سایتهای مخابراتی در محدوده کوچکی از شهر مواجه خواهیم بود که فضای شهر را به شکل نازیبایی احاطه کرده‌اند.
 
در حال حاضر این وضعیت عموما چهره تمام شهرهای کشور را فرا گرفته است و انواع و اقسام دکلهای مخابراتی که بعضا دچار فرسودگی و زنگ‌زدگی شدید نیز شده‌اند، در اقصی نقاط شهرهای کشور مشاهده و این امر سبب می‌شود که این امکان فوق‌العاده یعنی بهره‌مندی از تلفن همراه، به دلیل همین نازیباییها و عدم وجود انعطاف در مکانیزم فعلی تحت تأثیر سوء قرار گیرد.
 
مشکل عمده دیگری که این مسئله بوجود آورده و گریبان اپراتورها را نیز گرفته است، عدم وجود فضای کافی همچنین عدم رضایت و رغبت ساکنان و شهروندان به احداث سایت جدید در داخل ملک، محدوده و حتی در محله زندگی آنها است که باعث به وجود آمدن ممانعتهای مردمی فراوان شده و از احداث سایتهای جدید در موقعیتهای فراوان جلوگیری به عمل می‌آورد.
 
این امر سبب ضرر و زیان مادی به اپراتورها همچنین مانع بهبود پوشش و عملکرد شبکه موبایل کشور شده است؛ در چنین وضعیتی، راه‌حلی که بتواند علاوه بر رفع مشکلات موجود هم از دید شهری، اجتماعی و سلامت شهروندان و هم از دید توسعه و تجهیز هر چه بیشتر و بهتر شبکه موبایل مثمرثمر واقع شود، طرح ابداعی با عنوان کلی طرح تجمیعی دکلهای مخابراتی برای تجمیع شش اپراتور (اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت بی‌سیم) که قابلیت و ظرفیت کامل برای رفع تمام موارد و مشکلات ذکر شده را داشته و با وجود داشتن ظاهری زیبا و شکیل و نورپردازی منحصربفرد که سبب تبدیل این نوع سایت مخابراتی به یک اِلمان شهری ممتاز می‌شود، هستند.
 
این طرح همچنین امکانات سخت‌افزاری لازم درباره توسعه و بهبود پوشش شبکه اپراتورهای داخلی کشور را نیز به بهترین وجه مهیا کرده و سبب کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت و زمان به دلیل عدم نیاز به سایت‌یابی مجدد توسط اپراتورها می‌شود.
 
سازوکار تعریف شده فعلی در کشور برای اپراتورهای مختلف تلفن همراه یا اینترنت پر سرعت، احداث سایت مخابراتی مجزا برای هر کدام از اپراتورها و نصب تجهیزات مخابراتی روی هر کدام از دکلها است.
 
در این روش هر اپراتور ملزم به طراحی مجزای شبکه، انجام مراحل سایت‌یابی، انجام انواع تستهای مختلف نظیر LOSR, TSSR، عملیات عمرانی، نصب دکل، نصب تجهیزات، بهینه‌سازی و ارتقاء شبکه است.
 
این امر باعث صرف وقت و انرژی فراوان برای اپراتورها همچنین بروز مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان و افراد جامعه می‌شود.
 
مشکل موجود، وجود انواع و اقسام دکلهای مخابراتی در سطح شهر و جاده‌های کشور و هدف نهایی این طرح تجمیع سایتهای مخابراتی موجود در یک منطقه و کاهش از لحاظ تعداد سایتها و افزایش از لحاظ کیفیت و گستره شبکه موبایل و اینترنت پرسرعت کشور با بهره‌گیری از روشی ابتکاری و نوآورانه است.
 
راه‌حل به این صورت است که با استفاده از سازوکاری مخصوص نسبت به تجمیع شش سایت مخابراتی در یک سایت اقدام می‌شود به نحویکه هر اپراتور به صورت مجزا دارای امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز خود برای اجرا و راه‌اندازی تجهیزات خود بوده و کل سایت تجمیعی نیز قابلیت و توان میزبانی همزمان این تعداد اپراتور را با لحاظ کردن محدودیتهایی چون تداخل امواج آنتن‌ها، طراحی فیزیکی خاص مورد نیاز، نحوه تبادل دیتا بین آنتن‌ها و تجهیزات BTS، نحوه ایمن‌سازی و اجرای سیستم گراندینگ مجزا و جزء‌به‌جزء، محدودیتهای نوع تجهیزات هر اپراتور، همخوانی با تجهیزات وندورهای مختلف صنعت مخابراتی، تأمین ارتفاع مختلف مورد نیاز هر اپراتور، تأمین پاور جداگانه‌ای برای هر سایت و… داشته باشد.
 
هر کدام از کانکسهای مربوط به شش اپراتور در نظر گرفته شده به صورت مجزا ساخت شده و در موقعیت مخصوص خود مونتاژ می‌شود؛ هر کانکس دارای ورودی مجزا بوده و سیستم کولینگ و کابلینگ مختص خود را دارد و از لحاظ نوع سازه یعنی indoor  یا Outdoor بودن متناسب با نیاز است.
 
شکل ظاهری کانکس به صورت یک شش ضلعی نامنتظم است که در موقعیت نهایی مونتاژ به همراه سایر کانکسها تشکیل یک 18 ضلعی منتظم در سطح دیواره خارجی و یک 6 ضلعی منتظم در سطح دیواره داخلی می‌دهد.
 
مجموعه کانکسها بر دکل مخصوص شش پایه 42 متری با سازه منحصر بفرد محیط می‌شود؛ این دکل با بهره‌مندی از سیستم مخصوص و با طراحی خاصی که منجر به عدم تداخل امواج آنتنها، ارائه قابلیت میزبانی همزمان شش اپراتور که به طور متوسط هر کدام حداقل سه آنتن BTS و دو دیش مایکرویو خواهند داشت، در سطح کشور برای اولین بار طراحی، ساخت و استفاده خواهد شد.
 
مجموعه مانتینگ (استحکام، عدم انحراف) سایت مذکور دارای شش مجموعه جفت مانتیگ یا به عبارتی 12 مانتیگ مجزا به طول هر کدام سه متر است که دارای قابلیت تغییر زاویه تابش و تیلت‌دهی مجزا برای هر آنتن به صورت مکانیکی و هم به صورت الکترونیکی را خواهد داشت.
 
سیستم گراندینگ نیز برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه نظیر رعد و برق و… نیز به صورت رینگ گراند کامل به انضمام چاه اِرت در مواقع لزوم طراحی شده که امکان اتصال به سیستم گراند را به صورت مجزا برای تمام تجهیزات مخابراتی هم داخل کانکس و هم روی دکل میسر می‌سازد.
 
سازه دکل سایت این طرح، قابلیت تحمل نیروی باد در سرعت 130 کیلومتر بر ساعت و با 25 مترمربع سطح بادگیر را دارد و از نوع دکل شش پایه Lattice است.
 
مزایای این اختراع به شرح زیر است:
 
•    جمع‌آوری و کاهش تعداد سایتهای منطقه از شش به یک عدد تجمیعی
•    طراحی خاص و منحصر بفرد سازه دکل، هماهنگ و متناسب با بافت شهری منطقه
•    طراحی خاص محوطه سایت تجمیعی و وجود اتاقکهایی با معماری منحصر بفرد و زیبا برخلاف فنسهای موجود و معمول در کشور
•    قابلیت میزبانی همزمان تجهیزات اکسس، ترانسمیشن و پاور برندهای مختلف از جمله هواوی، اریکسون، نوکیا و ZTE و…
•    قابلیت میزبانی با توجه به تعداد اپراتورهای مورد نیاز هر منطقه از سه الی شش اپراتور بر روی هر سایت
•    قابلیت اجرای طرح هم به‌صورت زمینی و هم به‌صورت پشت‌بامی
•    نورپردازی منحصربفرد سازه دکل و تبدیل سازه به المان شهری محبوب شهروندان
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.